Waarom zijn er zo weinig waarnemers voor planten?

Gestart door Hinko, december 14, 2005, 20:11:32 PM

Vorige topic - Volgende topic

marijkehuysse

CiteerVoor mij heel simpel: ik zie  zoveel plantensoorten  en ook zoveel minder algemene soorten dat ik er een dagtaak aan zou hebben om ze in te voeren. Zeer veel waarnemingen (het overgrote deel) dat bij waarneming genoemd wordt is m.i. niet zeldzaam of op de desbetreffende plaats niet zeldzaam of al bekend.

Ook aan floron geef ik alleen een  m.i. echt bijzondere,  mogelijk nieuwe !!! vondst door.





Elmar
Als iedereen dat met alles zou doen dan sterven de "gewone" soorten op papier uit!

Het is toch www.waarneming.nl en niet www.zeldzamewaarneming.nl?

Groet,
Marijke

elmar prins

Op papier wel, maar in het echt niet. En daar gaat het om.
Ik heb er nogmaals geen zin in om alle algemene soorten in te voeren.
Je kunt er zo als ik zei makkelijk een dagtaak mee vullen, zeker als je al die algemene dingen los moet gaan staan invoeren.
Kwartiertje lopen, hup weer 100 soorten in te vullen.
Daarbij met ook nog eens een aanzienlijke kans dat die soorten net ingevoerd zijn bij floron. Dan is het gunstiger lijkt mij om een "wit" hok van floron te pakken. Doe je het in ieder geval niet dubbel.
Af en toe doe ik nog wel eens een kilometerhokje en dan gaan de algemene soorten wel mee.

Elmar

Corryabbink

Hoi Elmar,

Bij Floron kun je niet invoeren alleen maar een streeplijst maken en je eigen gegevens kun je alleen maar in algemene overzichten terugvinden.

Corry.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

elmar prins

.... en met de zeldzame soorten bedoel ik de soorten die op de hoofdpaginas van doier/plantengroepen staan bij "zeldzame soorten van de laatste twee maanden"; daar staan vaak soorten op die niet zeldzaam zijn; of op in het aangegeven gebied niet zeldzaam zijn.

Elmar


Corryabbink

Hallo Elmar,

Dat was mij ook opgevallen maar dat is een kwestie van keuze. Ze hebbe bij waarneming.nl gekozen voor het frequentie-systeem.

Corry.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

elmar prins

Klopt alleen, streeplijsten of losse waarnemingen opsturen.
Dat vind inderdaad een groot nadeel Corry.
't Lijkt alsof je je gegevens in een soort bodemloze put gooit. (weet wel dat er nuttige dingen mee worden gedaan natuurlijk).
En losse bijzondere waarnemingen zou je per computer moeten kunnen doorsturen. Dat komt geloof ik, maar is er nog niet.
Daarom voer ik ze volgend jaar maar bij waarneming in denk ik.

Elmar

Hinko

#36
CiteerHebben de PGO's dat dan ook gekocht of hebben ze het gekregen van de een of andere instantie?
Het zou kunnen dat er een gebruiksdeal is met LNV omdat ze in opdracht verspreidingsgegevens verzamelen.

CiteerAls de PGO's dat recht voor niets gekregen hebben dan zou deze site, die de gegevens beschikbaar stelt aan de PGO's, daarop ook recht hebben.
Zo werkt het dus niet. Dit gebruiksrecht is niet overdraagbaar. Pas als Waarneming.nl formeel opdracht van LNV krijgt voor het vergaren van specifieke soortswaarnemingen is er misschien iets mogelijk.

Hinko
mvgr, Hinko

Hinko

#37
CiteerDan is het gunstiger lijkt mij om een "wit" hok van floron te pakken.
Ik heb al heel lang geen leesbare witte hokken kaart van Floron gezien. Ik weet dus niet waar die hokken liggen. Waarom zetten ze geen overzicht op hun web-site welke hokken nog eens goed doorzocht moeten worden? By the weg, ik heb van mijn DC begrepen dat de teller weer op nul is gezet en dat ik dit jaar alle hokken als wit hok mocht beschouwen. Strepen waar je wilt. ;)

Hinko
mvgr, Hinko

marijkehuysse

CiteerOp papier wel, maar in het echt niet.
En hoe weet je dat dan???

Groet,

Marijke

Hinko

#39
Citeer't Lijkt alsof je je gegevens in een soort bodemloze put gooit.
Dat gevoel heb ik ook bij Floron.

CiteerEn losse bijzondere waarnemingen zou je per computer moeten kunnen doorsturen. Dat komt geloof ik, maar is er nog niet. Daarom voer ik ze volgend jaar maar bij waarneming in denk ik.
Helemaal mee eens

Hinko
mvgr, Hinko

Corryabbink

#40
Hallo allemaal,

Het zou mooi zijn als er met Floron een goede uitwisseling van gegevens tot stand zou komen. Dan kan iedere inventariseerder ze zelf invoeren of kiezen voor het opsturen van lijsten als er geen computer voorhanden is.

Het grote voordeel zou zijn dat je eigen gegevens en die van anderen(mits ze vrijgegeven zijn) dan inzichtelijk zijn voor het gebied dat je wilt inventariseren.


Een nadeel voor Floron zou zijn dat er dan waarschijnlijk geen geld meer binnenkomt via Natuurloket maar daarvan weet ik het fijne niet.

Wel is het noodzakelijk dat er met hetzelfde registratiesysteem gewerkt wordt.

Corry.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

elmar prins

Denk dat er genoeg mensen naar flora kijken  om vast te stellen dat een algemene soort ineens heel zeldzaam wordt, Marijke,
Trouwens, snelle negatieve trends worden anders ook niet waargenomen, omdat meestal naarstreeplijsten over vele jaren wordt gekeken.


Elmar


En Corry,

denk ook dat een koppeling tussen gegevens van floron en waarneming erg makkelijk zou zijn.



En dan een vraag:

is het niet mogelijk om voor  een kmhok, digitale streeplijst te maken die op de computer ingevoerd kan worden ? Eerst op papier en dan even over kruisen op de pc.
Dan wordt het m.i. in verband met de snelheid een stuk aantrekkelijker om ook algemenere soorten door te geven.

Echt bijzondere soorten kunnen dan wellicht nog wel met coördinaten (gps) exact ingevoerd worden op het veld zeldzame waarnemingen.
Elmar




Corryabbink

#42
Hoi Elmar,

Ik weet niet of het mogelijk is maar het zou heel veel werk besparen en meer waarnemingen opleveren.

Corry.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

marcel123

#43
zoiets is er al wel voor vogels..met de euringcode.
Zie het forum  Invoeren via mobiel

Als dit scherm aangepast zou worden met plantencodes zou het misschien bruikbaar zijn.
Op de streeplijst staat al een rijksherbariumcijfer, dat kun je dan overtikken en dan ben je snel klaar. Nog even een check of er geen tikfouten gemaakt zijn...

My Webpage

hiskodevries

kmhok overzicht:
http://www.waarneming.nl/coordinaat_tab_wn.php
bij gebleken geschiktheid kan de functionaliteit van dat scherm uitgebreid worden.


Kijk je hoeft niet elke keer als je op een plek komt alles in te vullen.
1 keer per jaar alles invoeren is al mooi, dan zou je de verschillende jaren kunnen vergelijken
Als blijkt dat zulke zaken worden ingevoerd zorgen wij wel voor software om de trends in beeld te brengen.

Overigens blijft een feit dat je op Waarneming.nl vooral voor je eigen lol moet invoeren en dat de data in dit geval ook naar floron kan gaan bijzaak is.
Ik zou het graag anders zien, maar wij zijn nooit zo volledig als een PGO qua data, dus moeten we de lat niet te hoog leggen.

Maar als iemand voor zijn eigen lol allerlei waarnemingen invoert voor een bepaald hok moet het ook mogelijk zijn om dat weer op het scherm te toveren.

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Corryabbink

Hallo Hisko,

Dat zou geweldig zijn. Ik heb het geprobeerd en kon mijn hok zichtbaar maken met de coördinaten.

Invoeren: wanneer ik planten en/of andere soorten zou invoeren moet ik natuurlijk wel weten of deze ergens terecht komen anders zou ik alles ook nog bij de betreffende PGO's moeten invoeren dat is dus dubbel werk.


Corry.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Corryabbink

#47
Hallo Hisko,

Bedankt.
Dan is voor mij invoer met coördinaten noodzakelijk. Maar dat zal naar ik begreep binnenkort komen. Bovendien zou ik dan graag de RLsoorten op de een of andere manier duidelijker in beeld willen hebben.
Verder is het belangrijk wanneer men de (planten)soorten in 1 x per jaar invoert dat er een toevoeging komt i.p.v. datum "seizoen 2005". Dat geldt natuurlijk niet voor de RLsoorten daarvan is de exacte datum wel belangrijk.
Ik weet niet wat er zoal mogelijk is vandaar.........

Groet, Corry.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

elmar prins

How about:

een computerstreeplijst van de ned. flora. Uitprintbare versie voor in het veld.
En dan over kruisen op comp. Dus alle namen als een echte streeplijst waar je aleen hokjes hoeft aan te vinken op de comp. Das pas snel !!!!
Dus echt een streeplijst op decomputer waar je alleen hoeft aan tevinken (b.v. voor een km hok).
Dan steek je floron denk ik de loef af ( geen doel op zich natuurlijk, want als floron zo liet aanleveren ging ik het ook gebruiken) . Wat mij betreft in ieder geval wel een motivatie zeker met alle andere mogelijkheden.

Al vind ik de laatste geopperde mogelijkheid eerlijk gezegd al behoorlijk goed.



Maar denk er eens over , me realiserende dat ook jullie geen computertovenaars zijn, of wel ? Ben toch al aardig onder de indruk.

Elmar


Hinko

Elmar,

Floron wil komend jaar gaan experimenteren met een streeplijst op je PDA. Als je PDA ook GPS aan boord heeft zouden waarnemingen direct van coordinaten kunnen worden voorzien. Thuis gekomen synchroniseer je je PDA met je PC en stuurt je lijstje direct door naar Floron.

Helaas heb ik geen PDA (=Persoonlijk Duur Apparaat)

Hinko
mvgr, Hinko

marcel123

CiteerDan is voor mij invoer met coördinaten noodzakelijk. Maar dat zal naar ik begreep binnenkort komen
Coordinaten kun je nu al invoeren....

CiteerFloron wil komend jaar gaan experimenteren met een streeplijst op je PDA.
Ik heb dit jaar op een floronkamp een (of twee?) PDA met streeplijst gezien...

Corryabbink

Hallo allemaal,

Een PDA zit er voorlopig voor mij niet in. Een GPS is wel in mijn bezit en dat was al een flinke aderlating.

Met coördinaten invoeren wist ik niet dat dat al kon zal ik binnenkort proberen.

Bedankt,
Corry.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Corryabbink

Hallo Marcel,

Met coördinaten invoeren lukt mij niet. Werkt het niet of doe ik iets verkeerd?

Corry.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

hiskodevries

Corry,
Het werkt als volgt:
helemaal onderin het invoerscherm heb je de keuze
"exacte coordinaten invoeren" dat vink je aan
vervolgende kun je de excate coordinaten in de vakjes eronder invoeren.
( Je moet wel een gebied geselecteerd hebben)
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Corryabbink

Hallo Hisko,

Ik dacht dat het zonder gebied toevoegen ook zou willen maar dat lukt niet. Kan deze functie bij het invoeren met exacte coördinaten niet uitgeschakeld worden?
Zou veel gemakkelijker werken want het is altijd een heel gezoek. Bovendien moet ik dan vaak een nieuw gebied aanmaken.

Corry.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

hiskodevries

dat komt allemaal Corry, maar dat nieuwe scherm moet eerst door en door getest worden
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Corryabbink

Bedankt Hisko.
Het was ook maar een idee. Ik probeer voor mij(maar tevens voor anderen) een zo gemakkelijk mogelijke invoer te creëren.
Dan wachten we dat maar af.

Corry.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

hiskodevries

Corry en Elmar
ik heb even een laboratoriun opstelling gemaakt van een digitale streeplijst
http://www.waarneming.nl/coordinaat_tab_inv.php
let op
De gegevens worden nog niet naar de database weggeschreven !!!

Mogelijke uitbreidingen : ipi code selecteren
De getoonde planten zijn alle planten met voorkomen < zeldzaam. Ik begrijp uit de voorgaande post dat deze arbitrair is. Dat moeten jullie maar even kortsluiten met de planten admin Pieter Stolwijk

Missen verder nog noodzakelijke gegevens ?
aantallen zijn denk ik niet nodig
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Vincent

#58
Ziet er mooi uit!

Aantallen worden alleen gebruikt voor de "aandachtsoorten" en voor de soorten van de rode lijst. Dit wordt met aantalscodes gedaan.
Vincent

Vincent

Dit zijn de gegevens die bij een streeplijst worden ingevuld.
Vincent