Braziliaanse vlinders

Gestart door JohanvantBosch, december 14, 2007, 16:26:02 PM

Vorige topic - Volgende topic

JohanvantBosch

Voor de liefhebber.... ben wat fotootjes van Braziliaanse vlinders op mijn fotosite aan het zetten.
Verwacht geen topplaten, maar het zijn leuke beessies.
Kijk en geniet, zou ik zeggen.
http://www.pbase.com/johanvantbosch/butterflies_cristalino

vuurvlinder

Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Imperator

CiteerVoor de liefhebber.... ben wat fotootjes van Braziliaanse vlinders op mijn fotosite aan het zetten.
Verwacht geen topplaten, maar het zijn leuke beessies.
Kijk en geniet, zou ik zeggen.
http://www.pbase.com/johanvantbosch/butterflies_cristalino
Ik krijg zin om mijn vlinderroute te gaan verleggen  :gap:  
vriendelijke groet,

Trees

losp

Hi Johan , Mooie platen van een erg mooie plek,  ook erg goed voor zoogdieren  en vogels ! ( uit eigen ervaring ) . Zeer goed eten en uitstekende staf/verzorging .

Ben altijd erg benieuwd naar de veld-gidsen/gebruikte determinatie-werken .

Heb je informatie /tips ? met vr Peter Los    
 

JohanvantBosch

CiteerHi Johan , Mooie platen van een erg mooie plek,  ook erg goed voor zoogdieren  en vogels ! ( uit eigen ervaring ) . Zeer goed eten en uitstekende staf/verzorging .

Ben altijd erg benieuwd naar de veld-gidsen/gebruikte determinatie-werken .

Heb je informatie /tips ? met vr Peter Los
Hallo Peter,
Neem een kijkje op bijgaande site:
http://www.neotropicalbutterflies.com
Je komt meteen een gids tegen, die je kunt bestellen en die ze ook in de lodge in Cristalino hebben liggen, namelijk 'Butterflies of Southern Amazonia'. Errug handig gidsje, in eigen beheer gemaakt, met vrijwel alle soorten die je in die hoek tegenkomt erin. Geen beschrijvingen of verspreidingskaartjes (natuurlijk), maar gewoon foto's en je moet dus net zo lang de foto's bekijken, totdat je jouw soort gevonden hebt.
Ik weet niet of het zo handig is op het moment dat je een vlinder in het veld ziet, maar ik bijna al mijn foto's ermee kunnen determineren.
De rest ga ik opsturen naar bovengenoemde site in de hoop dat zij me kunnen vertellen wat het is. En misschien de foto toevoegen aan de volgende editie van het gidsje.
Groeten,
Johan
Oh ja... van de vogels en zoogdieren heb ik ook genoten. Was zelf 3 maanden onderdeel van die staf ;-)

JohanvantBosch

heb m ff verplaatst naar waar ie zou moeten....

Martin Scheper

#6
De foto's waar je nog geen naam bij hebt (wetenschappelijke namen, hopelijk kun je dan zelf de Engelse namen er bij zoeken, bijvoorbeeld via de site die je noemt: neotropical...):
3 "unidentified hairstreak" is Calycopis (soms ook Calicopis) centoripa.
6 "vlindertje" is Caligo idomeneus
8 "geen naam" is Pierella hyalinus
9 "zouteloos": de meeste bleekgele vlinders met een bruinige streep (links) zijn volgens mij Rhadbodryas (Phoebis) trite; hier onderaan een bleekgele "papilio" met zowel lange als korte zwarte strepen is Protographium (Eurytides) agesilaus; de meeste (oranje)gele vlinders rechts zijn Phoebis philea, en daar zit rechts nog tussen een witte vlinder met zwarte vlekjes en een oranje vlek: een Baeotus sp.
10 naast de 5 "Hewitsons skippers" zit nog een Marpesia orsilochus
13 "psyched...": als 6
15 "bovenkant" is Morpho helenor
18 van de dikkopjes heb ik zo 1-2-3 geen info.
Martin.

P.S. Op pad gaan is leuker dan achter de P.C.!

JohanvantBosch

CiteerDe foto's waar je nog geen naam bij hebt (wetenschappelijke namen, hopelijk kun je dan zelf de Engelse namen er bij zoeken, bijvoorbeeld via de site die je noemt: neotropical...):
3 "unidentified hairstreak" is Calycopis (soms ook Calicopis) centoripa.
6 "vlindertje" is Caligo idomeneus
8 "geen naam" is Pierella hyalinus
9 "zouteloos": de meeste bleekgele vlinders met een bruinige streep (links) zijn volgens mij Rhadbodryas (Phoebis) trite; hier onderaan een bleekgele "papilio" met zowel lange als korte zwarte strepen is Protographium (Eurytides) agesilaus; de meeste (oranje)gele vlinders rechts zijn Phoebis philea, en daar zit rechts nog tussen een witte vlinder met zwarte vlekjes en een oranje vlek: een Baeotus sp.
10 naast de 5 "Hewitsons skippers" zit nog een Marpesia orsilochus
13 "psyched...": als 6
15 "bovenkant" is Morpho helenor
18 van de dikkopjes heb ik zo 1-2-3 geen info.
Dankjewel.... de meeste hiervan wist ik al wel, maar stonden er gewoon niet bij op het moment dat ik die betreffende foto uploadde.... Of zo...

Die hairstreak ben ik blij mee. Die ga ik snel ff nazoeken, want kon ik het in het boekje met geen mogelijkheid vinden.

Heb er tot nu toe iets van 200 gedetermineerd.