kapvlaktes

Gestart door elmar prins, december 14, 2005, 22:11:16 PM

Vorige topic - Volgende topic

Windekind

Dag peter,


Populus tremula komt in Nederland volgens mij met name voor op de zandgronden van de duinen en van het pleistoceen. Meestal betreft het dan betrekkelijk voedselarme plekken en lage bomen. In Zuid-Limburg wordt hij hoger dan op hiervoor genoemde plekken (krijt-löss) In het rivieren gebied kan hij ook nog optreden en volgens mij behoorlijk  hoog (30m ?) worden (op zavel ?) mits er sprake is van beperkte concurrentie. In oost europa komt die boomsoort veel meer voor als bosboom dan hier.



Groet,

Elmar
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

feel4nature

en nu vinden natuurinstanties dat die boom weer terug moet....ik ben een absolute voorstander van variatie.....maar we zijn weer grootschalig aan het tuinieren....
natuurlijk met groet, Ali.

Windekind

Citeer


Is dat zo ?

De boom is helemaal niet weg!

Hoe kom je hierbij ?


Elmar
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

wimtegels

Kleine kapvlaktes voldoen prima voor veel soorten. En ze hoeven echt niet groot te zijn. elangrijk is dat er zon op de bodem komt. Reptielen vinden deze plekken over grotere afstanden dan wij vermoeden. In polen vond ik op al deze kleine open vlakten (waren dan vaak geen kapvlakte, mar er was gewoon een boom omgevallen) reptielen.

De meeste van onze bossen zijn het stakstadium nog niet uit, dus we zullen nog even moeten wachten op de natuurlijke processen die voor dit soort biotopen zorgen.

Groetjes,

Wim
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels