Ontbrekende vogelsoort in de Nederlandse database

Gestart door gerdwichers8, september 06, 2017, 11:51:48 AM

Vorige topic - Volgende topic

gerdwichers8

Die 'clicks' liegen niet. Je kunt niet naar slechts een select aantal foto's kijken en de rest negeren. Voor Buizerd ligt het gewoon niet eenvoudig.
Wat de identiteit van de vogel ook is, het neemt niet weg dat de aspecten waaronder de foto's geschoten zijn mee moeten worden genomen in de beschouwing. Daarmee moet gerekend worden voor het verkrijgen van een eenvoudige uitkomst.

Eenvoudig op basis van structuur is hier geen Buizerd te besluiten. 't Is 't intrappen van het default voetpedaal of rücksichtslos stemgedrag.
De determinatie van Buizerd op basis van een manipulatieve rui score moet erg vaak herhaald worden.
Daarop ìs niet één uitwerking gevonden nog. Het zijn er vele die nìet de gewenste uitkomst geven van Buizerd met een passende r s die de hand zodanig heeft gemanipuleerd.

Daarom zei ik in het algemeen, dat het identificeren van deze vogel met Buizerd, op grote achterstand stelt.
Breedvleugel- volgens de handformule, is eenvoudiger (zonder variërende manipulatie) toepasbaar.
Omdat de vogel aan beide kanten 3 en half en 4 vingers telt die door de binnenhand met een vloeiend rechte lijn bereikt wordt.

..en daarom treft mij de kritiek ook niet, omdat ik niet verplicht ben aan Buizerd (maar ik mag alsnog bèst alle berekeningen die zouden leiden tot Buizerd erop loslaten)

HPM

Citaat van: gerdwichers8 op september 14, 2017, 10:14:52 AM
...
..en daarom treft mij de kritiek ook niet, omdat ik niet verplicht ben aan Buizerd (maar ik mag alsnog bèst alle berekeningen die zouden leiden tot Buizerd erop loslaten)

Meer dan 50 foto's die zo slecht zijn dat er met goed fatsoen niets van is te maken zijn een goede reden voor kritiek. Pixelneukerij waar jij je geljk niet mee kan bewijzen.
Herman van der Meer

migratorius

Citaat van: HPM op september 14, 2017, 10:26:13 AM
Citaat van: gerdwichers8 op september 14, 2017, 10:14:52 AM
...
..en daarom treft mij de kritiek ook niet, omdat ik niet verplicht ben aan Buizerd (maar ik mag alsnog bèst alle berekeningen die zouden leiden tot Buizerd erop loslaten)

Meer dan 50 foto's die zo slecht zijn dat er met goed fatsoen niets van is te maken zijn een goede reden voor kritiek. Pixelneukerij waar jij je geljk niet mee kan bewijzen.
Met goed fatsoen is er een witte borstband te herkennen waarmee een Broad-winged Hawk al uit te sluiten is.
Bovendien past zo'n bleke staart met een smalle eindband bij een Broad-winged Hawk alleen op een onvolwassen vogel. Dan zijn een bleke, gevlekte onderzijde en bleke ondervleugels nodig: ook dat wordt door deze foto's al uitgesloten.
Een overwinning op knock-out voor Buizerd: Gerds ruiscores (of moet ik zeggen ruisscores?) waarmee hij denkt punten te scoren zijn slechts slagen in de lucht.

JanHein

frankneijts

#63
Citaat van: gerdwichers8 op september 14, 2017, 10:14:52 AM
..en daarom treft mij de kritiek ook niet, omdat ik niet verplicht ben aan Buizerd (maar ik mag alsnog bèst alle berekeningen die zouden leiden tot Buizerd erop loslaten)

Citaat van: gerdwichers8 op september 13, 2017, 23:26:04 PM
dus..wat is het publiek dat zich als gezonde evenwichtige critici beschouwt? dan ruikt het hè, maar níet als noeste studiearbeid :police:.


Het zijn niet je berekeningen die tot kritiek hier leiden maar de uitgangspunten daarvoor. Die vereisen véél betere foto's dan die jij hier laat zien: beter één goede foto in de hand dan uitsluitend de lucht van noeste studie-arbeid, gebaseerd op een paar dozijn blurry plaatjes..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

HPM

Citaat van: gerdwichers8 op september 14, 2017, 11:01:25 AM
...
..variatie?

Variatie in het aantal views per foto

165, 54, 44, 35, 30, 28, 46
36, 11, 12, 20, 17, 13, 20, 26
37, 8, 12, 12, 11, 18, 12, 25
97
67, 47, 85, 67, 21, 20, 11, 34
23, 49, 24, 31, 18, 13, 40, 32
16, 11, 12, 9, 64, 61, 27, 37
109, 80
127
Herman van der Meer

gerdwichers8

Citaat van: gerdwichers8 op september 14, 2017, 11:01:25 AM
Citaat van: migratorius op september 14, 2017, 10:33:38 AM
Dan zijn een bleke, gevlekte onderzijde en bleke ondervleugels nodig: ook dat wordt door deze foto's al uitgesloten.


..variatie?
Voor die witte borstband hoef ik niet op je reactie te wachten en heb ik binnen enkele clicks dit beeld te pakken
https://www.flickr.com/photos/robnatu/32957231154/sizes/l

gerdwichers8

#66
de volgende 'click' is een gemiddeld donker juveniel
https://www.flickr.com/photos/rwkphotos/36176575161/sizes/l

ik stop met het zoeken van witte borstbanden.
De wat getekender juvenielen (de meeste foto's betreft de nominaat )hebben op de hals en bovenborst vet aangezet patroon rondom de schachten. Maar die worden in de regel opmerkelijk dun op de borstveren. Terwijl de veren naar de buik en vooral de flank toe, wederom rond de schacht vet aanzetten en steeds krachtiger transversale banden krijgen.
Daarmee verkrijgt die borstband vol contrast

gerdwichers8

Citaat van: HPM op september 14, 2017, 11:07:37 AM


Variatie in het aantal views per foto

165, 54, 44, 35, 30, 28, 46
36, 11, 12, 20, 17, 13, 20, 26
37, 8, 12, 12, 11, 18, 12, 25
97
67, 47, 85, 67, 21, 20, 11, 34
23, 49, 24, 31, 18, 13, 40, 32
16, 11, 12, 9, 64, 61, 27, 37
109, 80
127

yup; 't kan daarentegen natuurlijk zijn dat mensen alles gedownload hebben en foto's 'evenwichtig' correleren .

HPM

Citaat van: gerdwichers8 op september 14, 2017, 11:37:14 AM
Citaat van: HPM op september 14, 2017, 11:07:37 AM


Variatie in het aantal views per foto

165, 54, 44, 35, 30, 28, 46
36, 11, 12, 20, 17, 13, 20, 26
37, 8, 12, 12, 11, 18, 12, 25
97
67, 47, 85, 67, 21, 20, 11, 34
23, 49, 24, 31, 18, 13, 40, 32
16, 11, 12, 9, 64, 61, 27, 37
109, 80
127

yup; 't kan daarentegen natuurlijk zijn dat mensen alles gedownload hebben en foto's 'evenwichtig' correleren .

Tuurlijk Gerd, dat doen mensen altijd als ze meer dan 50 baggerfoto's voorgeschoteld krijgen.
Herman van der Meer

mgieskens

Citaat van: HPM op september 14, 2017, 11:56:40 AM
Citaat van: gerdwichers8 op september 14, 2017, 11:37:14 AM
yup; 't kan daarentegen natuurlijk zijn dat mensen alles gedownload hebben en foto's 'evenwichtig' correleren .
Tuurlijk Gerd, dat doen mensen altijd als ze meer dan 50 baggerfoto's voorgeschoteld krijgen.
Ja joh, ik heb al een hoop baggerfoto's van mezelf, maar deze had ik nog niet in mijn verzameling.
Echt uniek en met een goed verhaal erbij  ;D
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

gerdwichers8

#70
Citaat van: migratorius op september 14, 2017, 10:33:38 AM

bleke ondervleugels nodig: ook dat wordt door deze foto's al uitgesloten.
JanHein

van de dekveren is veilig te stellen dat de middelste een erg lichte baan laten zien en dat de marginale dekveren het donkerst zijn. De pols is nooit donker in contrast met die marginale dekveren. En het is sterker dan dat: voorbij de vleugelbocht zijn de polsen lichter gevonden dan de marginale dekveren.
Uitsluitsel over of weer wordt hier niet gemaakt.

gerdwichers8

#71
Er moet een evenwichtige bepaling komen over het donkere contrast op de positie van de grote handdekveren. Dat zou bij Buizerd gelijk moeten zijn met de marginale dekveren.
Hier treedt dat niet op en dat is slecht voor Buizerd.
Contrast verdeling geldig voor Breedvleugel-nominaat is ook bijgevoegd.

migratorius

Citaat van: gerdwichers8 op september 14, 2017, 11:22:11 AM
Citaat van: gerdwichers8 op september 14, 2017, 11:01:25 AM
Citaat van: migratorius op september 14, 2017, 10:33:38 AM
Dan zijn een bleke, gevlekte onderzijde en bleke ondervleugels nodig: ook dat wordt door deze foto's al uitgesloten.


..variatie?
Voor die witte borstband hoef ik niet op je reactie te wachten en heb ik binnen enkele clicks dit beeld te pakken
https://www.flickr.com/photos/robnatu/32957231154/sizes/l
Quid non.

JanHein

gerdwichers8

Ik houd het ervoor dat de handformule gemanipuleerd wordt door rui zodat een Buizerd werkelijk met 4 vingers aan weerszijden rondvliegt op de foto.
Lastig dat dit niet aantoonbaar is door rui gaten of een ongelijke verhouding van naburige veren die een duidelijke rui score noteren maar het wijkt sterk af van het gewone beeld.
Dat het alsnog met Buizerd geïdentificeerd moet worden en niet met de identiteit van de vogel in de boom, houd ik eveneens voor waar.
De 4 vingers en de stand van de vleugel telt als twee coïncidenten die langszij de kleine buizerd in de boom goed kunnen persisteren.

gerdwichers8

Nu ik aan de foto's van de vogel in de boom ben toegekomen, lijkt me de optie van Swainson's eigenlijk geen slechtere.
De staart projectie is me daar een struikelblok maar voor Breedvleugelbuizerd  steekt die daarentegen niet overtuigend buiten de handpennen. De staart lijkt me aan een kant erg puntig dus dat daar niet alsnog een handpen voorbij steekt aan de achterkant is een overweging waard.
De hint van een keelstreep, baard oogstreep etc. passen
Daarbij treedt er een melange van grijs en roodbruin op op de borst.
De grootte  zit aan de onderkant voor Swainson's; voor Breedvleugel- zit het net wat te wringen rond het maximum.

Steven Wytema

Tegen mensen die minutenlang doelloos op de TV zitten te zappen zeg ik ook altijd dat uitzetten ook een optie is.
Steven Wytema


HPM

Herman van der Meer

BramtK

Eerst betwijfelen of de rest "het geheel wel beschouwd" en dan aankomen met "Nu ik aan de vogel in de boom ben toegekomen"... En dan gewoon vrolijk met de volgende Amerikaan aankomen. Koekoek!
Groeten,

Bram ter Keurs

Johan Helmus

Is een voor de wetenschap geheel nieuwe soort ook al overwogen? Buteo gerdwicherii? :rolleye:
Groeten, Johan Helmus

Cygnus

Citaat van: Johan Helmus op september 16, 2017, 10:47:40 AM
Is een voor de wetenschap geheel nieuwe soort ook al overwogen? Buteo gerdwicherii? :rolleye:

Ondersoort colablickii
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

gerdwichers8

Citaat van: BramtK op september 16, 2017, 10:12:18 AM
"het geheel wel beschouwd" en dan aankomen met "Nu ik aan de vogel in de boom ben toegekomen"... En dan gewoon vrolijk met de volgende Amerikaan aankomen. Koekoek!

Toen de vogel werd gezien en gefotografeerd bleef het  beeld als buizerd substantieel eenvoudig. Maar de volledigheid ervan is terstond compleet overweldigd door het miniatuur.
De reactie die volgt op het uniform grijs-roodbruin melange in combinatie met een kleine 'roofvogel' is dan Roodpootvalk man. Dat klopt structureel niet. Kort volgt accipiter spec. maar dezelfde combinaties hebben al veel minder overweging nodig.
In het besef van een exotische roofvogel ben ik als ik een toepassing zoek bij kleine wouwen.
Als de vogel met geknikte nek en met het wit bij de keel en het grijs over zijn kruin, geaccentueerd door de wenkbrauw links naar mij toe kijkt: "Natuurlijk, het is een Nachtzwaluw, dat zou je ook niet zo gauw verwachten"
Maar nee, ik had de dunne haaksnavel niet van toepassing en die wijst bij het her- en opnieuw zien ervan samen met de gele lange poten daar van af.
Het is een roofvogel "ah, Kiekendief..nee kijk naar de handpenprojectie en daarmee staartlengte'' Niet.
Het is een exotische roofvogel.

Als de SBB-ers arriveren, vertel ik dat ik zojuist een roofvogel heb gezien en dat het pas de derde keer is sinds 2008 dat ik een vogel gezien heb zonder enkele clue.

Peter zegt: ''Maar dat is een Amerikaanse buizerd" En eigenlijk zegt hij mij met buizerd helemaal niets vreemds

gerdwichers8

Citaat van: Cygnus op september 16, 2017, 11:48:55 AM
Citaat van: Johan Helmus op september 16, 2017, 10:47:40 AM
Is een voor de wetenschap geheel nieuwe soort ook al overwogen? Buteo gerdwicherii? :rolleye:

Ondersoort colablickii

cherry

edit: blik is tussen de schuifmaat inderdaad 66

gerdwichers8

Bezien deze twee kort na elkaar geschoten foto's is vast te stellen dat de staart niet projecteert t.a.v. de hand.
Nu zijn er genoeg rechter vleugelposities ten aanzien van de staart gefotografeerd en die geven die projectie enigszins als een variabele waarde.
Analoog met het vouwen van  vleugels, zal het aspect tussen vleugel en staart variabele waarden opleveren. Gevolgd door variabele waarden van staart- of vleugelprojectie. Een vogel in rust levert zogezegd de kenwaarde of norm voor een soortgebonden projectie.

De linker vleugelpositie is in een tegengestelde houding gevouwen en geeft samen met de rechter een evenwichtiger beeld en daarmee een beter verstaan van die kenwaarde.

De tweede foto toont dat het aspect tussen de gevouwen vleugels zelfs de impressie wekt dat de vleugel voorbij de staart steekt. Zie daarvoor de gewijzigde outline van het profiel bij de staart. Die wijziging wordt veroorzaakt door de linkervleugel.

gerdwichers8

..deze twee zijn in dezelfde tijd geschoten.
De ene laat de 'punt' in de staart overlopen (is het dan een centrale staartpen?) maar op de andere is de hele punt verdwenen.

gerdwichers8

't zal de linkerstaartzijde kunnen zijn die wat dynamiek  vertoont

gerdwichers8

Was iemand die keelstreep ontgaan?

gerdwichers8

Bij Breedvleugel- is grijs slechts bij adult aan een dun randje van de borstveren nog gekend en overheerst het roodbruin. Ook het uniforme is bij die niet eigen.

De scherpste foto heeft 10 mensen verleidt om ondanks de afgewende houding een clickje te wagen en de overheersende  grijze verzadiging van mantel, nek, kop en borst op te merken. Onder andere hoeken op andere foto's komt roodbruin in het bijzonder in de nek en in zekere mate ook weer op de borst naar voren.
't Is eigen aan de breking van het licht en het is dat ten voordeel; deze kleurverdeling in het bijzonder, is binnen het spectrum (rood en blauw) goed te beoordelen.

HPM

Citaat van: gerdwichers8 op september 21, 2017, 02:55:36 AM
...
De scherpste foto heeft 10 mensen verleidt om ondanks de afgewende houding een clickje te wagen ...

Er is helemaal niet te zien wat de scherpste is.
Herman van der Meer

gerdwichers8

Citaat van: HPM op september 21, 2017, 07:42:02 AM
Citaat van: gerdwichers8 op september 21, 2017, 02:55:36 AM
...
De scherpste foto heeft 10 mensen verleidt om ondanks de afgewende houding een clickje te wagen ...

Er is helemaal niet te zien wat de scherpste is.

Het voegt niet naar rede om, wanneer de vogel zich afwendt, als waarnemer hetzelfde te doen

BramtK

Citaat van: gerdwichers8 op september 21, 2017, 02:03:08 AM
Was iemand die keelstreep ontgaan?

Ja, die is mij zeker ontgaan. Reden: die is er niet.

Citaat van: gerdwichers8 op september 21, 2017, 02:55:36 AM
...
De scherpste foto heeft 10 mensen verleidt om ondanks de afgewende houding een clickje te wagen en de overheersende  grijze verzadiging van mantel, nek, kop en borst op te merken. Onder andere hoeken op andere foto's komt roodbruin in het bijzonder in de nek en in zekere mate ook weer op de borst naar voren.
't Is eigen aan de breking van het licht en het is dat ten voordeel; deze kleurverdeling in het bijzonder, is binnen het spectrum (rood en blauw) goed te beoordelen.

Roodbruin dan wel grijs zie ik evenmin. Het is overigens een van de minst informatieve foto's (ongeacht de door jou vermeende scherpte) van de hele zwik foto's in zit. Heb je zelf alles wel goed bekeken?
Groeten,

Bram ter Keurs