Welke vogels zijn dit?

Gestart door EteA, september 07, 2017, 01:27:27 AM

Vorige topic - Volgende topic

EteA

Dag, op een wildcamera zijn deze twee vogels vastgelegd met maar 1 foto. Bovenste foto mogelijk gele kwikstaart? De camera stond in een rietkraag nabij Loenen aan de Vecht. Ik ben benieuwd!

Groeten Edo

Steven Wytema

Ik zou zeggen Tjiftjaf en Grasmus.
Steven Wytema


HPM

Ik zou zeggen dat de eerste een Groenling was en dat ik de tweede niet weet.
Herman van der Meer

Vincent Hart

Ik zou zeggen eerste Groenling en tweede Grasmus  :blink:
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

frankneijts

Denk dat het 1e beestje echt een tamelijk dunne snavel heeft + dat  zulke getekende kleine dekveren bij Groenling niet past: die zijn in beide geslachten meer effen groenig. (En de 'gele tekening' op de vleugel zijn merendeels fel belichte plantenstengeltjes ..). Die kl. dekveren + de duidelijke lichte randjes aan de handpentoppen passen overigens ook niet op Tjiftjaf.
W.b. vogel 2: die lijkt maar 1 rossig 'plekje' in de vleugel te hebben en dat is zó wazig (vergelijk met scherpere vleugeldelen er door- of omheen) dat het mogelijk niet van de vogel is maar een onscherp plantendeel. Daarbij is andere tekening aan randen van tertials/arm- en handpennen voor zover zichtbaar niet rossig maar wit/geelachtig.
Al met al in mijn ogen géén Tjiftjaf, Groenling en/of Grasmus maar verder weet ik het ook (nog) niet ...
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

mgieskens

Citaat van: frankneijts op september 07, 2017, 11:36:08 AM
Al met al in mijn ogen géén Tjiftjaf, Groenling en/of Grasmus maar verder weet ik het ook (nog) niet ...
...en ook geen gele kwikstaart?
Ik zie dat er in ieder geval niet in (beide foto's).
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

Oenanthe

Citaat van: frankneijts op september 07, 2017, 11:36:08 AM
Denk dat het 1e beestje echt een tamelijk dunne snavel heeft
Ik zal het nog moeilijker maken. Wat jij voor een dunne snavel aanziet is volgens mij helemaal geen snavel. Het staat dwars op de kop van de vogel in plaats van dat het vooruit steekt. Wat het voor soort is weet ik overigens ook niet.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

frankneijts

Citaat van: mgieskens op september 07, 2017, 13:13:21 PM
Citaat van: frankneijts op september 07, 2017, 11:36:08 AM
Al met al in mijn ogen géén Tjiftjaf, Groenling en/of Grasmus maar verder weet ik het ook (nog) niet ...
...en ook geen gele kwikstaart?
Ik zie dat er in ieder geval niet in (beide foto's).
Inderdaad..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

frankneijts

Citaat van: Oenanthe op september 07, 2017, 13:19:41 PM
Citaat van: frankneijts op september 07, 2017, 11:36:08 AM
Denk dat het 1e beestje echt een tamelijk dunne snavel heeft
Ik zal het nog moeilijker maken. Wat jij voor een dunne snavel aanziet is volgens mij helemaal geen snavel. Het staat dwars op de kop van de vogel in plaats van dat het vooruit steekt. ..
Zou best kunnen kloppen ..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

jfbouwmeester

Groenling en geelgors meen ik te zien als eerste indruk.
Maar echt uitcijferen gaat niet lukken.

Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER

EteA

Dank allen voor het meedenken. Groeten Edo

HWJR

Ik.ga voor twee keer heggenmus. Het rossige, de zwarte vlekjes, de wat grijsblauwe kop..
Met vriendelijke groet,

Henrik Welp

frankneijts

Citaat van: HWJR op september 12, 2017, 19:34:15 PM
Ik.ga voor twee keer heggenmus. Het rossige, de zwarte vlekjes, de wat grijsblauwe kop..
In beide gevallen is de rug te effen en niet bruin genoeg voor een Heggenmus die een zwaar(der) met zwart getekende bruine bovenzijde heeft.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

snwja3

#13
Citaat van: frankneijts op september 07, 2017, 11:36:08 AM
Denk dat het 1e beestje echt een tamelijk dunne snavel heeft + dat  zulke getekende kleine dekveren bij Groenling niet past: die zijn in beide geslachten meer effen groenig. (En de 'gele tekening' op de vleugel zijn merendeels fel belichte plantenstengeltjes ..). Die kl. dekveren + de duidelijke lichte randjes aan de handpentoppen passen overigens ook niet op Tjiftjaf.
W.b. vogel 2: die lijkt maar 1 rossig 'plekje' in de vleugel te hebben en dat is zó wazig (vergelijk met scherpere vleugeldelen er door- of omheen) dat het mogelijk niet van de vogel is maar een onscherp plantendeel. Daarbij is andere tekening aan randen van tertials/arm- en handpennen voor zover zichtbaar niet rossig maar wit/geelachtig.
Al met al in mijn ogen géén Tjiftjaf, Groenling en/of Grasmus maar verder weet ik het ook (nog) niet ...

Met al die lichter randen aan grotere veren, een handpenprojectie, zou het nog 1 vogel en wel een Tapuit kunnen zijn, die door omgeving/lichtreflectie wat groener overkomt?
Blijft ook een gokje.
Wietze Janse

frankneijts

Citaat van: snwja3 op september 13, 2017, 13:20:36 PM
Citaat van: frankneijts op september 07, 2017, 11:36:08 AM
Denk dat het 1e beestje echt een tamelijk dunne snavel heeft + dat  zulke getekende kleine dekveren bij Groenling niet past: die zijn in beide geslachten meer effen groenig. (En de 'gele tekening' op de vleugel zijn merendeels fel belichte plantenstengeltjes ..). Die kl. dekveren + de duidelijke lichte randjes aan de handpentoppen passen overigens ook niet op Tjiftjaf.
W.b. vogel 2: die lijkt maar 1 rossig 'plekje' in de vleugel te hebben en dat is zó wazig (vergelijk met scherpere vleugeldelen er door- of omheen) dat het mogelijk niet van de vogel is maar een onscherp plantendeel. Daarbij is andere tekening aan randen van tertials/arm- en handpennen voor zover zichtbaar niet rossig maar wit/geelachtig.
Al met al in mijn ogen géén Tjiftjaf, Groenling en/of Grasmus maar verder weet ik het ook (nog) niet ...

Met al die lichter randen aan grotere veren, een handpenprojectie, zou het nog 1 vogel en wel een Tapuit kunnen zijn, die door omgeving/lichtreflectie wat groener overkomt?
Blijft ook een gokje.

Misschien nog niet eens zo'n slecht gokje ... B)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'