ben al even aan zoeken....

Gestart door Gert Kremer, december 13, 2007, 22:29:30 PM

Vorige topic - Volgende topic

Gert Kremer

Hallo,
Kan dit een Kurkstrookzwam wezen? maar ben lang niet zeker.
Zat op de kopse kant van een Den.
buisje wit heel fijn maar is het net of er ook een roze kleur in zit.
hoed wit/bruin/roze. behoorlijk taai. brede aanhechting.

2797
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

2798, buisjes.  geen geur, geen verkleuring.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

xenion

Ik denk eerder aan een soort Elfenbankje (trametes). Heb je nog een foto van de bovenkant?
Groeten,
Martin

Gert Kremer

CiteerIk denk eerder aan een soort Elfenbankje (trametes). Heb je nog een foto van de bovenkant?
Hallo Martin,
tuurlijk, vandaag even voor je gemaakt.

2840  
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

xenion

#4
Ik vind hem vrij lastig, ze lijken me nog vrij jong gezien de vrij dikke groeirand. Ik ga toch even een voorzichtige poging wagen.
Het deed mij in ieder geval denken aan een elfenbankje uit het geslacht Trametes. Gezien het substraat en uiterlijk komt dan alleen het Gewoon Elfenbankje (Trametes versicolor) nog in aanmerking. Maar dit is lang niet zeker, ik kan er nog helemaal naast zitten.
Groeten,
Martin

Gert Kremer

CiteerIk vind hem vrij lastig, ze lijken me nog vrij jong gezien de vrij dikke groeirand. Ik ga toch even een voorzichtige poging wagen.
Het deed mij in ieder geval denken aan een elfenbankje uit het geslacht Trametes. Gezien het substraat en uiterlijk komt dan alleen het Gewoon Elfenbankje (Trametes versicolor) nog in aanmerking. Maar dit is lang niet zeker, ik kan er nog helemaal naast zitten.
Martin,
ik zal nog wel eens een kijkje nemen, vanmorgen was alles bevroren.
als het wat wordt kom ik er wel op terug.
eerst bedankt.

Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Nico Dam

#6
Gert,
Elfenbankje lijkt me uitgesloten (geen zonering, rare kleur, te dik). Van A. serialis zou ik ook niet zeker zijn (maar ook niet uitsluiten). Maar ik zie dat er een nieuwe smilie is:  :mic
Groet,
Nico

Gert Kremer

CiteerGert,
Elfenbankje lijkt me uitgesloten (geen zonering, rare kleur, te dik). Van A. serialis zou ik ook niet zeker zijn (maar ook niet uitsluiten). Maar ik zie dat er een nieuwe smilie is:  :mic
Groet,
Nico
Hallo Nico,

Rot plaatje. :lol:, maar toch bedankt voor de reaktie.

Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

meike

Weerschijnzwam? (Probeert de beginneling op dit gebied...)

Gert Kremer

CiteerWeerschijnzwam? (Probeert de beginneling op dit gebied...)
die zitten op loofbomen, dat heb ik begrepen, deze zwammen zitten op een stuk dennenhout.
Bedankt voor de reaktie. ;)  
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Ismael

misschien een dennemoorder? Wat was de geur?
Groeten Ismaël Wind

Gert Kremer

Hallo,
Gisteren even weer wat foto;s genomen.
Smaak is iets bitter. hoed is vrij sterk (trekkracht) maar is gemakkelijk te scheuren.

Ik kom er nog niet verder mee.

2961
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Ismael

Groeten Ismaël Wind

Gert Kremer

Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

de laatste met buisjes
2964
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

CiteerHe Gert kijk hier even, ze lijken erg op elkaar..

http://forum.waarneming.nl/forum/index.php?showtopic=41562
Hallo Ismael,
Lijken? het konden wel tweelingen zijn ;)
...
maar ja, nu de naam nog.
Nog een foto van stukje buisjes dat vergroot is.

Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

Hallo,
Ik hoop dat  Marian ook even reactie geeft en als er infomatie is over hun zwammetjes hoor ik dat ook graag.
Kan nog wel wat ophalen, maar niet lang meer, de schimmel staat toe :D

Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Marian en Bert

#17
Hoi Gert,

Toevallig dat ik dit berichtje las. Ik lees niet alle topics en we hebben geen ASDL verbinding maar nog een ouderwetse ISDN. Je kunt beter mailen als je me zeker wilt bereiken. De exemplaren op jouw foto's (je hebt helaas geen maat vermeld) lijken inderdaad op die van mij.

De sporen leken zo van de foto te zien volgens Nico wat aan de brede kant voor Oligoporis fragilis, Vlekkende kaaszwam en daar was ik het mee eens. Of er toch nog een naam uit komt rollen is nog even afwachten, Het materiaal was niet zo vers maar ik hoorde geen zucht en geen oude ...............
En anders ....... hebben we eind van het jaar misschien meer geluk. Mijn zwammetjes had ik vorig jaar op dezelfde stam ook al gezien en wie weet komen ze wel weer terug.

Groeten van Marian

Gert Kremer

Hallo Marian,
(Het materiaal was niet zo vers maar hoorde nog net geen zucht en geen oude ......  En anders ....... hebben we eind van het jaar misschien meer geluk. Mijn ex. had ik vorig jaar op dezelfde stam ook al gezien en wie weet komen ze wel weer terug.)
 
Als het mee zit en als ze er nog zijn haal ik maandag vers materiaal op.
Misschien wil Nico dat ook graag he ;)

De zwammen zitten aan beide zijde op de kopskant van een stuk Den, wel 40 stuks denk ik zo.
Het is ook een erg stuk dennenbos, maar wel met licht er tussen.

(Je kunt beter mailen )
Als ik meer hoor/weet zal ik dat ook doen.

Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

Hallo,
Ik zet deze even omhoog.

Er is droog materiaal aanwezig 5 hoedjes.
Ook geprobeerd een sporee te maken maar er kom niks, misschien doe ik dat met deze niet helemaal goed? (gewoon onder een glas)
Is er nog iemand met een idee?



Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

Hallo,

Via Marian kreeg een tip om met een mesje iets van de bovenzijde af te halen om  te zien of er ook een blauwe kleur onder zat.

Gouden tip: zie foto 3215.

Dus het is een kaaszwammetje, maar welke is nog niet zeker.

Vandaag even gekeken, er komen nog steeds weer nieuwen bij. dus weer foto gemaakt en opnieuw wat aan het drogen.




Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

Foto van deze dag. 3225
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

Ik ga deze invoeren als Tyromyces wakefieldiae (gezoneerde kaaszwam), kan niet missen als je het stuk in de Coolia gelezen hebt van Mariam.

mee eens?

Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Marian en Bert

#23
Hoi Gert,

Zoals ik je al mailde. Je zult gewoon zelf moeten beslissen of je hem wilt invoeren of nog wilt wachten. Macroscopisch is blauwverkleuring zichtbaar in jouw exemplaren. Microscopisch was het voor mij te moelijk om te bewijzen of het T. wakefieldeae is. Maar dat lukte me met mijn exemplaren ook niet. Zoals je hebt kunnen lezen is dat ook gewoon erg moeilijk. Los daar van is het de vraag of in de toekomst de genusnaam "Tyromyces" (staat voor witrotters) gehandhaafd blijft. Dat zal onderzocht moeten worden, de tijd zal dat leren.

Groeten van Marian

Gert Kremer

Hallo Marian,

De tijd zal het leren, als het niet de zelfde zwammetjes zijn als die van jou breng ik je een fles wijn, oke? ;)
...
voor de liefhebbers heb ik thuis nog een twintig gedroogde zwammetjes liggen van verschillende datums.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Marian en Bert

CiteerDe tijd zal het leren, als het niet de zelfde zwammetjes zijn als die van jou breng ik je een fles wijn, oke? ;)
...
Ik neem aan dat je bedoeld "wel dezelfde"

Marian en Bert

#26
CiteerDe tijd zal het leren, als het niet de zelfde zwammetjes zijn als die van jou breng ik je een fles wijn, oke? ;)
...

ik neem aan dat je bedoelt "wel" dezelfde?
Dat mij dat nu weer moet overkomen. Ik drink geen alcohol! Anders had ik gezegd "Breng die fles maar".

Het kan wel een tijdje duren voor er duidelijkheid is. Eerst moet er nieuw materiaal zijn en vervolgens wordt er gekweekt in reincultuur. Als je hem zo graag invoert ....... ik denk niet dat je reacties zult krijgen dat het de soort niet kan zijn.

Groeten van Marian

Gert Kremer

Hallo Marian,

als het niet de zelfde zwammetjes zijn als die van jou

dus ik denk dat het wel de zelfde zijn

Ik zal er wel een vraagteken bij zetten, die kan ik altijd weer weghalen. oke


Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Marian en Bert

#28
Citeerals het niet de zelfde zwammetjes zijn als die van jou

Hoi Gert,

Ben ik dan even blij dat ik geen wijn lust :D anders had ik me daar inmiddels op verheugd. Ga ik nu maar weer verder met een leukere verslaving  ....:mic .

Groeten van Marian

Gert Kremer

Beste Gert Kremer,
Je zending heb ik in goede orde ontvangen en inmiddels bekeken. (eerste paar dagen van jan. was ik nog weg). Inderdaad is het Tyromyces wakefieldiae. Deze is te herkennen aan: monomitisch trama (dwz. met gespen aan de septen), karakteristieke ellipsoide sporen, karakteristieke geelbruine verkleuring (begint wit, verkleurt met lichtere en donkerdere zones), en het meest opvallende
kenmerk: plaatselijke blauwe kleur in het trama. Dat laatste kan weinig zijn of vrij veel, en misschien soms ook afwezig. Deze soort neemt sinds plm. 3 - 5 jaar opvallend toe. Tegenwoordig zie je 'm geregeld op naaldhout en ook wel loofhout. In de lit. is het nog een relatoef onbekende soort.

Met vriendelijke groeten,

Peter-Jan Keizer

PS. Sorry voor het landurige proces tussen ontvangsat en antwoord, maar je
ziet: de aanhouder wint.
 
Kijk dit is nu Machtig mooi, kan het vraagteken weg. :duim:  
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.