Hoofdmenu

wielewaal

Gestart door kieveen, december 11, 2007, 22:42:39 PM

Vorige topic - Volgende topic

kieveen

De wielewaal lijkt in twente vooral in vochtige hoge loofbossen voor te komen. Met name populieraanplant is populair (mits de hoogte voldoende is).

Nu zie ik steeds vaker dat populieraanplant gerooid wordt. Alternatieven in de omgeving kunnen dan eiken-berkenbos, berk- grove den of bosages met els iep wilg zijn.

Welke ervaringen zijn er met verandering van biotoop en het voorkomen van de wielewaal?

tekenaar

Ik ken wielewaal ook uit andere delen van europa. Mijn indruk is dat het vooral ene vogel is van vochtig bos, b.v. langs rivieren en in uiterwaarden, maar dat de boomsoort er minder toe doet. Wel is het goed wanneer de bomen lekker hoog zijn (wat populieren snel zijn, voor eiken duurt het een stuk langer maar die blijven dan ook langer staan). Uit de pyreneen ken ik wielewaal ook uit minder hoog bos.

Berk met grove den lijkt me niets voor deze soort. Maar mischien kunnen de echte vgelkenners me verbeteren?
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

BramtK

Overigens kan kap van populierenbos mij niet snel genoeg gaan. Dat soort percelen zijn ooit eens aangelegd met het idee dat Nederland (ten dele) in de eigen papierpulpbehoefte kon voorzien, maar het is nu te duur om te oogsten en staat te wachten tot het omwaait. Enige reden om de boel weg te halen is natuurbehoud/-herstel. Zo af en toe zal er dan een Wielewaal broeden en in de ondergroei staan wel eens Keverorchissen, verder is het natuurlijk armoe troef in populierenpercelen.

Grappig is dat dennebos, onder het predikaat uitheems (en dus slecht), veel programmatischer wordt aangepakt onder het mom van natuurlijke omvorming, terwijl dat type bos in ieder een aantal geheel eigen vogelsoorten kent.

Bram

Groeten,

Bram ter Keurs

michel.wissink

Als ik de wielewaal waarneem, is dat in vochtig berkenbos, dat in mijn geval omgeven is door uitgestrekt hoogveengebied, maar ik weet niet of dat laatste ertoe doet.

 
Groeten,
Michel

Katoelenkiekers.nl

Camera: Fuji FinePix HS10 en FinePix S1
Kijkers: Nikon Action 8x40; Bynolyt Target 60