Vondelingen

Gestart door markmeijrink, december 15, 2007, 15:02:58 PM

Vorige topic - Volgende topic

markmeijrink

Op mijn werk (Tuincentrum, ga geen reclame maken) vinden we ieder jaar wel 1 of 2 hagedissen die meeliften met planten afkomstig uit het middelandse zee gebied (Italie, Turkije). Hoe zit het met de wetgeving omtrend vondsten (CITES)? Oplossingen, remedies? Ik weet wel dat alle planten afkomstig uit het buitenland in iedergeval op de grotere bloemenveilingen worden gecontroleerd op buitenlandse Flora & Fauna, maar er komen ook regelmatig planten binnen die direct afkomstig zijn van een kweker aldaar.


Mark

Jeroen Nagtegaal

Het lijkt me zeer belangrijk om de soort te achterhalen. Je weet dan in elk geval waar een mogelijke populatie van exoten is ontstaan. Het is eiegnlijk illegale inmport die niet te voorkomen is. Mogelijk kun je de de beesten naar een reptielen centrum brengen? Ik weet wel dat er bij Echt langs de A2 een Stenen/Potten en Planten importeur zit, en daar zitten soms ook de vreemdste reptielen.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

markmeijrink

Na wat speurwerk op internet heb ik de soort achterhaald. Podarcis taurica subsp. ionica.

Gr Mark

markmeijrink

Correctie van de soort door medestudenten het betreft een Podarcis siculus

Gr Mark

Jeroen Nagtegaal

Mogelijk kun je ze ook invoeren? En een foto erbij zou ook leuk zijn.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

dmsoes

Best Mark,

dit soort beesten determineren is geen kattepis. De juistheid van de determinatie is bijvoorbeeld al gauw bepaald of je wel de goede lit. gebruikt. Moet wel zeggen dat als je weet waar de zending vandaan komt je al gauw een eind verder bent.

Omdat de import van exoten best wel relevant is zou ik zeggen: goed documenteren, laten checken door experts en de wereld in slingeren. RAVON (www.ravon.nl) wil je best verder helpen, denk ik zo.

Groeten,

Menno

markmeijrink

De hagedis is aan de hand van foto's gedetermineerd door mede studenten op mijn school. Zij hebben veel kennis op dit gebied. Maar ik wil jullie niet onthouden van de foto's dus die heb ik dan ook bijgevoegd. Zij zijn beide ook werkzaam voor RAVON dus dat zit wel goed.

Over het nagaan van zendingen planten kan ik mededelen dat het praktisch onmogelijk is om na te gaan waar alles vandaan komt. Alles wat via een bloemenveilling in het Tuincentrum terecht komt wordt al gecontroleerd. Ik weet wel dat alle mediterane bomen (olijf, vijg, etc) rechtstreeks van een kweker in Italie komen. Het verspreidings gebied van de soort komt daarmee overeen.

Mark Meijrink

markmeijrink


markmeijrink


markmeijrink

Het is trouwens niet de eerste keer dat er zoiets gevonden is

lijstje van dieren

- Verschillende mediterane muurhagedissen (Iedere jaar zeker 1 a 2)
- Rupsen van mediterane vlinders
- Deze zomer een Neushoornkever
- Gekko

Mark Meijrink

Jeroen Nagtegaal

Overigens kan Neushoornkever ook inheems zijn.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

tekenaar

Met name Europese soorten zijn vaak wettelijk beschermd. Dat betekend dat je ze niet zonder meer aan een terrariumhouder kunt geven omdat het voor particulieren lastig is om aan de vereiste ontheffing te komen (met name als de dieren niet in gevangenschap gekweekt zijn). Er is een ware wildgroei aan "opvangcentra" voor reptielen, de meeste daarvan zijn feitelijk niet meer als particuliere liefhebbers die op een makkelijke manier aan beestjes proberen te komen. Twee lang bestaande en wel serieuze opvangcentra voor reptielen zijn "Iguana" in Vlissingen en "Serpo" (voorheen in Delft, maar ik meen dat ze verhuisd zijn). Via internet zijn deze ongetwijfeld te vinden. De beste weg lijkt mij om een van deze twee reptielenopvangcentra te bellen en hun om advies te vragen, zij weten ook hoe het zit met ontheffingen.

Als deze hagedissen inderdaad uit Italie komen (en niet b.v. uit Sicilie) dan lijkt mij de determinatie "ruinehagedis" wel een goed mogelijke. In de rest van Europa komen meerdere erop lijkende soorten voor en aan de hand van de foto's zou ik o.a. karsthagedis en taurische hagedis niet zonder meer uitsluiten. Die komen echter niet voor in Italie.  
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

tekenaar

Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Jelger

Ik sluit me aan bij Paul, het is zeer belangrijk om de exacte afkomst van de goederen waarmee de hagedis is meegelift te weten. Dan is het op naam brengen (mede omdat bepaalde soorten kunnen worden uitgesloten) makkelijker.

Contact opnemen met Iguana en/of Serpo lijkt mij ook het beste.

Voor de compleetheid: voor schildpadden is er overigens ook een speciaal centrum: Stichting Schildpaddencentrum Nederland. Ongelofelijk hoeveel verschillende soorten ze hier opvangen: http://www.schildpaddencentrum.nl/

Groeten Jelger
Jelger Herder
Stichting RAVON (Reptielen Amfibieën Vissen Onderzoek Nederland)
Website RAVON
Digitalnature

markmeijrink

#14
Ik heb contact opgenomen met Yguana en indirect Ton Stumpel (zijn echtgenoot is docente bij mij op school.) Van Yguana wacht ik nog op antwoord.

Gr Mark