Hoofdmenu

(Grote) Kruisbek

Gestart door Thijs Fijen, december 11, 2007, 21:56:20 PM

Vorige topic - Volgende topic

Christian

Zou me niks verbazen als ze nog op veel meer plekken zitten!
Wie checkt bijvoorbeeld de Veluwe?  
Christian Brinkman

gerdwichers8

natuurlijk gaat zo'n bikkel als jij dat morgenochtend doen!

Bij ons in het oosten moeten een aantal bospercelen ook potentieel goed zijn. Maar ik wil daar wat op voorbereid zijn. Afgelopen week heb ik een puik stukje gereedschap ontvangen en volgende week moet een 1-bit recorder arriveren.

Afgelopen jaar in Finland, in 5 weken tijds heb ik slechts 1 mogelijke vogel gezien, maar dat  zal heel zeker ook toe te schrijven zijn aan de moeilijkheid van identificatie. ( en mijn opvatting dat ie gemakkelijker zou zijn)

Een vogel die ik in oktober op Vlieland had, in het weekend 12-14oktober, heb ik een vogel opgenomen die riep op een frequentie van 3.7 kHz en ik vond daarop een nogal dikke kop en een breed borststuk.
Ik heb dat voorgelegd aan een aantal experts en het blijkt dat de meeste Grote Kruisbek op 3.3 kHz maar ook nog op 3.6 kHz roept.
Mijn opname (hier te vinden op waarneming.nl) betreft volgens hun een Kruisbek.


Jan-Pieter

Is er iemand die op 31 december is gaan kijken of die vandaag gaat?
Mijn plan is morgen af te reizen maar als ze niet gezien zijn heeft dat wat minder zin.

groeten JP

j.steenbergen

Welke bedoel je? Die van Amersfoort lieten zich vanochtend tot 12.15 in ieder geval niet zien. Helaas.  
Jeroen Steenbergen

Rutger

CiteerWelke bedoel je? Die van Amersfoort lieten zich vanochtend tot 12.15 in ieder geval niet zien. Helaas.
Daarna wel, maar niet heel goed. Rond kwart over 1 vond ik een groepje kruisbekken met daarin 2 of 3 grote in het naaldbos te westen van de begraafplaats. Vervolgens werd er vlak bij de drinkplek ook nog kort een groep gezien waar in ieder geval goede grote kruisbek geluiden uitkwamen.  
Met vriendelijke groet,

Rutger Wilschut



Birding Basterds! Find or Fail!

Christian

Citeernatuurlijk gaat zo'n bikkel als jij dat morgenochtend doen!
:grin:
Dat is me net te ver fietsen Gerd  ;)  
Christian Brinkman

JohanvantBosch

CiteerIs er iemand die op 31 december is gaan kijken of die vandaag gaat?
Mijn plan is morgen af te reizen maar als ze niet gezien zijn heeft dat wat minder zin.

groeten JP
als ze niet zijn gezien/gemeld wil dat natuurlijk niet zeggen dat ze er niet meer zitten......

Jan-Pieter

Nee Johan dat snap ik maar als er wel gezocht is en niet gevonden dan is een uur wandelen wel veel om niets te gaan zien. Maar ik heb egzien dat ze weer gezien zijn dus morgen ben ik daar.

Groeten JP

Hans Bossenbroek

CiteerWie checkt bijvoorbeeld de Veluwe?
Ik! Afgelopen zaterdag en vandaag een verdacht groepje kruisbekken aan de Schapendrift in Elspeet. Zaterdag de vogels veel te kort gezien; ze vlogen direct weg toen mijn broer en ik de vogels in beeld kregen. Lage en zware roep.  Type X is uiteraard ook nog een optie.

Christian

Christian Brinkman

Dutchbird

CiteerBedankt voor de info, op naar mijn eerste (grote) kruisbekken. Ik zet ze uiteraard op waarneming.nl als ik ze heb gezien. Hopelijk mét foto.
De site staat vol prachtige verhalen en foto's van de grote kruisbekken, maar wellicht vindt iemand het leuk om het verslag van 'mijn eerste twitch' :rolleyes: te lezen op http://www.carolineisonline.waarbenjij.nu. Met een paar foto's en een klein filmpje van de vogels.

Groeten,
Caroline


Caroline Walta
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl
STORK - www.ooievaars.eu

Steven Wytema

volgens mij ben ik de enige/eerste, maar Cees Roselaar meldt op de voorpagina dat die Grote Kruisbekken van Schoorl er nog steeds zitten!

(voor wie ze nog niet gezien had / voor de jaarlijst moet / etc)
Steven Wytema