Ontbrekende vogelsoort in de Nederlandse database

Gestart door gerdwichers8, september 06, 2017, 11:51:48 AM

Vorige topic - Volgende topic

gerdwichers8

De breedte van het blik is misschien het meest representatief; hoewel niet de langere lengte, toch is 't daar onveranderlijk 61 mm.
Daarvan uit gaande zijn mijn uitkomsten 41.8; 40.2; uitgaande van de lengte van het blik 42.0; 42.1 cm. Breedvleugel- doet mee tot 44 cm. 

Al jaren zoek ik naar cirkelende buizerds op vlakke of omlaag hangende vleugels :zonder positief resultaat. Een rui score met twee missende buitenste handpennen zonder grote gaten of één missende pen en voorts een niet-uitstekende hp 5 d.i. zonder duidelijke versmalling, kan misschien door een expert onder een alternatieve samenstelling alsnog toegepast worden op Buizerd.
Maar drie zodanig afwijkende structuren plus de vogel in de boom stellen mij door de aanhoudende sequentie van 'coïncidenten' op grote achterstand in geval van Buizerd.

frankneijts

Maar om hier nog enige klaarheid in te brengen zul je toch betere foto's moeten hebben Gerd ..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

BramtK

Ronduit geniaal dit. Een colablikje op hoogte voor een gewone Buizerd...

Er is niets te zien dat niet op een gewone Europese Buizerd wijst. Ik zie wel een witte middenborst ten opzichte van een donkere buik en borst. Past mooi voor Buizerd. De kleur bruin is ook uitgesproken Buizerd. Broad-winged Hawk is iets heel anders dan een Buizerd.

En als het je geruststelt, Gerd, ik heb wel minstens eenmaal een Buizerd zien cirkelen op horizontaal gehouden vleugels. En ik heb dat in het ene geval dat ik me precies kan herinneren, uitgebreid met telescoop bekeken om andere soorten uit te sluiten.
Groeten,

Bram ter Keurs

gerdwichers8

'k zou dat laatste dan maar koesteren, 't is bèst zeldzaam; voor mij de vorige op 2 mei 2005..maar dat was dan ook geen gewone Buizerd. Kun je de rui score ook nog uitleggen t.a.v. de handformule?

gerdwichers8

Citaat van: mgieskens op september 09, 2017, 13:40:20 PM
Citaat van: jeroen vinke op september 09, 2017, 09:58:35 AM
... Maar hoe kleiner de foto-afstand is, des te meer maakt het uit hoe dicht het blik naast de boom omhoog gehouden wordt. Als deze 2 meter voor de boom omhooggehouden wordt, lijkt hij natuurlijk in vergelijking groter dan een blik dat op de plek van de buizerd zit. Dus dit geeft daadwerkelijk een vertekent beeld.
Dat dus.

ik kon door het bos de bomen niet zien en moest eerst 1 boom inklimmen voor de juiste locatie. Na terug gelopen te zijn naar het enige punt waar iedere foto dan ook gemaakt is, ben ik teruggelopen, opnieuw de boom in en verder gelopen naar de juiste boom.
Daar ben ik met wind en regen omhoog geklommen, vreesde nog even met alle gezwiep dat ik de boom verspelen zou en mèt mij erin omver zou gaan (veengrond). De tentstokken waren gezamenlijk niet lang genoeg dus heb ik ze aan de boom zelf bevestigd en bij het omlaag gaan, omhoog geschoven langs de tyraps tot ongeveer de top.
Je kunt foto's met blik en vogel vergelijken aan de hand van de boom.

500m afstand

BramtK

Citaat van: gerdwichers8 op september 11, 2017, 17:07:56 PM
... Kun je de rui score ook nog uitleggen t.a.v. de handformule?

Gerd, ik zie te weinig van de vleugels/de afzonderlijke pennen om iets over rui te zeggen, maar begrijp ik goed dat jij iets opvallends ziet?!
Groeten,

Bram ter Keurs


BramtK

En, beste Gerd, wát zie je dan en hoe zie jij dat aan als een aanwijzing voor Broad-winged Hawk?
Groeten,

Bram ter Keurs

gerdwichers8

#38
Sinds vrijdagmiddag heb ik de mening van Steven en jou aanvaard en ben de zaak van de andere kant gaan bekijken: Het is een Buizerd.
Het weekend stond in het teken van de Elfstedentocht op skeelers dus ik heb de zaak laten bezinken tot zondagavond.
Toen de zaak werd opgepakt bleek de vogel in de boom onmogelijk klein voor Buizerd. De vogel in de lucht werd weliswaar door de zoeker van mijn camera herkend als die in de boom en dan vooral aan de kop maar dat zou met een zak zout amper nog te verteren zijn geweest.
Dan een rui score.
Waarom zeg ik dat? Broad-winged Hawk is de enige buizerd die 3 en een halve; 4 vingers heeft. Alle andere, en dat begint al bij Kortstaart Buizerd hebben er 5. Bij onze buizerds hebben de soorten alle 5 lange pennen met versmalling aan binnen-en buitenvlaggen.

Het aantal vingers bij onze subject-buizerd moet gerechtvaardigd worden. Enige rui score die als uitkomst 3 en een halve, 4 vingers overlaat; hetzij van de binnenhand uit; hetzij vanaf de buitenzijde; hetzij ergens midden in de 'hand', zou als zodanig gekend moeten zijn als Buizerd met een overeenkomstige rui score..

Frank van de Putte

Ik moet eerlijk zeggen... wat is dit een bizar topic :rolleyes: Een colablikje in een boom, een buizerd met 3 en een halve vinger. :rolleye:

En Gerd, ik snap werkelijk nog niet de helft van wat je schrijft, en ik ben bang dat ik niet de enige ben.
Groetjes,

Frank van de Putte

HPM

Citaat van: Frank van de Putte op september 12, 2017, 21:52:59 PM
...
En Gerd, ik snap werkelijk nog niet de helft van wat je schrijft, en ik ben bang dat ik niet de enige ben.

Dit is alles ja gans Prlwytzkofskyiaans.
Herman van der Meer

gerdwichers8

Citaat van: Frank van de Putte op september 12, 2017, 21:52:59 PM
3 en een halve vinger

..met halve vinger wordt geen score beoogt (volgens de CES) van 3 of 4; met 3 of 4 vingers, niet anders dan een score van 0  (score 5 kan daar onmogelijk bestaan).
Met een halve vinger bedoel ik hier een pen die over aanzienlijke lengte aan één kant zichtbaar is en aan de andere kant de binnenhand toesluit. Deze bevindt zich naast de 3e pen die een volle vinger heeft 

Met 3 en een half of 4 wordt beoogt dat één hand  zichtbaar 3 en de andere hand mogelijk geen 3 (en een half) maar 4 vingers heeft. De linkerhand die niet wordt gezien op de vingers, wordt daarentegen op het aantal pennen in de top die bijdragen aan de vingers, juist beter gezien (=4)en bevestigt de afwezigheid van rui gaten. Daarom vermeld ik 3 en een half en niet slechts de 3 vingers omdat de 3 en een half correspondeert met die 4.

Dus de rui score is gewoon 0 en Buizerd is algeheel exit.

BramtK

Op basis van het bijgevoegde plaatje (een van de foto's door jou, iets uitgesneden door mij) is 1) niet met zekerheid vast te stellen dat de ruiscore 0 is en 2) niet met zekerheid vast te stellen dat de vogel - rui daargelaten - maar 3 vingers heeft. Op al die foto's zie ik wel dingen die voor Buizerd pleiten. Ik snap dus niet zo goed waarom je het geheel ophangt aan die handpenformule.
Groeten,

Bram ter Keurs

gerdwichers8

De score die Buizerd zou moeten verklaren, was voor jou drie posts geleden al inhoudelijke verplicht.
Op mijn beurt kan ik een aantal malen jou kant van het verhaal best voor mijn rekening nemen maar deze structurering is gericht op het openbaar voeren van monoloog waarin ik 23 keer met geringe wijziging van aspect (doorlopen van cirkel) hetzelfde ding mag herhalen?
Je bent steeds verder achter gaan lopen met je Buizerd.

gerdwichers8

..je kunt ook niet anders want er is helemaal geen rui score toepasbaar ter verklaring van Buizerd; 't staat dan op 2-0 hè :blink:


BramtK

Gerd, jij moet je misschien eens bedenken dat jij moet aantonen waarom de compleet onwaarschijnlijke optie van Breedvleugelbuizerd hier aan de orde is. Als jij denkt dat je met je ruiscore op 2-0 staat, dan wens ik je veel succes met het verder najagen van spoken.
Groeten,

Bram ter Keurs

gerdwichers8

Citaat van: BramtK op september 13, 2017, 11:26:46 AM
het verder najagen van spoken.

Een volwassen doorkauwen van intellect wat oud en behoeftig zou moeten worden uit gezeverd tot voedsel voor kinderachtige redenatie, biedt nog weinig behoefte aan gemeenschap.

't Stelt ieder weldenkend mens op de tocht.
't klopt :duim:

Oenanthe

Citaat van: gerdwichers8 op september 13, 2017, 12:04:10 PM
Citaat van: BramtK op september 13, 2017, 11:26:46 AM
het verder najagen van spoken.

Een volwassen doorkauwen van intellect wat oud en behoeftig zou moeten worden uit gezeverd tot voedsel voor kinderachtige redenatie, biedt nog weinig behoefte aan gemeenschap.

't Stelt ieder weldenkend mens op de tocht.
't klopt :duim:
En hou ook op met het uitkramen van wartaal alsjeblieft.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Cygnus

Citaat van: gerdwichers8 op september 13, 2017, 12:04:10 PM
Een volwassen doorkauwen van intellect wat oud en behoeftig zou moeten worden uit gezeverd tot voedsel voor kinderachtige redenatie, biedt nog weinig behoefte aan gemeenschap.

Mooie spreuk voor aan de muur
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

HPM

Citaat van: Cygnus op september 13, 2017, 12:29:24 PM
Citaat van: gerdwichers8 op september 13, 2017, 12:04:10 PM

Een volwassen doorkauwen van intellect wat oud en behoeftig zou moeten worden uit gezeverd tot voedsel voor kinderachtige redenatie, biedt nog weinig behoefte aan gemeenschap.

Mooie spreuk voor aan de muur

... van de slaapkamer. Beter dan 'Schat ik heb hoofdpijn'.
Herman van der Meer

gerdwichers8

Citaat van: Oenanthe op september 13, 2017, 12:10:49 PM
En hou ook op met het uitkramen van wartaal alsjeblieft.
Je bedoelt dat twee strijdige meningen in openbaarheid niet tot één herleid en één gepacificeerd mag worden.

..maar dan blijf je in verwarring zeverend en schuimend voort jagen totdat er nooit iets kloppend is :o

snwja3

Gerd, hoewel ik met Bram eens ben dat niets de determinatie als Buizerd voor deze vogel in de weg staat, ben ik altijd weer blij (itt tot sommige anderen) met je bijdrages in deze!  :duim:  ;)
Wietze Janse

migratorius

Citaat van: Oenanthe op september 13, 2017, 12:10:49 PMEn hou ook op met het uitkramen van wartaal alsjeblieft.
Die unieke wijze van formuleren is juist waarom ik zijn bijdragen lees!

JanHein

gerdwichers8

#53
Citaat van: snwja3 op september 13, 2017, 13:43:25 PM
Gerd, hoewel ik met Bram eens ben dat niets de determinatie als Buizerd voor deze vogel in de weg staat

23 foto's van 1 vogel verklaren zich daartegen.
Wil je hier een Buizerd in zien, dan moet een rui score anders dan 0 op meerdere pennen worden genoteerd.
Feilt manipulatie van de handformule door een afwijkende rui score, anders dan 0, dan wordt de toepassing die tot Buizerd leidt, niet gemaakt.
Vanuit de binnenhand naar buiten, toont de gelijke lijn van de binnenste handpennen: die pennen komen alle op 0.
Als de vleugellijn op de tip van de vleugel aanloopt, MOET een andere score dan 0 genoteerd worden. Dit moet geschieden vóórdat de punt van de vleugel taps wordt bereikt op de 4e vinger (of die halve vinger die die 3 opvolgt): Dat gebeurt dus niet.
Bij hp4 (of 7) aankomen, zonder een afwijkende score die deze vleugel manipuleren kan tot het beeld wat 23 gezamenlijke foto's geven van 1 vogel, is voor de verklaring van een afwijkende rui score (afwijkend van 0) voor Buizerd eigenlijk al te laat.
Wordt de beschouwing dan verlegd vanaf de voorzijde van de vleugel op hp1 (of 10) naar binnen toe, dan zal een afwijkende rui score aan het licht moeten komen.. . Ook Niet.
Als van twee kanten bekeken de toepassing van een afwijkende rui score het ontstane beeld niet gemanipuleerd heeft, dan feilt de oplossing als Buizerd; dan is Buizerd weliswaar ook opgelost maar terecht afgewezen.
Hp3 (hp8) links zou een rui score van 4 of 3 moeten krijgen: Wat is de score van hp2 en hp 4? Waarom is hp1 'verdwenen' terwijl die op alle andere foto's gewoon aanwezig is? Dan kàn hp3 links eigenlijk niets anders zijn dan hp 2 met rui score 0. Als het daaromtrent hp6 zou moeten zijn die een score van 3 of 4 moet krijgen, dan staat die niet goed  (niet kort genoeg) tegenover hp8; hp7 zou dan ook nog verdwenen moeten zijn, maar juist die linkerhand vertoont geen gat èn alle binnenste handpennen liepen al met een gelijke lijn (gezamenlijke score 0) op 4 pennen op rij uit.

't gaat zo door: buizerd en nóóit Buizerd.



gerdwichers8

versta me goed: Ik identificeer dus constant een vogel met Buizerd terwijl die niet als zodanig te identificeren valt.
Dat heeft niets met een verward karakter van mij te maken maar met de dubbele identiteit van deze vogel.

:angel:

frankneijts

Gerd, het is niet zozeer je wijze van formuleren waarmee ik moeite heb (in de loop der jaren ben ik er, net als sommige anderen hier, de charme wel van in gaan zien..) als wel dat je soms (te) vergaande conclusies trekt uit minimaal 'bewijs'. Nu ook weer dat hele rui-verhaal, dat is opgehangen aan een paar hele slechte fotootjes waarop de betreffende veren slechts met de allergrootste moeite te zien zijn en de relevante details daarvan helaas zwaar onvoldoende.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

gerdwichers8

't Lijkt me een al te streng uitgangspunt. Ik hoef me niet bezig te houden met de beschrijving van een holotype.
Buizerds zijn in alle rui stadia in alle kleden in alle soorten in allerlei databases te vinden. Waarom zou ik geen ordening binnen verschillende categorieën en tussen die categorieën onderling mogen onderscheiden op basis van overeenkomst en verschil.
Datzelfde zou ik tussen slechts een paar foto's uit mijn hoofd laten halen maar het tegendeel ervan is ook waar.
Je gaat toch niet negeren wat als overeenkomst tussen 24 foto's te zien is omdat de default knop langdurig als een voetpedaal kan worden bediend?

Daarom juist niet!

gerdwichers8

dat erbij; ik kan alle kritiek niet serieus nemen want ik heb een paar dagen lang gekeken naar de hoeveelheden 'clicks' op alle foto's.

daar kwam onomstotelijk naar voren dat die foto's zeer slecht in hun totaliteit bekeken werden.

dus..wat is het publiek dat zich als gezonde evenwichtige critici beschouwt? dan ruikt het hè, maar níet als noeste studiearbeid :police:.

HPM

Citaat van: gerdwichers8 op september 13, 2017, 23:26:04 PM
dat erbij; ik kan alle kritiek niet serieus nemen want ik heb een paar dagen lang gekeken naar de hoeveelheden 'clicks' op alle foto's.
daar kwam onomstotelijk naar voren dat die foto's zeer slecht in hun totaliteit bekeken werden.
dus..wat is het publiek dat zich als gezonde evenwichtige critici beschouwt? dan ruikt het hè, maar níet als noeste studiearbeid :police:.

Verwacht je nu echt dat mensen 50 vrijwel identieke slechte foto's gaan bekijken?
Herman van der Meer

migratorius

Citaat van: gerdwichers8 op september 13, 2017, 23:26:04 PM
dat erbij; ik kan alle kritiek niet serieus nemen want ik heb een paar dagen lang gekeken naar de hoeveelheden 'clicks' op alle foto's.

daar kwam onomstotelijk naar voren dat die foto's zeer slecht in hun totaliteit bekeken werden.

dus..wat is het publiek dat zich als gezonde evenwichtige critici beschouwt? dan ruikt het hè, maar níet als noeste studiearbeid :police:.
Juist de foto's die informatief zouden kunnen zijn hebben de hoogste klik-score. Daaruit blijkt wel dat de geïnteresseerden prima de significante details uit de ruis weten op te pikken, terwijl die ruis jou tot een buitenissige determinatie verleidt.

JanHein