Ontbrekende vogelsoort in de Nederlandse database

Gestart door gerdwichers8, september 06, 2017, 11:51:48 AM

Vorige topic - Volgende topic

gerdwichers8

Goedendag,

mijn vraag is misschien hier niet geheel op z'n plaats, maar omdat het óók betrekking heeft op de vogel, plaats ik 'm maar hier.
Breedvleugelbuizerd is een Amerikaanse roofvogel die ook in gevangenschap of bij de valkerij wel z'n plaats heeft.

Als een roofvogel van onbekende oorsprong in Nederland wordt gezien, worden soorten als bijv. Stellers' Zeearend, Ruppels Gier etc. ook altijd in het waarneming bestand gehandhaafd?

In het geval van Breedvleugelbuizerd vind ik geen enkel geval. Is dat representatief met de werkelijkheid van het waarnemersbestand?

groet, Gerd

migratorius

#1
Tot 2005 was er nauwelijks handel in deze soort: http://www.kerkuil.com/content/17825/download/clnt/28227_Roofvogel-_en_uilenshows_in_Nederland.pdf
Hij lijkt me voor valkeniers ook niet interessant.

JanHein

mgieskens

Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

migratorius


gerdwichers8

De vogel lijkt me ring- en touwtjes-loos besluit ik net.
Een vol 100% is misschien (nog) niet te geven maar de tarsi zijn akelig helder geel en steken af tegen de rest van de foto. Zowel links als rechts kan worden bekeken (de vogel heeft zich gedraaid tijdens het fotograferen) maar geen tekenen van onderbreking.
In vlucht heb ik een aantal cirkels kunnen schieten en de onderkant is ook herhaaldelijk te zien: Geen gebungel van ongerechtigheid.

ik moet wat rauwe jpg zien te regelen, misschien kan ik wat uploaden.

gerdwichers8

..als 't hele geval maar geen verband houdt met enige onnatuurlijk oorzaak; zoiets als wat een Bruine Gent over het continent jaagt alsof de duvel 'm op de hielen zit. 'k hoop dat deze gevallen gewoon flair hebben.

kan ik 'm uploaden Hisko?

migratorius


gerdwichers8

..'k ben niet zo goed in berken soorten. 'k Zal eens een berkspec. invoeren. d'r vliegt ook nog ergens een Houtduif door het beeld meen ik; voer ik een Houtduif in.

gerdwichers8

zo kan't ook

gerdwichers8

en..

gerdwichers8

tm 24

gerdwichers8

nèt één perch meer dan vluchtfoto's

gerdwichers8

#12
Kort voordat twee mannen van het SBB ter plaatse arriveerden verdween de vogel uit de top van de boom. Ik liet de vogel in zit op de display zien aan Peter van Os van het SBB Rijssen en hij opperde een Swainson's Hawk. Die soort ken ik en die was het voor mij eigenlijk niet maar nuttig was dat hij méér dan dat, nadruk wist te geven op het verloop van grote naar kleine buizerds in de V.S. Ik zelf had ervaring met positieve ID van Broad-winged maar nog nooit met besef van grootte.
Nèt voordat ik hem de foto's liet zien had ik juist een vreemd flappende buizerd met een licht gebogen arm en hand zien opkomen; zonder vrede met de wetenschap aan hetgeen wat ik daar zag (maar het grootte-kenmerk, hoewel gezien, sprong totaal niet naar voren. Je zou moeten begrijpen dat het voordeel vanwege het geringe formaat teniet wordt gedaan door de erg brede vleugel die de score gelijk trekt met B.buteo)
Direct associeerde ik openlijk de opgekomen buizerd en richtte middels de samenstelling van de schroef, (meer buizerds in de lucht op dat moment) de zoeker op de onderst vogel en herkende de grote kop en het patroon.
Na 12 minuten zoek te zijn geweest, wordt de vogel in vlucht gefotografeerd.

gerdwichers8

voortzetting

gerdwichers8

#14
..en..

gerdwichers8

...voor het juiste perspectief. D'r zitten wat Wilde eenden op de plas onder de mini (sorry, ik mag de opvattingen niet inkleuren) buizerd.

gerdwichers8

Het 'gat' tussen hp 8 en hp7 in de rechterhand is ietwat ambigu. De linkervleugel lijkt compleet te zijn terwijl de rechter dat niet is. Toch besluit ik dit niet met een missende pen maar  word eerder bevestigd dat dit terug te voeren is op een onderlinge schikking van die pennen.

Steven Wytema

Steven Wytema


BramtK

Groeten,

Bram ter Keurs


Steven Wytema

Steven Wytema


gerdwichers8

oh goed, dan weet ik voldoende. Ik had gehoopt dat je problemen zou hebben met de vogel in vlucht. De grootte is daar echt niet zo makkelijk en het voordeel is gauw verspeeld.
Maar als je problemen hebt met de zittende vogel en er een Buizerd in ziet, moeten we het over berken gaan hebben.

Deze vogel werd in eerste instantie als een eventuele RFF bekeken en zelfs even als Nachtzwaluw. Het is na een vogel in 2008; 2013 en dan nu in 2017 de eerste vogel in 4 jaren waar ik geen enkele clue op soortniveau over had. Misschien moet ik er morgen even naar toe lopen om er met een staak een bekend object bij hoog te houden.
Dat is een goed idee voor jullie. Voor mij is het ook
handig.

frankneijts

Citaat van: gerdwichers8 op september 07, 2017, 20:49:46 PM
oh goed, dan weet ik voldoende. Ik had gehoopt dat je problemen zou hebben met de vogel in vlucht. De grootte is daar echt niet zo makkelijk en het voordeel is gauw verspeeld.
Maar als je problemen hebt met de zittende vogel en er een Buizerd in ziet, moeten we het over berken gaan hebben.

Deze vogel werd in eerste instantie als een eventuele RFF bekeken en zelfs even als Nachtzwaluw. Het is na een vogel in 2008; 2013 en dan nu in 2017 de eerste vogel in 4 jaren waar ik geen enkele clue op soortniveau over had. Misschien moet ik er morgen even naar toe lopen om er met een staak een bekend object bij hoog te houden.
Dat is een goed idee voor jullie. Voor mij is het ook
handig.

Ik zou die "staak" nog maar even laten zitten Gerd en om te beginnen morgen proberen er wat betere foto's van te maken, dat praat wat makkelijker.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

gerdwichers8


gerdwichers8

right, het blikje is in vergelijking gesteld. het verschil is dat de foto's veel scherper zijn ondanks het slecht weer en de oorzaak is dat over het hele bereik veel minder scherpte diepte ligt. Ik heb mijn exif erop nagezien en zag dat ik op f13 heb geschoten. betrekkelijk nieuw als ik ben in de fotografie ken ik  het fenomeen van een grote scherptediepte op verre afstand niet. deze optische illusie kan mij goed parten hebben gespeeld zonder dat mijn ervaring dat kon doorgronden..
De opname in compilatie  heeft te veel bestand grootte dus zal ik denk ik het blikje in de boom afzonderlijk uploaden

frankneijts

Citaat van: gerdwichers8 op september 08, 2017, 17:24:06 PM
right, het blikje is in vergelijking gesteld. het verschil is dat de foto's veel scherper zijn ondanks het slecht weer en de oorzaak is dat over het hele bereik veel minder scherpte diepte ligt. Ik heb mijn exif erop nagezien en zag dat ik op f13 heb geschoten. betrekkelijk nieuw als ik ben in de fotografie ken ik  het fenomeen van een grote scherptediepte op verre afstand niet. deze optische illusie kan mij goed parten hebben gespeeld zonder dat mijn ervaring dat kon doorgronden..
De opname in compilatie  heeft te veel bestand grootte dus zal ik denk ik het blikje in de boom afzonderlijk uploaden
Ik wacht in spanning af Gerd ... B)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

gerdwichers8

de restrictie van 400kb speelt me wat parten.

frankneijts

Maar ook de kwaliteit van je foto's laat een goed (echt betrouwbaar) vergelijk helaas niet toe. Ik heb je wat proberen te helpen door blikje en rover in een compositie te zetten (zie bijlage). Probleem is dat door die matige kwaliteit het niet zo goed mogelijk is om de tak-met-blikje en tak-met-rover reëel vergelijkbaar groot af te beelden. De poging die ik heb gedaan is dus slechts een benadering! Maar het lijkt er op dat dit voor een Buizerd inderdaad wel een (erg) klein beestje zou moeten zijn: pak-m-beet iets tussen de 40 en 45 cm. en dat is zo'n 10 à 20% te klein voor de kleinste Buizerden (minimaal 50 cm. volgens Forsman). Maar betere foto's dringend gewenst!
En voor wie dit maar een hoop amateuristisch geneuzel vindt: bedenk dat het bestaansrecht van de enige Brilgrasmus op de NL lijst op een enigszins vergelijkbare wijze gerechtvaardigd is ... B)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

jeroen vinke

#28
Citaat van: frankneijts op september 08, 2017, 21:26:06 PM
Maar ook de kwaliteit van je foto's laat een goed (echt betrouwbaar) vergelijk helaas niet toe. Ik heb je wat proberen te helpen door blikje en rover in een compositie te zetten (zie bijlage). Probleem is dat door die matige kwaliteit het niet zo goed mogelijk is om de tak-met-blikje en tak-met-rover reëel vergelijkbaar groot af te beelden. De poging die ik heb gedaan is dus slechts een benadering! Maar het lijkt er op dat dit voor een Buizerd inderdaad wel een (erg) klein beestje zou moeten zijn: pak-m-beet iets tussen de 40 en 45 cm. en dat is zo'n 10 à 20% te klein voor de kleinste Buizerden (minimaal 50 cm. volgens Forsman). Maar betere foto's dringend gewenst!

Ik heb zelf ook deze analyse gemaakt, en door vergelijking van de foto's kom ik op ongeveer eenzelfde lengte uit, echter ben ik wel benieuwd naar de foto-afstand, want dat maakt wel degelijk uit en wel hierom: Het beest zit recht boven het zwaarte punt in de boom (midden boven de stam), maar het blik is voor de boom omhooggehouden (ik snap dat het moeilijk is om hem tegen de stam aan te zetten). Maar hoe kleiner de foto-afstand is, des te meer maakt het uit hoe dicht het blik naast de boom omhoog gehouden wordt. Als deze 2 meter voor de boom omhooggehouden wordt, lijkt hij natuurlijk in vergelijking groter dan een blik dat op de plek van de buizerd zit. Dus dit geeft daadwerkelijk een vertekent beeld.

Gerd: kan je informatie geven over 1: de afstand van jou tot de buizerd, 2: de afstand van het blik tot de buizerd. 3: bevestigen dat je de foto's op dezelfde plek hebt gemaakt.

Citaat van: frankneijts op september 08, 2017, 21:26:06 PM
En voor wie dit maar een hoop amateuristisch geneuzel vindt: bedenk dat het bestaansrecht van de enige Brilgrasmus op de NL lijst op een enigszins vergelijkbare wijze gerechtvaardigd is ... B)
Dit lijkt me een beetje van den zotte. Let wel dat er ineens erg veel informatie gegeven wordt en dat er anderzijds over de suggesties van anderen heen gepraat wordt. edit: oh grapje, dat lijkt best mee te vallen :-X
Met vriendelijke groet,

Jeroen Vinke

mgieskens

Citaat van: jeroen vinke op september 09, 2017, 09:58:35 AM
... Maar hoe kleiner de foto-afstand is, des te meer maakt het uit hoe dicht het blik naast de boom omhoog gehouden wordt. Als deze 2 meter voor de boom omhooggehouden wordt, lijkt hij natuurlijk in vergelijking groter dan een blik dat op de plek van de buizerd zit. Dus dit geeft daadwerkelijk een vertekent beeld.
Dat dus. Een principe dat veel gebruikt wordt bij foto- en filmtrucage.
Daarbij drukt een telelens ook nog eens het perspectief in elkaar, waardoor de afstand tussen het blikje en de boomtop in werkelijkheid nog wel eens groter zou kunnen zijn dan wat he top de foto lijkt.
Het is heel goed mogelijk dat je na correctie voor dit soort zaken, op een voor een buizerd vrij normale maat uitkomt.

Als je dit goed zou willen doen, zou je een maatlat (of stok met bekende afmeting) precies op die plek in de boomtop moeten hangen. En dan de foto's goed geschaald over elkaar heen moeten leggen.
Of middels een precieze hoek- en afstandsmeting de afstand tussen 2 duidelijk herkenbare punten in de top vast moeten stellen.
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft