Hoofdmenu

Dood schaap

Gestart door Jeroen Nagtegaal, december 15, 2007, 12:03:44 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jeroen Nagtegaal

Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Date Lutterop

Sowieso een beetje vreemd om dit als vos in te voeren. Is toch gewoon een schaap? Interpretaties als bijvoorbeeld mogelijke predator zouden beter elders vermeld worden.

Groet,

Date


frankw

naar.

Zag afgelopen week nog een verhaal van 30 schapen die verdronken waren in een sloot nadat ze opgejaagd werden door honden.. de boer heeft er 7 kunnen redden. honden en baas pleite...

vuurvlinder

Kan best zijn dat het schaap al dood was en daarna aangevreten door??? Dat kan natuurlijk van alles zijn.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Pim

Commentaar geplaatst.
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

BWoets

Dat is een plek waar ik in ieder geval nog nooit een hond heb gezien.. en kom er toch zo'n 2 dagen per week langs..
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

Jeroen Nagtegaal

Ligt dat dan niet aan de tijden dat je er langskomt? Ik kwam langs een bepaalde weg dagelijks rond 10 over 7 in de ochtend. Ik ben er een maal een hond tegen gekomen. Terwijl ik er toch een 75 keer in een jaar ben langsgeweest, Dus eens moet de eerste keer zijn.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

BWoets

#7
CiteerLigt dat dan niet aan de tijden dat je er langskomt? Ik kwam langs een bepaalde weg dagelijks rond 10 over 7 in de ochtend. Ik ben er een maal een hond tegen gekomen. Terwijl ik er toch een 75 keer in een jaar ben langsgeweest, Dus eens moet de eerste keer zijn.
Wat is dit nou weer voor bericht Jeroen..... ik zeg toch niet dat het geen hond is geweest.. alles kan, zeker bij het bos. Maar gezien het feit de waarneming smorgens vroeg is gedaan en de meeste mensen niet om 8 uur in het bos zijn.. en ik daar nog nooit een hond heb gezien omdat het niet dicht langs een pad is.. schat ik in dat het geen hond is geweest.

Maargoed even voor jou.. ik kom er zowel 's morgens, 'smiddags als 'savonds regelmatig.. het is tenslotte een gebied waar ik wekelijks rondstruin...
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

Jeroen Nagtegaal

Je shrijft: Ik kom er zo'n 2 keer per week langs. Dan neem ik aan dat je er langs gaat, dus dat je er maar 1 a 2 minuutjes bent. Ik wou dus aangeven dat je niet moet uitgaan van die paar minuten die je er per week komt. Maar dat een dag veel langer is. Volgens mij zijn de wonden al wat ouder, enkele uren, dus het kan ook in de avond ervoor zijn gebeurd.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Zonnekoning

Het kadaver ziet er vrij gaaf uit op twee plekken na. Daarnaast is er weinig bloed te zien.
Ik denk dus eerder dat het schaap een natuurlijke dood is gestorven en later door iets is aangevreten.
Gezien de plukjes wol naast het kadaver, denk ik aan een forse roofvogel.
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

BWoets

CiteerHet kadaver ziet er vrij gaaf uit op twee plekken na. Daarnaast is er weinig bloed te zien.
Ik denk dus eerder dat het schaap een natuurlijke dood is gestorven en later door iets is aangevreten.
Gezien de plukjes wol naast het kadaver, denk ik aan een forse roofvogel.
En laten er nou net heel veel Buizerden... wat Havikken en een Slechtvalk zitten..!
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

huysse

CiteerVolgens mij zijn de wonden al wat ouder, enkele uren, dus het kan ook in de avond ervoor zijn gebeurd.
Jemig, je lijkt Amanda Burton wel!
En waarom zijn die wonden dan al wat ouder?

groet,
Marijke

Jeroen Nagtegaal

Citeer
CiteerVolgens mij zijn de wonden al wat ouder, enkele uren, dus het kan ook in de avond ervoor zijn gebeurd.
Jemig, je lijkt Amanda Burton wel!
En waarom zijn die wonden dan al wat ouder?

groet,
Marijke
Amanda Burton, ken ik niet, Maar gewoon hoe hij er bij ligt en hoe hij zo is.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Zonnekoning

CiteerAmanda Burton, ken ik niet, Maar gewoon hoe hij er bij ligt en hoe hij zo is.
Het schaap is gewoon dood neergevallen en later aangevreten door: "What ever!!!".
Er zijn geen sporen van predatie. Er is dus geen sprake van moord... :lol:  
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

huysse

#14
Zoals ze er nu bij ligt zouden we een slechte jager nog de schuld kunnen geven. In zoverre slecht, dat hij het verschil tussen schaap en ree(?) niet kent, in zoverre een goed schutter omdat hij haar feilloos tussen de ogen trof, gezien het bloedspoor daar.
Niet zo waarschijnlijk.
Het kan natuurlijk ook zo zijn dat ze op de rug gelegen heeft (gezien de smerige nek en achterhand) en daardoor doodgegaan is.
Wie komen er dan meestal het eerst eten, soms zelfs als het dier nog in leven is? Kraaien en eksters.
Ze beginnen bij de zachte delen, bek, neus, anus en vulva. Vandaar dat er vanaf de neus bloed richting ogen gelopen is.
In principe kan natuurlijk elk vleesetend dier dat doen.
De waarnemer meent dat het dier drachtig is, dat zou heel best kunnen gezien de tijd van het jaar, maar aan de omvang van dit schaap kun je dat niet zien.
Als een schaap op de rug gelegen heeft is ze extra dik ten gevolge van de gasvorming, hetzelfde geldt voor een dood schaap.

groet,
Marijke

p.s. waar we ons al niet om druk kunnen maken! komkommertijd zeker?

BramtK

Is het uberhaupt mogelijk dat een Vos een volwassen schaap doodt!? Wat mij betreft; als je eens een Vos van dichtbij hebt gezien, sta je verstelt van het geringe formaat van zo'n dier. Lijkt mij veels te klein om een Schaap aan te kunnen.

Groeten,

Bram
Groeten,

Bram ter Keurs

meike

Als ik mij in deze (al wat langer lopende discussie zie ik) mag mengen:

Een ooi, zeker eentje die drachtig is of lammeren heeft is beslist niet bang voor een vos! Zij jaagt hem pertinent weg, tenzij het een zieke ooi is of verwenteld ligt (ik geloof dat je het zo noemt als ze zo liggen dat ze niet meer kunnen opstaan).

Een vos zal best een dood of ziek liggend schaap aanvreten, een makkelijk te verkrijgen stuk vlees laten ze niet liggen, maar dat een vos een volwassen en gezond schaap zou doden is volgens mij onjuist. Honden doen het wel, schapen raken in paniek als er honden op hen jagen. Ze komen dan in sloten terecht bv en verdrinken. Een schaapsherder op Texel vertelde mij dat een schaap het verschil weet of een hond hoedt of jaagt! De uitdrukking dom schaap is dus niet op zijn plaats!

Vossen kunnen wel een lam doden, als ze de kans krijgen van mams tenminste. Net na de geboorte bv als ze nog zwak is. Anders heeft de vos geen enkele kans.

Tot zover mijn bijdrage, voor zover ik de feiten ken tenminste!

mlahaye

Ik heb de 'discussie' gesloten, aangezien ik niet geloof dat nog heel nieuwe feiten toegevoegd kunnen worden. In dit geval is duidelijk geen sprake van predatie, maar hooguit van het aanvreten van een schaap. Gebeurd wel vaker als schapen verwenteld zijn (op hun rug liggen en niet meer kunnen omdraaien). Kortom, niets bijzonders, maar wel een bijzondere manier om een vos waar te nemen.

Vriendelijke groeten,
Maurice La Haye
admin zogdieren