Ontbrekende vogelsoort in de Nederlandse database

Gestart door gerdwichers8, september 06, 2017, 11:51:48 AM

Vorige topic - Volgende topic

HPM

Herman van der Meer

gerdwichers8

 een representatieve kleurencirkel stelt geel en groen aan de uiteinden. Dat heeft te maken met de zwakte van die twee. De meeste verzadiging van kleur bevindt zich tussen blauw en rood. Paars is daarvan de uitkomst.
Als een foto die laatst kleur gaat vertonen, getuigt het van een goede verzadiging. Je kunt bij het afzonderlijke optreden van beide blauw en rood spreken van kleurechtheid. Als paars daarnaast afzonderlijk optreedt, is kleurechtheid gegarandeerd.

Voor geel, de meest zwakke van de kleuren, is erg veel invloed nodig, en de minste invloed verstoort dan al de kleurechtheid. Vergelijk het maar met een Witkopgors; die is weliswaar rood en wit, maar de minste aantoonbare hoeveelheid geel, getuigt direct van véél geel. Dus wordt dat direct een Geelgors hybride genaamd.

gerdwichers8

'Onze' buizerds hebben rood in hun kleed maar de donkere kleur die het bonte voorkomen geeft, heeft een zwart waarin amper blauw aanwezig is; een schoon, helder grijs wordt met die pigmenten niet verkregen.. Die nemen een totaal andere plaats in het spectrum in. Een Steppe is wéér een compleet anders wat samenstelling van kleur betreft.

ik ga niet aan staafjes en kegeltjes zitten, en er valt ook niet mee te praten.

gerdwichers8

Jaren geleden hadden we ook een hybride Gele kwikxCitroen kwik. Steven? ;)
Het geelgroen van Gele op de mantel werd daarin gelijk zwaar aangetast. Er was onder de waarnemers met hun camera onthutsing over hoe het beeld zo gevarieerd kon zijn. Maar één ding niet: Grijs; soms donker, maar het was grijs.

Onze buizerds hebben, zij het, vaak ondergeschikt, een vuilbruingele mengeling tegenover het roodbruin, wat op plaatsen de kop op steekt: Geen blauwe pigmenten.

't zal ongetwijfeld DNA gerelateerd zijn, maar als verschillend gekleurde veren afzonderlijk zichtbaar zijn èn samen naar paars gaan neigen, dan geeft dat geen verandering in de uitkomst van het vertoon.

Steven Wytema

Citaat van: gerdwichers8 op september 22, 2017, 16:47:44 PM
Jaren geleden hadden we ook een hybride Gele kwikxCitroen kwik. Steven? ;)

1. Appels en peren
2. Gerd heb je door dat je geen mensen hebt die er in meegaan, en zelfs nauwelijks mensen die begrip hebben voor je monoloog? Je praat tegen een muur...

Hier ga je echt nooit een naam op plakken. Zeker als het zó zeldzaam zou zijn, dan moet het langs de CDNA en dat gaat echt niet lukken.
Steven Wytema


gerdwichers8

De staart is afgezien van de duidelijk donkere band aan het uiteinde (en elders suggestief behept met smalle) blauwgrijs.
Dat is een onderscheidend kenmerk als het op Buizerd vs. Prairie Buizerd aankomt.

gerdwichers8

Een groepering witte veren achter op de kop, bij een anderzijds adult aandoend verenkleed, is bij deze soort niet uitzonderlijk.
                          https://www.flickr.com/photos/lexiswildlifephotography/13182186194/sizes/o/                                 

HPM

Heb je niks beters te doen dan maandenlang pixelneuken, Gerd?
Herman van der Meer

gerdwichers8

Dat zal dan wel.
Eerder had ik een stilleventje met appels en peren ondernomen voor Steven; die kan niet kleuren. Groenen en gelen maken tussen beide vruchten totaal geen verschil en voorbij de roden gaan ze niet zo gauw.

Een vijg zou ook op de schaal komen te liggen, die zijn blauwpaarsrood als ze rijp zijn

frankneijts

Gerd, doe ons allemaal nou s een plezier en kies de minst slechte foto's van dat beestje eruit, knap die met photoshop zo goed en zo kwaad als het gaat een beetje op en zet ze in een overzichtelijke collage bijeen. Vervolgens met streepjes/pijltjes de volgens jou belangrijkste discussiepunten aangeven. Helemaal prachtig als je die, eventueel in een 2e collage, met Buizerd en Prairiebuizerd vergelijkt.
Alleen op die manier kan dit nog een leuke discussie worden die door anderen ook gewaardeerd zou kunnen worden. Ik ben bang dat als je zo doorgaat dit hele verhaal uiteindelijk in de krochten van deze website verdwijnt en dan heeft niemand er meer wat aan, jij in t minst ..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

laatvlieger

Citaat van: gerdwichers8 op oktober 28, 2017, 23:38:27 PM
Dat zal dan wel.
Eerder had ik een stilleventje met appels en peren ondernomen voor Steven; die kan niet kleuren. Groenen en gelen maken tussen beide vruchten totaal geen verschil en voorbij de roden gaan ze niet zo gauw.

Een vijg zou ook op de schaal komen te liggen, die zijn blauwpaarsrood als ze rijp zijn
Ik dacht, ik snap het niet en het lijkt toch Nederlands... dan is het toch raar dat ik er helemaal niks van snap...misschien praat hij wel Fries bedacht ik opeens...
dus hierbij de vertaling van Fries naar Nederlands en dan wordt het allemaal meteen een stuk duidelijker..  ;)
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

HPM

Citaat van: gerdwichers8 op oktober 28, 2017, 23:38:27 PM
...
Een vijg zou ook op de schaal komen te liggen, die zijn blauwpaarsrood als ze rijp zijn

Herman van der Meer

gerdwichers8

Citaat van: laatvlieger op oktober 29, 2017, 07:44:40 AM
Ik dacht, ik snap het niet en het lijkt toch Nederlands... dan is het toch raar dat ik er helemaal niks van snap...misschien praat hij wel Fries bedacht ik opeens...
dus hierbij de vertaling van Fries naar Nederlands en dan wordt het allemaal meteen een stuk duidelijker..  ;)

aha, ik dacht al..

gerdwichers8

..men kan de juiste kleur niet vinden en dat gaat gelijk een vieze smurrie opleveren.

HPM

Citaat van: gerdwichers8 op oktober 29, 2017, 11:43:36 AM

..men kan de juiste kleur niet vinden en dat gaat gelijk een vieze smurrie opleveren.

Niet als het maar één pixel is.
En anders geeft het ook niet, want smurrie zit nog niet in de database.
Herman van der Meer

gerdwichers8

Citaat van: HPM op oktober 29, 2017, 12:14:15 PM
Citaat van: gerdwichers8 op oktober 29, 2017, 11:43:36 AM

..men kan de juiste kleur niet vinden en dat gaat gelijk een vieze smurrie opleveren.

Niet als het maar één pixel is.
En anders geeft het ook niet, want smurrie zit nog niet in de database.

Oh? Jij hebt toch steeds gelijk?

HPM

Citaat van: gerdwichers8 op oktober 29, 2017, 13:07:03 PM
Citaat van: HPM op oktober 29, 2017, 12:14:15 PM
Citaat van: gerdwichers8 op oktober 29, 2017, 11:43:36 AM

..men kan de juiste kleur niet vinden en dat gaat gelijk een vieze smurrie opleveren.

Niet als het maar één pixel is.
En anders geeft het ook niet, want smurrie zit nog niet in de database.

Oh? Jij hebt toch steeds gelijk?

Waarin?
Herman van der Meer

gerdwichers8

Citaat van: HPM op oktober 29, 2017, 13:29:04 PM
Citaat van: gerdwichers8 op oktober 29, 2017, 13:07:03 PM
Citaat van: HPM op oktober 29, 2017, 12:14:15 PM
Citaat van: gerdwichers8 op oktober 29, 2017, 11:43:36 AM

..men kan de juiste kleur niet vinden en dat gaat gelijk een vieze smurrie opleveren.

Niet als het maar één pixel is.
En anders geeft het ook niet, want smurrie zit nog niet in de database.

Oh? Jij hebt toch steeds gelijk?

Waarin?

Je hogere doel waaraan je alles subject doet zijn. Of blijft dat hogere doel de vraag. Dan is de vraag je object.
Het object is één grote vraag aan jou als subject aan het stellen.

Geef antwoord Herman, geef eenvoudig antwoord! :angel:

HPM

Citaat van: gerdwichers8 op oktober 29, 2017, 14:13:43 PM
Citaat van: HPM op oktober 29, 2017, 13:29:04 PM
Citaat van: gerdwichers8 op oktober 29, 2017, 13:07:03 PM
Citaat van: HPM op oktober 29, 2017, 12:14:15 PM
Citaat van: gerdwichers8 op oktober 29, 2017, 11:43:36 AM

..men kan de juiste kleur niet vinden en dat gaat gelijk een vieze smurrie opleveren.

Niet als het maar één pixel is.
En anders geeft het ook niet, want smurrie zit nog niet in de database.

Oh? Jij hebt toch steeds gelijk?

Waarin?

Je hogere doel waaraan je alles subject doet zijn. Of blijft dat hogere doel de vraag. Dan is de vraag je object.
Het object is één grote vraag aan jou als subject aan het stellen.

Geef antwoord Herman, geef eenvoudig antwoord! :angel:

Maar ik heb geen idee waar je het over hebt.
Herman van der Meer

gerdwichers8

Citaat van: gerdwichers8 op oktober 25, 2017, 23:45:23 PM
De staart is  blauwgrijs.
Dat is een onderscheidend kenmerk als het op Buizerd vs. Prairie Buizerd aankomt.
Citaat van: frankneijts op oktober 29, 2017, 00:01:14 AM
Gerd.. een 2e collage, met Buizerd en Prairiebuizerd.
Steppe- en Arendbuizerd doen daarin i.t.t. Buizerd wèl mee.

Arendbuizerd valt in ieder geval af op grootte; Steppe- wordt nu bekeken hoe ten aanzien van de buizerd in de boom de on-en gelijkheid zich gedraagt.

..een 2e collage komt misschien nog wel maar het hele complex moet in één keer de buizerd in de boom isoleren.

laatvlieger

Citaat van: gerdwichers8 op oktober 29, 2017, 11:09:45 AM
Citaat van: laatvlieger op oktober 29, 2017, 07:44:40 AM
Ik dacht, ik snap het niet en het lijkt toch Nederlands... dan is het toch raar dat ik er helemaal niks van snap...misschien praat hij wel Fries bedacht ik opeens...
dus hierbij de vertaling van Fries naar Nederlands en dan wordt het allemaal meteen een stuk duidelijker..  ;)

aha, ik dacht al..
:duim:
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

gerdwichers8

Het weersysteem wat op de Noordelijke Atlantic werkzaam is geweest tussen 27 en 29 augustus, is als Irma genomineerd geweest maar werd uiteindelijk "Potential tropical cyclone ten" genaamd.

http://www.weatherboy.com/tropical-trouble-harvey-irma/

Hurricane Gert had plaats in de tijd tussen 13 en 17 augustus en ging dezelfde weg. Gert bracht in onze contreien in de week van 23 augustus warm zomerweer.

Cygnus

Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

BramtK

Grappig, er was een orkaan en dus heb jij een Amerikaanse buizerdsoort gezien?! Bij gebrek aan kenmerken, zogezegd?!
Groeten,

Bram ter Keurs

HPM

Citaat van: BramtK op november 05, 2017, 14:42:38 PM

Grappig, er was een orkaan en dus heb jij een Amerikaanse buizerdsoort gezien?! Bij gebrek aan kenmerken, zogezegd?!

De geest moet waaien.
Herman van der Meer

gerdwichers8

Citaat van: BramtK op november 05, 2017, 14:42:38 PM
er was een orkaan

Citaat van: gerdwichers8 op november 04, 2017, 02:28:17 AM
"Potential tropical cyclone ten"

De overeenkomst tussen beide ligt hem in de trog. Een roofvogel heeft een groot probleem als die hoogte wil houden bij tailwind.
Geheel anders dan een zeilende en keilende zeevogel, is die voornamelijk aangewezen op opstijgende lucht: Het geflap houdt een keer op.
Opstijgende lucht gaat vooraf aan het veroorzaken van de trog die in de omgeving is. Immers, opstijgende lucht koelt sterk af, maar daalt vervolgens snel met sterk verlies aan volume.

frankneijts

Citaat van: gerdwichers8 op november 05, 2017, 18:31:00 PM
Citaat van: BramtK op november 05, 2017, 14:42:38 PM
er was een orkaan

Citaat van: gerdwichers8 op november 04, 2017, 02:28:17 AM
"Potential tropical cyclone ten"

De overeenkomst tussen beide ligt hem in de trog. Een roofvogel heeft een groot probleem als die hoogte wil houden bij tailwind.
Geheel anders dan een zeilende en keilende zeevogel, is die voornamelijk aangewezen op opstijgende lucht: Het geflap houdt een keer op.
Opstijgende lucht gaat vooraf aan het veroorzaken van de trog die in de omgeving is. Immers, opstijgende lucht koelt sterk af, maar daalt vervolgens snel met sterk verlies aan volume.

Ik zou in eerste instantie veel meer moeite doen om de ID van die vogel hier fatsoenlijk aan ons uit te leggen (want met de hier geplaatste foto's is dat nog geen ABC-tje "to put it mildly ..") dan de weersomstandigheden proberen te verklaren waaronder een eventueel afdwalen zo moeten zijn voorgevallen ...
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

HPM

Citaat van: gerdwichers8 op november 05, 2017, 20:02:13 PM

Als de voorkeur van de witbalans hetzij naar schaduw, hetzij naar de zonzijde uitgaat, kan het daaraan niet te wijten zijn, dat er een misverstand ontstaat...

Dan lijkt het mij het beste om het op een misverstand te houden.
Herman van der Meer

BramtK

Citaat van: gerdwichers8 op november 05, 2017, 18:31:00 PM
Citaat van: BramtK op november 05, 2017, 14:42:38 PM
er was een orkaan

Citaat van: gerdwichers8 op november 04, 2017, 02:28:17 AM
"Potential tropical cyclone ten"

De overeenkomst tussen beide ligt hem in de trog. Een roofvogel heeft een groot probleem als die hoogte wil houden bij tailwind.
Geheel anders dan een zeilende en keilende zeevogel, is die voornamelijk aangewezen op opstijgende lucht: Het geflap houdt een keer op.
Opstijgende lucht gaat vooraf aan het veroorzaken van de trog die in de omgeving is. Immers, opstijgende lucht koelt sterk af, maar daalt vervolgens snel met sterk verlies aan volume.

Geniaal. Wat is het belang in relatie tot je claim?
Groeten,

Bram ter Keurs

frankneijts

Al 121 posts en van de topic starter nog steeds vooral losse flodders, vage plaatjes en praatjes. In elk geval nog steeds geen helder verhaal laat staan een duidelijke, goed beredeneerde conclusie. Komop Gerd: garen op de klos of anders maar in stilte aan een mooi indienverhaal gaan werken voor de CDNA maar dit leidt op deze manier tot niets..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'