10 verse paddestoelen

Gestart door Cees Veenema, december 14, 2005, 19:45:43 PM

Vorige topic - Volgende topic

Dinant Wanningen

Hoi,

no.5  nectria cinnabarina (imperfect) ja prima
Groet ,Dinant


Cees Veenema

CiteerHoi,

no.5  nectria cinnabarina (imperfect) ja prima
Nogmaals bedankt,
Een mooi resultaat!
Cees
Groet,

Cees

Arno van Stipdonk

Hallo,

Ik wil graag nog even terugkomen op foto 9.
Deze is nu gedetermineerd als Spatelhoorntje.
Deze staat op Vrij Algemeen, maar als ik de gele bijbel er op nasla is deze soort UITERST ZELDZAAM.  
Ik kan niet beoordelen of deze waarneming inderdaad Spatelhoorntje is, maar het lijkt me in dat geval wel raadzaam om er nog eens aandachtig naar te kijken.


Cees Veenema

CiteerHallo,

Ik wil graag nog even terugkomen op foto 9.
Deze is nu gedetermineerd als Spatelhoorntje.
Deze staat op Vrij Algemeen, maar als ik de gele bijbel er op nasla is deze soort UITERST ZELDZAAM.  
Ik kan niet beoordelen of deze waarneming inderdaad Spatelhoorntje is, maar het lijkt me in dat geval wel raadzaam om er nog eens aandachtig naar te kijken.
Hallo Arno,

Het is volgens Tymo een Spatelhoorntje als hij er op terug komt pas ik de wn. graag aan.

Cees
Groet,

Cees

Arno van Stipdonk

Zou het niet een Gaffelhoorntje kunnen zijn? Deze groeit op naaldhout, meestal op Grove den, soms Spar, in naaldbossen op droge voedselarme zandgrond. Groeit meestal ook met meerdere vruchtlichamen in groepjes zoals ik op de foto zie.

Volgens mij is deze soort ook zeldzaam.

Cees Veenema

CiteerZou het niet een Gaffelhoorntje kunnen zijn? Deze groeit op naaldhout, meestal op Grove den, soms Spar, in naaldbossen op droge voedselarme zandgrond. Groeit meestal ook met meerdere vruchtlichamen in groepjes zoals ik op de foto zie.

Volgens mij is deze soort ook zeldzaam.
Beste Arno,
Ik weet het niet.
Als je de discussie over deze wn. voort wilt zetten adviseer ik je om dat via Tymo te doen of Dinant of Han.
Je kent mijn standpunt als het naamgevingen betreft.
Vriendelijke groet,
Cees
Groet,

Cees

Arno van Stipdonk

Hallo Cees,

Ik wacht af, verwacht nog wel een reactie van een van hen.

Cees Veenema

CiteerHallo Cees,

Ik wacht af, verwacht nog wel een reactie van een van hen.
Hallo Arno,
Ja ik wacht het verder ook wel af.
Cees
Groet,

Cees

Elachista

#38
Calocera cornea, heeft maar zelden een vertakking van de kleur kan je niet op aan.
Vind ik niet zo lijken aangezien die toch veel smaller zijn.
Calocera furcata, idem als bij cornea, vind ik toch veel smaller.
Bij bovenstaande soorten komt het toch wel voor dat er eens een wat breed uitgevallen exemplaar bij zit, maar op deze foto zie ik toch veel meer van deze brede gevallen.
Ook vind ik ze wat bleekjes, dan kwam ik toch al snel bij Calocera pallidospathulata.
Er is ook nog Calocera glossoides, zie ik zelf niet zo veel, maar groeit op loofbomen en toch wat meer bij elkaar groeiend.
Maar goed, hoe vervelend het ook klinkt, nu hebben we al 4 soorten, en om echt duidelijkheid te krijgen zou je toch echt dit ding 'in het veld' verder moeten determineren of thuis even onder de micro houden.
Wat betreft die zeldzaamheid let ik vaak niet zo op, een gele stekelzwam staat al op de rode lijst volgens sommige bronnen terwijl die hier vollop staat en een holsteel of ringboleet is al snel zeldzaam (..en in sommige bossen wemelt het er van). Het hangt er gewoon vanaf of de soort in een gebied goed of slecht voorkomt (of ontbreekt). Om meteen een soort aan de kant te zetten omdat ie zeldzaam zou zijn is toch zinloos, ook de zeldzame soorten moet je er bij betrekken. Alles is mogelijk.


Tymo
Groet,
Tymo

Arno van Stipdonk

Natuulijk moet je ook de zeldzame soorten erbij betrekken. Ik gaf ook al aan dat ik niet zeker weet of de soort klopt. Maar omdat het hier om een soort gaat welke UITERST ZELDZAAM is, leek het me zinvol om er nog eens goed aandacht aan te besteden. Ik wil dus niet zeggen dat het niet klopt.
Wel vind ik de foto vrij onduidelijk om zekerheid te geven over deze waarneming, maar als jullie het daar niet mee eens zijn leg ik me daar natuurlijk bij neer.

Elachista

Waar zag je dat staan dan?  
Groet,
Tymo

Arno van Stipdonk


Elachista

In dat geval heeft Waarneming.nl vast ook wel een fout:

Spatelhoorntje - Calocera pallidospathulata

Voorkomen: Vrij algemeen  
Groet,
Tymo

Arno van Stipdonk

Ja, volgens mij klopt dat dus niet en moet de soort op Zeer Zeldzaam staan.

Arno van Stipdonk

Er staat bij Verspreiding: Uiterst zeldzaam ( Bergen op Zoom, 1989).
Ik weet niet of ze nu bedoelen dat de soort daar in dat jaar waargenomen is. Als dat zo is, dan is ie wel heeeeel zeldzaam.

Elachista

Dan moet je het uit het boek zelf hebben (die ik nog niet heb helaas), want op internet staat alleen dat ie gevoelig is..
Doet er niet toe, anders maar Calocera s.l. of met vraagteken.
Vorm vind ik ook wat spatelachtig, waar ie de naam ook weg heeft.
Groet,
Tymo

Elachista

Groet,
Tymo

Cees Veenema

#47
CiteerDan moet je het uit het boek zelf hebben (die ik nog niet heb helaas), want op internet staat alleen dat ie gevoelig is..
Doet er niet toe, anders maar Calocera s.l. of met vraagteken.
Vorm vind ik ook wat spatelachtig, waar ie de naam ook weg heeft.
De conclusie lijkt me gerechtvaardigd dat naarmate er meer en frequenter onderzoek wordt gedaan, zoals in ons geval waarbij weken aaneen dezelfde percelen worden doorzocht, de kans toeneemt dat er exemplaren worden gevonden die bij voorgaande onderzoeken over het hoofd zijn gezien.
Nog afgezien van de vraag of alles wel op een goede manier in kaart is gebracht.
Zijn daar eigenlijk statistieken van ?
Cees
Groet,

Cees

Arno van Stipdonk

Klopt Tymo, dat heb ik uit het boek. Een aanrader als naslagwerk. Van alle 3500 soorten staat een korte beschrijving, ook over verspreiding per gebied, op wat voor soort hout ze voorkomen etc.

Arno van Stipdonk

Daar heb je gelijk in Cees. Ze geven ook bij een aantal zeldzame soorten aan dat ze mogelijk veel algemener zijn dan tot nu toe bekend, omdat ze waarschijnlijk vaak over het hoofd gezien zijn.
Statistieken zijn er niet voor zover ik weet. De meest uitgebreide info kun je vinden in Overzicht van de Paddestoelen in Nederland, wat ik en anderen de Gele bijbel noemen.  

Cees Veenema

CiteerKlopt Tymo, dat heb ik uit het boek. Een aanrader als naslagwerk. Van alle 3500 soorten staat een korte beschrijving, ook over verspreiding per gebied, op wat voor soort hout ze voorkomen etc.
De conclusie lijkt me gerechtvaardigd dat naarmate er meer en frequenter onderzoek wordt gedaan, zoals in ons geval waarbij weken aaneen dezelfde percelen worden doorzocht, de kans toeneemt dat er exemplaren worden gevonden die bij voorgaande onderzoeken over het hoofd zijn gezien.
Nog afgezien van de vraag of alles wel op een goede manier in kaart is gebracht.
Zijn daar eigenlijk statistieken van ?
Cees  
Groet,

Cees

Elachista

Als dit er nou een is, dan is het wel te begrijpen dat er veel over het hoofd zijn gezien  :P  Want als men alles onder onzeker of Calocera s.l. zet komt er ook niets van terecht.
Maar in dit geval kan ik niet meer helpen, het zijn pittige dingen. Geel hoorntje gaat vanaf foto nog wel, maar die andere twee/drie...
Alhoewel heeft Dinant me niet gecorrigeerd............  
Groet,
Tymo

Arno van Stipdonk

Tja, en toen kwam John met de microscoop........

Cees Veenema

CiteerAls dit er nou een is, dan is het wel te begrijpen dat er veel over het hoofd zijn gezien  :P  Want als men alles onder onzeker of Calocera s.l. zet komt er ook niets van terecht.
Maar in dit geval kan ik niet meer helpen, het zijn pittige dingen. Geel hoorntje gaat vanaf foto nog wel, maar die andere twee/drie...
Alhoewel heeft Dinant me niet gecorrigeerd............  
Maak je niet druk Tymo ze zijn zo spatelig als ik weet niet wat.
Cees
Groet,

Cees

Elachista

#54
CiteerTja, en toen kwam John met de microscoop........
...en bleek het hele bos vol te zitten met pallidospathulata   ^_^
Eén vindlocatie voor de NMV
Groet,
Tymo

Corryabbink

Jullie weten toch ook niet of Dinant alles bekijkt ?

Mijn Trechterzwammen zijn ook niet goed- of afgekeurd.

:lol: Corry.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Elachista

Groet,
Tymo

Cees Veenema

CiteerJawel, alleen niet meteen :P
Nooit over één nacht ijs gaan, behalve als het ondergelopen weiland is, dan kun je nauwlijks natte voeten oplopen.
Cees
Groet,

Cees

Cees Veenema

CiteerDaar heb je gelijk in Cees. Ze geven ook bij een aantal zeldzame soorten aan dat ze mogelijk veel algemener zijn dan tot nu toe bekend, omdat ze waarschijnlijk vaak over het hoofd gezien zijn.
Statistieken zijn er niet voor zover ik weet. De meest uitgebreide info kun je vinden in Overzicht van de Paddestoelen in Nederland, wat ik en anderen de Gele bijbel noemen.
Waar heb je die gele bijbel opgedaan ? ik heb alleen de holy one.
Cees
Groet,

Cees