ben al even aan zoeken....

Gestart door Gert Kremer, december 13, 2007, 22:29:30 PM

Vorige topic - Volgende topic

Ismael

CiteerKijk dit is nu Machtig mooi, kan het vraagteken weg. :duim:
Inderdaad machtig mooi :duim:  :duim:  
Groeten Ismaƫl Wind

bruggeman

CiteerHallo,

Via Marian kreeg een tip om met een mesje iets van de bovenzijde af te halen om  te zien of er ook een blauwe kleur onder zat.

Gouden tip: zie foto 3215.

Dus het is een kaaszwammetje, maar welke is nog niet zeker.

Vandaag even gekeken, er komen nog steeds weer nieuwen bij. dus weer foto gemaakt en opnieuw wat aan het drogen.
Is dat een kenmerk van alle kaaszwammen?
groet,
Ida

Marian en Bert

#32
Hoi Gert,

Mooi, zover ziet het er goed uit. Maar het kan zjin dat n.a.v. onderzoeksresultaten (DNA en kweek i.v.m. de houtrotkwestie) de soortnaam verandert. Dat kan echter nog wel een tijdje op zich laten wachten en ik ben uiteraard benieuwd wat de uitkomsten zullen zijn.

Ik dacht dat Martin van de zomer ook een vondst had gemeld en zelf weet ik in een straal van zo'n 20 km, 4 verschillende groeiplaatsen van vruchtlichamen die er zowat eender uitzien (ook mic.). Zie foto van 3 verschillende vondsten (1. links, 2. boven en 3. de rest) met allemaal de blauwverkleuring bij het wegschrapen van de hoedhuid. Soms schijnt de blauwe kleur al door de hoedhuid heen, soms zelfs is ook de blauwe kleur aan de onderzijde aan de rand te zien en soms ontbreekt inderdaad de verkleuring. Alleen op m'n sparrenstam laten de vruchtlichamen het tot nu toe af weten maar die stam was tot nu toe ook nog te droog. Ze groeien er wel 5 m verder op wat voor mij eikenhout is.

Hoi Ida,
Zover ik weet staat naast T. wakefieldieae alleen bij de Blauwe kaaszwam, Oligoporus caesius en de Valse blauwe kaaszwam, O. subcaesius beschreven dat deze een blauwe verkleuring hebben. O. caesius en O. subcaesius zien er macroscopisch duidelijk anders uit.

Groeten van Marian

xenion

Leuk dat het nu zeker is Gert  :duim:

Ik had hem dit jaar ook gevonden idd: http://waarneming.nl/waarneming/view/40293943 In mijn geval op een oude stronk van een eik en zonder enige blauwe kleur, al heb ik de hoedhuid niet weggeschraapt.
Zit me nu trouwens te bedenken dat ik hem dit jaar mogelijk nog een keer heb gevonden op een totaal andere plek, vrij kleine exemplaren op hout van waarschijnlijk beuk, met een duidelijke blauwe kleur bij de randen van de buisjes bij sommige stukken. Als die blauwe kleur inderdaad een goed kenmerk is zou het hem dus weer zijn...
Groeten,
Martin

Marian en Bert

Hoi Martin,

Let op de mogelijkheid dat het ook Oligoporus balsameus, Jeneverbeskaaszwam kan zijn die er dus sprekend op lijkt en die op meer substraten wordt gemeld dan alleen op jeneverbes. Echter zonder blauwe verkleuring. T. wakefieldiae zou heel zeldzaam moeten zijn, O. balsameus is veel algemener. De kans op verwarring is dus eigenlijk best groot. Of mijn vondsten allemaal T. wakefieldiae zijn is voor mij ook de vraag. Twee worden onderzocht. Van de derde had ik onvoldoende "vers" materiaal en de vierde vondst is tot 2 x gestrand in de kerstpost. De vondst van vorig jaar is doorgegeven aan de kartering maar met de rest wacht ik af wat het onderzoek voor resultaat oplevert.

Groeten van Marian

xenion

Hoi Marian,
Behoorlijk lastig idd, ook nu ik ze bij jou heb gezien vandaag.
Ik zal van bovenstaand exemplaar volgend jaar wel even materiaal verzamelen (of had ik toch nog wat liggen?...), we zullen dan wel zien.
Peter-Jan Keizer zei vandaag trouwens ook nog dat de soort ineens enorm lijkt toe te nemen de laatste jaren, dus zo heel zeldzaam is hij mogelijk al niet meer.
Groeten,
Martin