Waarom zijn er zo weinig waarnemers voor planten?

Gestart door Hinko, december 14, 2005, 20:11:32 PM

Vorige topic - Volgende topic

Corryabbink

en nu ben ik mijn overzicht kwijt.

Werken op alfabet is gemakkelijker onder elkaar i.p.v. naast elkaar. Indien mogelijk wel op alfabet maar dan van boven naar beneden naast elkaar. Maar misschien is dit een kwestie van gewenning.

Corry.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

hiskodevries

maar even wennen, want ik denk dat het persoonlijk is.
+ als je de tab toets van je toetsenbord gebruikt ga je keurig de volgorde af
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Corryabbink

Hallo Hisko,

Hoe moet ik deze lijst nu invullen ?

Ik zie maar 1 vakje staan.

Corry.
met groet, Corry

Mark van Veen

Je kunt voor de soortnaam de checkbox wel plaatsen: die ruimte is er wel.
groet,

Mark van Veen

hiskodevries

zodra een getal is ingevoerd wat > 0 dan wordt deze "opgeslagen"  checkbox is dus niet nodig.
voor alsnog gaan we niet met abundantie werken, want dat is veel te traag
check http://www.waarneming.nl/coordinaat_tab_inv2.php

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Corryabbink

Hallo Hisko,

Dit lijkt erop. Een hele vooruitgang :duim:

Corry.
met groet, Corry

Windekind

Sorry, heb me even niet met de discussie kunnen bemoeien, wegens problemen met de tuiscomp. vandaar dat ik me ook even opnieuw onder iets andere naam he geregistreerd. (weet mijn paswoord niet meer en als ik dat laat opsturen komt het op de computer thuis die tijdelijk buiten gebruik is).

Maar ik heb de volgende vragen/opmerkingen:

- Nu was er een streeplijst met hokjes die je zo kunt aanvinken (razendsnel); nu moet ik rechts van de soort een aantal aangeven. Dat is veel trager en bovendien wil ik veelal geen aantallen aangeven. Kan links ervan niet gewoon dat hokje terugkomen voor aanstrepen op aanwezigheid zonder verdere info over aantallen of wat dan ook ? Of zie ik wat over het hoofd ?

- ik wil graag een volledige lijst net als sommige anderen, dan kan ik ook de zeldzamere soorten daar gewoon in kwijt. (in sommige biotopen wemelt het van de (relatieve) zeldzaamheden en soms onthoud ik alleen dat de soort er stond en ga ik niet de aantallen etc.etc. opschrijven. Dat geld ook voor de rode lijst soorten. Als ik dat wel doe kan ik dat toch alsnog doen bij de individuele invoer !?

Is dat mogelijk ?
Hoe denken anderen daar over ?

Groet,
Elmar

Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Corryabbink

Hoi Elmar,

Hoe compleet de lijst is weet ik niet maar ik nam aan dat ze vrij compleet was.

De hokjes aanvinken of alleen het bovenste vakje 1-5 gebruiken maakt denk ik niet zoveel uit.  Bij de soorten waar het wel belangrijk voor is zou je nauwkeurig kunnen invullen. Bij de normale invoer staat als je niets doet de default ook op 1.
Deze lijst invullen is m.i. een enorme vooruitgang vergeleken bij de invoer zoals ze nu plaatsvindt.
Corry.
met groet, Corry

Windekind

Klopt Corry,

is compleet.

Ik keek even bij Hypericum en per ongeluk alleen in de linkerkolom. Staan de zeldzame toevallig allemaal in de rechterkolom.

Het lijkt me toch beter een aanvinkhokje links er naast te hebben voor  een waarneming zonder aantallen om volgende twee redenen:

1 't gaat sneller

2 er ontstaat geen onduidelijkheid over of de aantallen zijn geteld.
Als ik een Pinguicula o.i.d. aanlever met "1 tot 5" kan dat twee dingen beteken:
 a ik heb ze geteld en er 1-5 waargenomen
 b ik heb ze niet geteld (misschien waren er tientallen)

Dit kun je later nooit meer teruganalyseren.

Elmar
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Corryabbink

Hoi Elmar,

De kolommen lopen alfabetisch van links naar rechts is even wennen.

De aantallen: iedere goede florist zal naar ik denk bij dat soort waarnemingen wel een nauwkeurig aantal invullen maar soms heeft men geen compleet beeld en door 1-5 aan te geven weet men dan in ieder geval nog dat de soort aanwezig is.

Al met al het is even wennen maar ik denk dat vele floristen blij zijn met deze lijst. Ze kunnen in ieder geval hun eigen waarnemingen nog bekijken en/of ergens opslaan ook al zijn de lijsten opgestuurd naar Floron. Het copiëren van eigen lijsten is ook een tijdrovend werk.

Corry.
met groet, Corry

Windekind

Hoi Corry,

MMMMmmm,

beschouwde mijzelf toch wel als een goede florist.

Alle gekheid op een stokkie, maar soms geef ik b.v. een cursus ergens en kan ik niet intussen aantallen gaan schatten van soorten . In Zuid-Limburg, waar ik elk jaar wel enige tijd vertoef op een meestal korte vakantie met mijn vriendin, kan ik wel soorten onthouden van plekken, maar ga geen aantallen tellen e.d. Ook niet van de zeldzame soorten of rl soorten (daar stikt het er namelijk van). En op excursies komt het er ook niet van om aantallen te tellen.
En dan zijn er nog de keren dat ik gewoon geen zin heb om aantallen te schatten.
Gewoon lekker genieten van de soorten om je heen (en het landschap e.d.) natuurlijk. Dan kan ik nadertijd nog wel soorten invullen, maar geen aantallen.
En daar kunnen best topsoorten bij zitten.

Dus.. tja,

Elmar
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Corryabbink

Hoi Elmar,

Of je een goede florist bent weet ik niet. Maar normaal gesproken noteer ik aantallen voor belangrijke soorten. Uit je hoofd kan maar dan is het toch normaal dat je alleen de aanwezigheid (1-5) opgeeft. Dus.........de default.

Corry.
met groet, Corry

Windekind

Goed,

laat ik het dan zo stellen :

Er wordt een betrouwbaarheid van een waarneming voorgesteld die er niet is !!!
Er is namelijk niet vastgesteld dat er 1-5 individen zijn aangetroffen !!!
Al is het probleem in het geval van alleen een km-hok aangeven minder groot, het is er wel !
Had ik b.v. Crepis foetida uit het Rooth doorgegeven dan had gewoon 1-5 aangegeven, terwijl er veel meer staat, maar ik heb niet geschat dus er is geen andere optie voor mij !
Had ik misschien kunnen aangeven 10-50 of zo want zoveel waren het er zeker, dan weet je nadertijd dat het er in ieder geval 10-50 waren. Het zegt echter niets over de nauwkeurigheid van de schatting !!! Er staat namelijk zeker meer, maar ik heb niet de moeite gedaan tot een schatting te komen !!!!!
Wanneer sprake is van kleine populaties wordt het probleem pas echt groot : is hier het aantal geteld of niet.
Wil je nog wat kunnen doen met de aantallengegevens later dan lijkt het mij goed dat over dat laatste duidelijkheid  bestaat.

Het is natuurlijk allemaal niet wetenschappelijk en rode lijstformulieren geven pas echt een goed beeld, maar de realiteit is dat die nu eenmaal niet altijd ingevuld (kunnen) worden.

Groet,
Elmar

p.s. lang geleden toe ik nog in Twente woonde hebben wij nog wel eens samen met FWT wat hokken gedaan (dat moet eind jaren 80 geweest zijn ofzo).
Dat weet je vast niet meer, maar ik herinner het me nog goed omdat jij altijd zo bewonderenswaardig fanatiek was.

Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Corryabbink

Hallo Elmar,

met de FWT waar jij bij was herinner ik me niet meer. Fanatiek ben ik nog.
Toch wel leuk dat jij je dat herinnert.

In principe heb je gelijk. En misschien is het mogelijk een uitklaphokje waarin  "aanwezig of 1" staat erbij te maken de volgende zou dan 2-5 kunnen zijn. Dan zijn de problemen waarschijnlijk de wereld uit. Overigens laat ik nu in het invoerscherm de default altijd op 1 staan bij de normale soorten.

Corry.
met groet, Corry

Windekind

Wat mij betreft gewoon een aanvinkhokje  "aanwezig" want anders heb je het zelfde probleem met 1 individu. En je komt best nog wel eens een bijzondere soort tegen met 1 individu. Dus dan is het geen vraag meer of iemand 1 individu heeft gevonden of meerdere (maar niet geschat).
Bovendien heb ik er wat moeite mee (op basis van bovenstaande en in vorige stukje geschreven argumenten) om een hokje met aantallen (wat voor aantalle dan ook terwijl ik alleen aanwezigheid betrouwbaar kan doorgeven.
Vonden vorig jaar b.v. 1 exemplaar Anacamptis. Dan leidt het weer tot verwarring. Was het er één of is er niet geschat en waren het er misschien veel meer. Zo ku je misschien nog iets zeggen over een tendens (hoe kastig en onbetrouwbaar ook).

En Corry,

ik ken redelijk wat mensen die (bijna) alles wel kennen, maar die bijna nooit waarnemingen doorgeven of aantallen tellen. Dat zijn goede floristen, maar hebben zoveel andere dingen of willen dat gewoon niet altijd. Een aantal soorten strepen op zo een zo'n handige computerstreeplijst  is dan nog wel een makkelijke ingang die weinig tijd kost. Dat zou ik ook doen ! Maar niet iedereen is zo fanatiek als jij bent, door van alle bijzondere soorten gelijk aantallen in het veld vast te leggen. Bovendien, als ik opnames moet maken e.d. ben ik ook al steeds aan het schatten. Soms wil je gewoon lekker soorten kijken toch ? (en intussen natuurlijk ook van het landschap genieten). Al zie ik de waarde van goed vastgelegde abundanties natuurlijk heel erg goed in.

Groet,

Elmar

Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

hiskodevries

Elmar en Corry,
We hebben nog wel even
http://www.waarneming.nl/coordinaat_tab_inv2.php  -> versie met 1 kolom + aankruisvakje + aantal
http://www.waarneming.nl/coordinaat_tab_inv.php  -> versie met alleen aantal 2 kolommen

experimenteer nu eens naar hartelust wat het makkelijkste werkt. De gegevens worden niet naar de database weggeschreven.

Mengvormen zouden ook denkbaar zijn
eerst de zeldzame soorten met een echt aantal ( of abindantie)
daarna de "gewone" soorten met alleen een vinkje. Wat betekent "aanwezig in kmhok"

Vraag ook anderen eens wat zij er van vinken.
Het scherm moet meer mensen aanspreken.

Corryabbink

Hallo Hisko,

Ik vind de oorspronkelijke lijst met het uitklapluikje zo gek nog niet en zou als het cijfer " 1 of aanwezig" erbij stond waarschijnlijk goed functioneren en voor iedereen duidelijk zijn.

Wel is het voor mij belangrijk alle soorten in 1x te kunnen invullen dus geen splitsing in zz klasse. De complete lijst dus.

Verder wacht ik maar af.

Corry.

met groet, Corry

Windekind

Hisko,

de eerste lijkt me perfect, indien aantallen niet verplicht zijn.
Aanwezig betekent voor mij aanwezig op die coördinaten, maar aantal onbekend/niet geschat.

Elmar

Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Windekind

Oeps, er zit een mailtje tussen.

(ik bedoel met de eerste de eerste van de door jouw geboden twee mogelijkheden in je laatste reactie): dus met aantallen faccultatief en aanvinkmogelijkheid voor aanwezigheid.

Kan er ook een extra ruimtetje voor extra info bij bovenaan de streeplijst ?
Gewoon voor jezelf of een ander.

Elmar
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Windekind

Welnu,

ik kan mogelijk komende dagen niet internetten en wens jullie wijsheid en succes.

En hoe dan ook: voor mij is het verbijsterend hoe er zo snel zo'n streeplijst gemaakt wordt en aangepast kan worden naar wens.

En hoe deze ook wordt: ik vind het geweldig.

Nogmaals: een pluim Hinko ?

Groet Hinko, Corry en anderen,

Elmar

Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

hiskodevries

Corryabbink

Hoi Elmar,

Het was mij wel duidelijk dat je die lijst bedoelde. Is mij ook goed. Wel zal er dan nog een gealfabetiseerde ned.versie bij horen te komen.

Ik vind het ook wonderbaarlijk dat Hisko e.e.a. zo snel tevoorschijn weet te toveren. Alle respect Hisko :duim: en verder wou ik het maar aan Waarneming.nl overlaten wat realiseerbaar is.

Ik wens je mooie dagen toe geniet ervan.

Corry.
met groet, Corry

hiskodevries

Corry we hebben nog even voordat het plantjesseizoen begint toch.
En de komende dage nzal ik ook veelal afwezig zijn

Corryabbink

Hallo Hisko,

Voor veel floristen is er maar een kleine pauze. Vooral nu nederland bijna geen sneeuw en ijs meer kent.

De lijst is een prachtig ontwerp en zal naar ik denk veel meer waarnemingen opleveren.

Hisko ik hoop dat je gezellige dagen hebt en laat de site maar eens even de site.

Groet,
Corry.
met groet, Corry

marcel123

http://www.waarneming.nl/coordinaat_tab_wn...wno_voorkomen=1

Als iemand wil testen met waarnemingen uit een bep. km hok dan is hier een voorbeeldcoordinaat: 135,451
Maar ik heb deze allemaal voor niks ingevoerd want ik zit nog niet in de top10 topspotterslijst...

En nu begrijp ik ook de start van dit item: ik heb zojuist de eerste waarneming van puntkroos ingevoerd....

Corryabbink

Hallo Marcel,

Dat is makkelijk een hok oproepen met coördinaten.

Corry.
met groet, Corry

laatvlieger

Leuk testje maar ik was hier al veel langer naar op zoek. Kunnen jullie dit in het hoofdmenu van waarneming.nl plaatsen?? Misschien een subkopje onder "gebieden"? "gebieden op naam" en "gebieden op coordinaat"??
Groet,

Wouter Teunissen

Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Corryabbink

Hoi Wouter,

Je kunt voorlopig invoeren, tot het hoofdscherm klaar is, met de linken uit deze pagina.

http://forum.waarneming.nl/forum/index.php?showtopic=4161

Het werkt geweldig.

Corry.
met groet, Corry

laatvlieger

Ja en nu maar hopen dat het gauw geintegreerd wordt in het hoofdmenu
Groet,

Wouter Teunissen

Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Hinko

CiteerNogmaals: een pluim Hinko ?
Hisko krijgt van mij wel 10 pluimen. wat zeg ik? wel 100!!!

;)

Hinko

PS ik ben druk aan 't verhuizen, dus ik kan helaas de discussie niet volledig volgen. Ik wens jullie allemaal een goede jaarswisseling en hopelijk heb ik dan weer ADSL én tijd om m'n verzameling streeplijsten door te spitten.

mvgr, Hinko