Insect onbekend

Gestart door leo.samson, december 14, 2005, 20:00:19 PM

Vorige topic - Volgende topic

leo.samson

Hallo,

Ik ben al een tijdje aan het zoeken naar een naampje voor bijgaand insect.
Eerst dacht ik aan een donker doflijfje. Maar met wat hulp van Han Endt die zei dat hij aan de vleugeladering kon zien dat deze niet tot de zweefvliegen behoort.
Ben ik verder gaan zoeken. Zo kwam ik bij bioimages en dacht deze vlieg te herkennen in de Phasia Pusilla. Echter ook nu is men nog niet overtuigd.
Nu leg ik de foto nog maar eens voor aan het forum.
Ik heb overigens nog een 3 tal foto's waarop de vleugeladering vanuit een andere hoek te zien is. Alleen heel erg duidelijk is dat niet, omdat er zoveel licht terug komt van de vleugels.
link: http://www.bioimages.org.uk/HTML/P5/P57128.HTM
Gaarne een reactie.

Met vriendelijke groeten,
Leo Samson

Robert Heemskerk

dag Leo,


Wat je zou kunnen doen, is de vlieg op ;
http://www.diptera.info/forum/

te plaatsen!?


Hier zijn vele deskundigen op vlieggebied aanwezig en kunnen jou hierbij wellicht verder helpen..
Je krijgt meestal nog dezelfde dag nog een reactie.
Wat verder nog kan helpen is om gegegevens van de waarneming verder te vermelden:
grootte vlieg, gebied, datum, plaats/biotoop etc...

groet, Robert Heemskerk

Mark van Veen

#2
Ik heb Theo Zeegers even aan de tand gevoeld. Mijn gevoel was namelijk dat dit een Anthomyidae is (Nederlandse naam weet ik even niet, maar een familie die zeer dicht tegen de echte vliegen oftewel Muscidae aanzit) en dat bevestigt Theo. Voornaamste kenmerken: de vleugeladers (weinig dwarsaders, in de top lopen de lengteaders recht naar de rand toe) en een smal achterlijf. Hij kan er geen soortnaam (of zelfs genusnaam) aan plakken. Ik heb even zitten zoeken in wat boeken, maar kom ook niet verder.

Het is dus in ieder geval geen Phasia (een sluipvlieg) en zeker geen zweefvlieg. De vleugeladering laat dat al zien. De link die Leo noemt laat wel een Phasia zien: vergelijk vleugeladering en achterlijf maar eens.

De tip van www.diptera.info kan zeker werken voor determinatie!

Mark
groet,

Mark van Veen