Buizerd is tijdens vereenvoudiging van de ongelijkheid, bij het ontsluiten van het tweede domein (Buteoide-roofvogels, voornamelijk Nearctische) van belang.
Nearctische buizerds liggen duidelijk verder van elkaar af.
Palearctische buizerds liggen dicht bij elkaar en een complex aan afwijkingen die onderling coherent met elkaar zijn, is interessant. De afwijking bij de vogel in de lucht is beperkt tot 3 kenmerken maar om een dergelijk simpel complex op te lossen kost tijd terwijl de 'verdwenen' roofvogel moet worden teruggevonden. Die vogel in de lucht wordt dan ook 4 minuten lang genegeerd terwijl wij verder de lucht afzoeken (4 andere buizerds, 1 valk; een 2e locale buizerd kostte me binnen het nieuw ontsloten domein ook een week)
De eerste fase van de ongelijkheid is opgesteld geweest ten tijde van de waarneming en heeft eerst als doel kenmerken te ontbinden en niet de soort direct te identificeren. Immers de vogel was met een verrekijker goed te zien, het betrof geen ad. man Roodpootvalk maar een onbekende exoot en het juiste genus (het nieuw-te-ontsluiten, tweede domein) kostte een half uur. Om volgens associatief complex soorten binnen het domein van de WP te genereren, heeft 'tweeds' als doel om met dat WP-lid ook het gezochte genus (het gezochte domein) te ontsluiten. Hiertoe de bepaling van het eerste domein (middelgrote WP-roofvogels; buiten controle hypothese: caprimulgus sp.)
Na 11 zogenaamde 'proximale waarden', kom ik dan eindelijk na 20+ minuten tot 'buteoide sp.'.. (..niet direct volgens een krachtige associatie en ontsluiting door Buizerd; aan de soort is geen proximale waarde toegekend maar omgekeerd evenredig met 'exoot' buiten de ongelijkheid geplaatst. Eerder onbeslist 'buteoide sp')
Mijn zoekgenoot bracht 10 minuten daarna de vogel direct tot op de soort (..hield even 2 mogelijkheden) maar bevond zich daarmee op een ander niveau en we hadden geen overeenstemming. (ontzet door een bijzonder kenmerk verloor ik controle vanuit de hypothese, vreesde de pitfall, kwam bij caprimulgus sp., herstelde de hypothese en was dáárbij gebleven tijdens mijn eerste mededeling: "Een ongekende roofvogel". Vanwege de conditie van het dier, niet langer zeker als exoot)
Als hij op buizerds van-groot-naar-klein komt, stemmen we wèl overeen en is het gezochte domein ontsloten.. ..
De directe confrontatie met 62 buteoide soorten die wellicht nèt als Palearctische, dicht bij elkaar kunnen liggen, is overweldigend en kritiek belasting moet per kenmerk ..
Uiteindelijk is de afstand tussen B.buteo, B.platypterus en B.swainsoni op punten net zo groot en groter als de afstand tot F.vespertinus, op andere stemmen ze als buteoide overeen.