Hoe red ik een Dagpauwoog-pop?

Gestart door cranefly, september 04, 2017, 21:09:05 PM

Vorige topic - Volgende topic

cranefly

Sinds een tijdje 'volg' ik in een voetgangerstunneltje in Nieuwegein de pop van een Dagpauwoog (dit is 'm: https://waarneming.nl/waarneming/view/143312199?_popup=1 ).

Naar mij vandaag bleek, gaat het tunneltje vanaf do. a.s. in de grote schoonmaak/restauratie. De pop krijgt dan dus wschl. een dodelijke hogedrukspuit-behandeling.

Kan iemand me vertellen wat ik het beste met de (ca. 2 weken oude) pop kan doen als ik 'm uit het tunneltje weghaal?

Alvast dank,

Vr. Groeten,
Reindert van Eekelen

marliehuskens

Hallo Reindert,
prachtige foto, als je de pop wil redden kun je hem het beste buiten neerleggen. buiten het bereik van vogels, en het beste is hem op de zelfde manier proberen te plaatsen zoals hij nu hangt, dus niet andersom, ik heb dit wel eens gedaan met poppen van een koolwitje die ik vond in de bloemkool om te koken, prima gegaan, veel succes.
groetjes Marlie.

Rayan Majoor

Aangezien de dagpauwoog toch als vlinder overwintert en de pop dit jaar nog moet uitkomen, maakt het in dit geval niet erg uit of hij binnen of buiten ligt. Buiten hoef je minder rekening te houden met luchtvochtigheid en dat soort factoren, maar daar is de kans op parasieten, schimmels, ziektes groter en de beste plaatsen om hem dan te leggen zijn toch wel in het bereik van vogels. Als je toch een goede plek zou vinden (liefst niet in directe zon, ook weer niet te donker en zo dat er niet teveel andere beestjes bij kunnen is dat echter nog wel de beste optie).
Je kan hem ook binnen in een bakje leggen dat je dan een of twee keer per dag met een verstuiver oid een heel klein beetje vochtig maakt. Als je zorgt dat de ondergrond niet te glad is zodat de vlinder zich goed uit de pop kan trekken (liefst dus ook iets waar de pophuid achter kan blijven steken wanneer de vlinder er niet zo goed uit komt) en dat de wand van de bak ook niet te glad is zodat de vlinder daar tegenop kan kruipen om de vleugels op te drogen (een takje kan ook goed, maar dan moet je voor genoeg ruimte daaronder zorgen zodat de vlinder goed zijn vleugels kan uitvouwen) moet het ook goed komen.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

cranefly

#3
Hartelijk dank voor jullie reacties Marlie en Rayan!

Tot mijn teleurstelling kwam mijn hulp voor deze mooie pop echter te laat: toen ik 'm vanmiddag op wilde halen, bleek de gemeente, twee dagen eerder dan aangekondigd, de tunnel al schoon te hebben gespoten. Hij is derhalve samen met een paar duizend spinnen, padjes, slakken en microvlinders het riool in gespoeld :(  :(  :(

Niettemin dank voor jullie tips,  die komen misschien nog wel een andere keer van pas, aangezien ik wel vaker (Nymphalidae-)poppen tegenkom op zeer ongelukkige plaatsen...

Vriendelijke groeten,
Reindert