Hoofdmenu

slak

Gestart door kroonp, december 14, 2005, 09:25:36 AM

Vorige topic - Volgende topic

kroonp

Hallo allemaal,

Weet iemand misschien wat dit voor een slak is? Volgens mij is het in ieder geval een Clausiliidae. Ik heb wat op internet gezocht en volgens mij is het het meest waarschijnlijk dat het een Vale clausilia is. Ik heb geen literatuur over dit onderwerp en op internet kan ik ook niets vinden wat mij kan helpen bij de juiste determinatie.

Ik heb de slak gevonden in de duinen. Valleitje met meidoorn en kardinaalsmuts. Hij is ongeveer 8 mm groot.

Wie kan mij zekerheid geven?

MVG

Peter


Groet

Peter Kroon

Floppy

Ik heb helaas te weinig kennis van zaken om 'm verder op naam te brengen, maar een Clausilia is het volgens mij zeker.
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

kroonp

Op basis van de foto's die ik op internet vind is het onmogelijk om te bepalen om welke soort het gaat.

Ik heb het slakje bewaard dus als iemand een goede determinatiesleutel weet/heeft kan ik het op die manier proberen.

Een veel gebruikt boekje is volgens mij deze:
Tabel tot de land- en zoetwater-mollusken van de Benelux' (Devriese & Warmoes, 1987)
Helaas niet in mijn bezit.

Heeft er iemand die tabel of een andere goede determinatiesleutel? Ik kan alle benodigde gegevens aanleveren. Of laat mij weten waar ik op moet letten.
Of weet iemand een goede sleutel op het internet?

Alvast bedankt

MVG

Peter
Groet

Peter Kroon

Date Lutterop


Hallo Peter,

Kijk eens op http://jnm.be/uitgeverij4.php?cat=14

Om de prijs hoef je het niet te laten dunkt me.

Vr. groet,

Date

Groet,

Date


kroonp

THanks

Ik heb hem meteen bestelt. De prijs is inderdaad niet veel.
Altijd leuk om te hebben zo'n tabel.
Misschien word ik nog wel eens een slakkenexpert  :gap:  
Die zijn er volgens mij nog niet veel op waarneming.nl.
Terwijl het toch best wel een interessante groep is als je je er een beetje in verdiept, heb ik intussen gemerkt.

MVG

Peter

Groet

Peter Kroon

kroonp

Hallo allemaal,

Ik heb de slak gedetermineerd. Het is inderdaad een Clausilia bidentata.
De eerste op waarneming.nl.
Ik heb de soort zelf moeten invoeren. Ik neem aan dat die gegevens intussen al gecontroleerd zijn. Ik weet namelijk niet zeker wat de verspreiding van het beestje is. Als ik naar dit kaartje kijk, http://www.anemoon.org/anm/soorten/69400.htm, dan is volgens mij wel juist om hem zeldzaam te noemen. Toch?

MVG

Peter

Groet

Peter Kroon