Suillus grevillei (Gele ringboleet)? = ja.

Gestart door sjaakvantiel, augustus 29, 2017, 20:36:54 PM

Vorige topic - Volgende topic

sjaakvantiel

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/143448251
Gele ringboleet - Suillus grevillei gezien op 2017-08-29 Schoonloo - Boswachterij Schoonloo - Oost
Foto's:




















Toelichting:
In dichte moslaag langs zandpad onder naaldhout en 1 Eik (opschot). Overzijde stond (overhangend) Lariks. Lichte blauwgrijze verkleuring. Steel niet hol en na breken (wat vezelig) fel geel. Daarna wat grijsbruin verkleurend. Geur en smaak onbestemd. Zet deze op het forum.
bij voorbaat dank sjaak van tiel

wimperzwam


sjaakvantiel

#2
Dank je Henk. Soms mis ik er een paar  ;D en dat maakt mij onzeker. Deze Boleet nog niet eerder gedetermineerd. Uitgebreid vergeleken met de Bruingeringde. Was nogal bruin uitgevallen. Mvrg. Sjaak.

wimperzwam

Hoedkleur bij deze soort kan alle tinten hebben tussen geel een bruin. De Gele ringboleet is streng aan Lariks gebonden, de Bruine ringboleet is een Dennen begleider. Dus goed op de bomen letten in de omgeving van de standplaats.

Mvgr.,
Henk Huijser.

sjaakvantiel

#4
Dank voor je reactie Henk. Dit exemplaar stond onder opslag van Eik en Naaldhout (denkelijk Douglass aan de taksamenstelling te zien). Aan de overzijde van het pad stond een aanplant van Larix. Enige afstand van Larix kan dus blijkt. Omdat de Bruine ringboleet ook voor komt onder Naaldhout bleven er bij mij lichte twijfels. Mvrg. Sjaak.