Ontbrekende vogelsoort in de Nederlandse database

Gestart door gerdwichers8, september 06, 2017, 11:51:48 AM

Vorige topic - Volgende topic

gerdwichers8

Citaat van: frankneijts op november 05, 2017, 18:50:48 PM
Ik zou in eerste instantie veel meer moeite doen om de ID van die vogel hier fatsoenlijk aan ons uit te leggen (want met de hier geplaatste foto's is dat nog geen ABC-tje "to put it mildly ..")

Frank, als je een ander de maat wilt nemen in enige kwestie waar je jezelf wat kwijt bent, en je weet niet waar je het zoeken moet: Neem dan die maat en vereenvoudig eerst jezelf.

Dat ABC-tje heb je ergens aan te leggen; dat is waar. Dus/Maar om hier een hekel punt te stellen is vooral tactisch.
Maar als dat gedaan is, bereik je enkele complexe samenstellingen (ik heb 1 samenstelling van 6; net een barcode of telefoonnr.) waarin eenvoudig stelling kan worden genomen..en blijkt het verschil met andere soorten te groot.

als een ander niet verder dan Buizerd komt en daarbij wil blijven: doe dat vooral.

Voor mij heeft dat nooit gekund en ben gewoon verder gegaan. Zal ik ook nu doen.

HPM

Gerd, het is aan jou om aan te tonen dat het géén Buizerd was. Dat verandert niet door tegen iemand te zeggen dat hij de weg kwijt is.
Herman van der Meer

pdeknijff

De oplossing voor dit probleem is simpel.
Gerd wil een nieuwe soort aan de Nederlandse lijst toevoegen.
Dan moet hij, wat wij er ook van vinden, uiteindelijk langs de CDNA en de CSNA.
Als die stappen zijn genomen dan kan hij met de beslissingen van beide commissies gewoon hier vragen om de soort toe te voegen.

Als Gerd in zijn eentje op dit forum daarover met zichzelf in gesprek wil gaan, dan is dat toch prima?
Vooral niet meer op reageren zou ik zeggen.

Met vriendelijke groet,

Peter de Knijff

gerdwichers8

Citaat van: gerdwichers8 op september 06, 2017, 11:51:48 AM
Goedendag,

mijn vraag is misschien hier niet geheel op z'n plaats, maar omdat het óók betrekking heeft op de vogel, plaats ik 'm maar hier.
Breedvleugelbuizerd is een Amerikaanse roofvogel die ook in gevangenschap of bij de valkerij wel z'n plaats heeft.

Als een roofvogel van onbekende oorsprong in Nederland wordt gezien, worden soorten als bijv. Stellers' Zeearend, Ruppels Gier etc. ook altijd in het waarneming bestand gehandhaafd?
Is dat representatief met de werkelijkheid van het waarnemersbestand?

groet, Gerd

Zonder dat die Nederlandse lijst van welke instantie ook maar in het geding is, wordt er al net zo min gereageerd.

Schijnbaar verschaffen systemen en commissies uiteindelijk geen consolidatie en ligt de scheidslijn nog altijd tussen vereenvoudiging van ongelijkheid en het zich arrogeren van diezelfde eenvoud.
Feilloos en oneindig waar.

gerdwichers8

Citaat van: HPM op november 06, 2017, 13:02:33 PM
Gerd, het is aan jou om aan te tonen dat het géén Buizerd was.
Daarin ligt geen enkele tegenstelling anders dan slechts één.
Op basis van één van drie overeenkomsten die Steppebuizerd met de vogel in de boom heeft, is de vogel in de boom met Buizerd in vergelijking gesteld geweest.
Slechts daar is voor mij jouw vermaan relevant en vereenvoudiging van ongelijkheid mijn actie.
Als het daarop; op dat punt juist ligt dat Steppebuizerd zich van Buizerd onderscheidt (niet de staartkleur; dat is het tweede), heb ik niets meer met jou te maken en gaat de verwerking door Steven en Bram jou temeer aan.

migratorius

#125
Citaat van: gerdwichers8 op november 06, 2017, 17:08:30 PM
Citaat van: gerdwichers8 op september 06, 2017, 11:51:48 AM
mijn vraag is misschien hier niet geheel op z'n plaats, maar omdat het óók betrekking heeft op de vogel, plaats ik 'm maar hier.
Breedvleugelbuizerd is een Amerikaanse roofvogel die ook in gevangenschap of bij de valkerij wel z'n plaats heeft.

Als een roofvogel van onbekende oorsprong in Nederland wordt gezien, worden soorten als bijv. Stellers' Zeearend, Ruppels Gier etc. ook altijd in het waarneming bestand gehandhaafd?
Is dat representatief met de werkelijkheid van het waarnemersbestand?
Zonder dat die Nederlandse lijst van welke instantie ook maar in het geding is, wordt er al net zo min gereageerd.

Schijnbaar verschaffen systemen en commissies uiteindelijk geen consolidatie en ligt de scheidslijn nog altijd tussen vereenvoudiging van ongelijkheid en het zich arrogeren van diezelfde eenvoud.
Feilloos en oneindig waar.
De Rüppells Gier en Stellers Zeearend zijn dusdanig goed vastgelegd dat zij zonder problemen herkenbaar zijn. Hetzelfde voor Pennantrosella, Manengans, Zebravink etc. Inderdaad: daar gaat de CDNA zich niet over buigen, dat is een keuze van de waarneming.nl-admins.

Jouw buizerd (kleine b) is niet herkenbaar vastgelegd, dus dat waarneming.nl-admins geen nieuwe soort aanmaken is een logische keuze. Daarvoor bestaat de mogelijkheid een op de lijst aanwezige soort te nemen (bijvoorbeeld Buizerd), deze van een vraagteken te voorzien en bij de opmerkingen de door jou geclaimde soort te vermelden.

Een interessant grensgeval is overigens https://waarneming.nl/waarneming/view/1202824 (hoewel dat blijkbaar ondersteund wordt door een niet beschikbaar filmpje). Hier is in elk geval duidelijk géén sprake van een Buizerd (grote B ) – wat voor jouw fotoreeks niet geldt.

De ongelijkheid ligt in de kwaliteit van de documentatie. Daar hoeft niets aan "vereenvoudigd" te worden.

JanHein

(bah, automatische emoticons!)

gerdwichers8

die had riempjes (volgens Bram, maar hij had moeite). Daarop valt mijn Prairie Buizerd niet. Voorts heb ik een smalle gele ring op beide tarsi beproefd maar ik kom slechts op de plooi bij het enkelgewricht.

frankneijts

Citaat van: gerdwichers8 op november 06, 2017, 18:10:05 PM
die had riempjes (volgens Bram, maar hij had moeite). Daarop valt mijn Prairie Buizerd niet. Voorts heb ik een smalle gele ring op beide tarsi beproefd maar ik kom slechts op de plooi bij het enkelgewricht.

De Oostelijke Keizerarend van enkel weken geleden heeft aangetoond dat het met 100% zekerheid aantonen van een ring foto's van bijzondere kwaliteit qua scherpte en afbeeldingsmaatstaf vereist. Helaas hebben jouw foto's van deze vogel die kwaliteit bij lange na niet.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

gerdwichers8

lekker hoor; bevederde tarsi van een geelbruine vogel in vlucht vergelijken met verticaal gehouden kale tarsi die tegen alles wat kleur heeft, geel eruit knallen.
ècht knap!

frankneijts

Citaat van: gerdwichers8 op november 06, 2017, 19:20:38 PM
lekker hoor; bevederde tarsi van een geelbruine vogel in vlucht vergelijken met verticaal gehouden kale tarsi die tegen alles wat kleur heeft, geel eruit knallen.
ècht knap!
Je vergeet: onscherp, contrastarm, ver weg, matig belicht ....
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

gerdwichers8

 Ik niet vergeet maar extrapoleer en vervolgens interpoleer. 

gerdwichers8

#131
Een video is beschikbaar gemaakt om het mooie weertje van 04 09 2017 in Vriezenveen terug te kunnen kijken in de tijd.
Waar kwam dat eigenlijk vandaan?

https://www.youtube.com/watch?v=7Vyt80m4vB4&feature=youtu.be




Wouter Puyk

Je blijft er 's nachts voor op om de determinatie van de mysterie-buizerd sluitend te krijgen  B)

BramtK

Citaat van: gerdwichers8 op november 08, 2017, 02:45:48 AM
...ben al lang blij dat ik iets voor elkaar heb nu.

Ja joh, dan moet het wel een Amerikaan zijn. Dat kan toch eigenlijk niet anders. Ik ben die lichte borstband (die de Amerikanen uitsluit) al vergeten.  :rolleye: :blink:
Groeten,

Bram ter Keurs

BramtK

Kijk je foto's nog maar eens door, bv _DSC0159.jpg. Broad-winged is daarmee uitgesloten, maar je shopt er nu weer wat opties bij, geloof ik.
Groeten,

Bram ter Keurs

Jan Mudde

Is het niet gewoon een goed idee om op dit topic een slotje te doen? Ik ken mensen die volhardend zijn in hun fantasie/droomwens masr dit is wel een heel apart geval......Gewoon indienen bij CDNA en dan afwachten. Verdere onzinnige argumentatie lijkt mij in elk geval vr8j nutteloos. Groet, Jan Mudde
Jan Mudde

"Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo" (Ovidius)

Favoriete soortgroepen; Korstmossen, Nachtvlinders, Vogels en verder eigenlijk zeer breed natuurgeïnteresseerd. https://waarneming.nl/users/50310/observations/?advanced=on

Frank van de Putte

Misschien kan Gerd z'n bijdragen in boekvorm uitbrengen? Het is wel eehmm.. uniek leesvoer :blink:
Groetjes,

Frank van de Putte

HPM

Citaat van: Frank van de Putte op november 09, 2017, 14:22:53 PM

Misschien kan Gerd z'n bijdragen in boekvorm uitbrengen? Het is wel eehmm.. uniek leesvoer :blink:

Rijk geillustreerd! Voor het hele gezin.
Maar hij mag wel opschieten want het is al bijna Sinterklaas.
Herman van der Meer

gerdwichers8

Citaat van: migratorius op november 06, 2017, 17:50:41 PM
Jouw buizerd (kleine b) is niet herkenbaar vastgelegd

De ongelijkheid ligt in de kwaliteit van de documentatie. Daar hoeft niets aan "vereenvoudigd" te worden.

JanHein


Hoe rijmt het er  dan mee dat de vogel in vlucht herkend wordt; terwijl die in de boom een vraagteken zou zijn? Waar ligt het ongelijk tussen beide instanties?

gerdwichers8

#139
Op deze pagina de onderlinge positie van Harvey en Potential Tropical Cyclone Ten. De data staan vermeld op de routes.
https://www.cyclocane.com/ten-storm-tracker/

Op 29 augustus staan beide systemen zeer dichtbij elkaar maar op 30 augustus komt 'Ten' los van de kust bij Georgia en South en North Carolina.
Te zien is dat een Hoge druk systeem van het vasteland doorgang vindt onder 'Ten' langs en dat Harvey via het vaste land zich in NO richting opdringt.

De eerste set geeft de circulatie aan het oppervlak weer; de tweede in de atmosfeer.
Op de eerder geposte YouTube video is te zien hoe zich dat in het totaalplaatje afspeelt.
En niet minder belangrijk; wanneer doet die invloed ons land aan?



gerdwichers8

tweede set atmosferische circulatie

gerdwichers8

te zien is dat de atmosferische circulatie bij 'Ten' i.t.t. die bij Harvey niet bijgevallen wordt van een hoogte trog maar van een rug; ook op de 29ste augustus. Die is bij lange na niet zo gevaarlijk als de hurricane.

Wouter Puyk

Nadat er een juiste determinatie tot stand is gekomen, al dan niet breed gedragen, en het is een Noord Amerikaanse buizerd soort dan is bewijslast of het een wilde vogel of een ontsnapte vogel is uit een collectie een eerste vereiste.
Allerhande weer modules voorafgaande aan de waarnemingsdatum zijn een ''vlucht'' vooruit.




gerdwichers8

Dit is een prettige opsteker; een roofvogel als deze zal op de B-lijst van de EU Wildlife Trade Regulations staan en zonder gesloten pootring niet strafbaar zijn. De kans op een ongeringde ontsnapte vogel is weliswaar klein maar dit is best welkom.

"As far as I can find out we have been the only breeders in Europe. There have been so few flown by bird of prey handlers in the past 20 years other than ourselves or people we know. I no of none lost.
We have seen a couple of common buzzards whose appearance resembles but are not quite the same.
Being so migratory it wouldn't be out the question of a wild one appearing off route."

frankneijts

Tja, nog afgezien van het feit dat het voor de CDNA eigenlijk helemaal niet interessant is hóe groot de kans is dat er 1 ontsnapt onder het motto "het hoeft er maar één te zijn..", is de bewijslast voor de ware ID van die vogel nog steeds flinterdun..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Rob Koelman

#145
Grappig, bijna een jaar geleden schreef ik in een ander topic - Je mooiste vogelontmoetingen van 2016 - al het volgende:

'Ik stel voor dat we Gerd tot opper-orakel van het vogelforum benoemen, en tevens erelid van de CDNA...'

Dit topic sterkt mij in die uitspraak. Het gaat daarbij niet zozeer om de 'argumenten' op zich, maar vooral om het 'unieke taalgebruik'.  B)
Met vriendelijke groet, Rob

gerdwichers8

Citaat van: frankneijts op februari 07, 2018, 13:01:33 PM
Tja, nog afgezien van het feit dat het voor de CDNA eigenlijk helemaal niet interessant is hóe groot de kans is dat er 1 ontsnapt onder het motto "het hoeft er maar één te zijn..", is de bewijslast voor de ware ID van die vogel nog steeds flinterdun..

Het hoeft er maar één te zijn: Eenvoudig.

Rob Koelman

Citaat van: gerdwichers8 op februari 07, 2018, 14:40:50 PM
Het hoeft er maar één te zijn: Eenvoudig.

Het kan er ook géén zijn - nog eenvoudiger...
Met vriendelijke groet, Rob

gerdwichers8


Rob Koelman

Met vriendelijke groet, Rob