welk mos?

Gestart door ac.billekens, december 12, 2007, 23:22:10 PM

Vorige topic - Volgende topic

ac.billekens

welk mos kan dit zijn?

ac.billekens


Corryabbink

#2
Hallo Alina en Chris,
Het is Parapluutjesmos(Marchantia polymorpha). Was soort van de maand in april.
http://www.soortvandemaand.nl/soortinfo.php?soort=4
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

meike

Brrrrr, wij noemden dat kwekerspest! Het groeide weelderig in de potjes rond de kweekplanten op de kwekerij, vooral als die wat erg dicht tegen elkaar aan stonden. Het is volgens mij een soort levermos, wat o.a. op vochtige plaatsen tussen de bestrating of langs water groeit. Er zijn vier verschillende:

Marchantia, Blasia, Pellia en Fegatella (Flora).

Datura

Hier moet ik je toch even corrigeren Meike!

In Nederland zijn 125 soorten levermossen (bron: Nederlandsesoorten.nl). Deze vallen uiteen in twee hoofdtypen: Bebladerde levermossen en thalleuse levermossen. Parapluutjesmos is een thalleus levermos, wat zeggen wil dat het geen blaadjes heeft (bebladerde levermossen zijn tweerijig bebladerd). Er bestaan behoorlijk wat thalleuse levermossen naast parapluutjesmos. Deze vormen niet allemaal plakkaten (watervorkje doet dit bijvoorbeeld niet).

Van de plakkaatvormers is parapluutjesmos het bekendste. Verder noemt Meike al Blasia, Pellia en Fegatella (welke nu Conocephalum heet), maar er zijn er nog meer Lunularia, Aneura en nog wat zeldzamere).

In de kwekerij kom je zoals Meike zegt inderdaad veel Marchatia tegen, ook Halvemaantjesmos (Lunularia cruciata) komt veel voor. Deze heeft geen parapluutjes, en vorm zijn broedkorrels niet in bekers, maar in halve maantjes.
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

ac.billekens


meike

Datura, bedankt voor je verbetering. 125 soorten? Enorm. Geen wonder dat ze het "pest" noemen... Ik had al tussen haakjes de Flora genoemd, die geeft tekeningen aan. Ik heb niet langer gekeken dan mijn neus lang was (die is erg kort) en noemde alleen de levermossen op met die lapjes. De Hepaticae plaatjes gaan inderdaad nog bladzijdenlang door!