Afgeplatte stuifzwam?

Gestart door Bertus, augustus 26, 2017, 20:48:00 PM

Vorige topic - Volgende topic

Bertus

Vanmiddag gezien in de berm in de buurt van het Noordlaarderbos, onder Eiken.
Lijkt volgens mij nog het meest op een Afgeplatte stuifzwam (Gerhardt 2008, blz. 589/99). Is dit juist?

Met hartelijke groet,

Bertus

janvdbrugge

Hallo Bertus,
Bij het lezen van jouw melding dacht ik: wat is er nou afgeplat aan de paddenstoel op die foto? Voor de zekerheid even Gerhardt erbij gepakt om te zien hoe de soort daar op de foto staat. De soortnaam die jij voorstelt, klopt dus niet. Met dat afgeplatte wordt de bovenkant bedoeld, waardoor de paddenstoel een cupcake- of muffin-model heeft, en dat kom je eigenlijk maar bij twee soorten in standaarduitvoering tegen: de Afgeplatte stuifzwam en de Ruitjesbovist. Een bolvorm met dik onderstuk (steelachtig) past daar niet bij. Jij bent vermoedelijk teveel op het fijngestekelde oppervlak afgegaan, maar dat vind je bij meer soorten bovisten/stuifzwammen (zeker als ze vers zijn).
Een goeie methode, maar tijdrovend, is: zelf een gedetailleerde beschrijving van je vondst maken (je zou met de beschrijving van het onderstuk al meteen zijn vastgelopen op Afgeplatte) en die daarna met de beschrijving in het boek controleren. Dus niet beginnen met plaatjes vergelijken, dat komt daarna wel en is vaak ook nog onbetrouwbaar.
Misschien heb je hier wat aan; je hebt nou al twee soorten uit deze club die je kunt afstrepen . . .
Groeten, succes,
Jan van der Brugge


Bertus

Beste Jan,

Ook ik kon niets afgeplat vinden aan deze paddenstoel, maar afgaande op de plaatjes in 'De grote paddenstoelengids voor onderweg' kwam ik op deze soort uit.
Toe ik hem zag staan, tijdens mijn fietstocht, dacht ik dat deze soort door de leek eenvoudig op naam te brengen zou zijn. Niet dus... :huh:
Op basis van de beschrijvingen kom ik er helaas niet uit misschien een Melige- of Kleine bovist. Misschien moet ik toch eerst op een paddenstoelencursus van het IVN gaan.
In elk geval bedankt voor de hint...

Met hartelijke groet,

Bertus

janvdbrugge

Hallo Bertus,
Duidelijke reactie, en meedoen met een aantal excursies is zeker aan te bevelen. Maar houd de kenmerken van bepaalde groepen een beetje in de gaten, dat is in elk geval een goede voorbereiding. Algemeen onderscheid tussen stuifzwammen en bovisten is het bezit van een "steel", of beter: een steriel onderstuk onder de bolvorm (de sporen ontwikkelen zich in de bol). Het gaat niet altijd op, maar een paddenstoel zoals op jouw foto kan geen bovist zijn, want bovisten zijn normaliter kogelrond (gemakkelijk te onthouden, denk maar aan de Reuzenbovist, die witte voetballen die je in grasland en boomgaarden kunt aantreffen). Zonder garantie op grond van een enkele opname op een foto te willen geven, zou ik zeggen: vergelijk jouw vondst eens met de Parelstuifzwam.
Groeten, succes,
Jan van der Brugge


wimperzwam

Moet je zeker doen maar dan wel cocluderen dat het die niet is.

Mvgr.,
Henk Huijser.

Bertus

Beste mensen,

Voor een parelstuifzwam, lijken me de puntjes niet stekelig genoeg en ook de steel is heel anders. Deze zwam lijkt voor mijn gevoel nog het meest op een ouderwetse tol.
Ik ga er eerst maar eens een nachtje over slapen, maar kan er wel mee leven wanneer deze paddenstoel niet vanaf een foto op naam is te brengen.
Iedereen in elk geval bedankt voor de hints en suggesties...

Met hartelijke groet,

Bertus