bruingele fluweelboleet?

Gestart door rrsmits, augustus 26, 2017, 10:23:57 AM

Vorige topic - Volgende topic

rrsmits

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/143283072
onzeker Bruingele fluweelboleet - Xerocomus bubalinus gezien op 2017-08-23 Remmerden - Stadsdennen
Foto's:










Toelichting:
Diameter hoed 16 cm max, lengte steel 15 cm en dikte 5 cm. Onderzijde geel, niet verkleurend. Bij doorsnijden hoed de onderrand onder de hoed rozerood. Bovenzijde hoed bijna zacht leervormig, geen slijm
bij voorbaat dank Ralph Smits

wimperzwam

Waarom denk je dat het die soort is? Vergelijk jouw vondst eens goed met een beschrijving van de Bruingele ringboleet en dat dan ook eens met een beschrijving van bv.  het Gewoon eekhoorntjes brood.

Mvgr.,
Henk Huijser.

rrsmits

Beste Henk

Bedankt voor je reactie. Ik ben een nitwit op het gebied van paddestoelen, maar ik ben tot deze determinatie gekomen via de sleutel in de Knnv gids van Dam & Kuyper. Hier kwam ik op blauwvlekkende roodsteelfluweelboleet uit die het duidelijk niet is. In de beschrijving van die soort staan de kenmerkende genoemd van de gelijkende soort bruingele fluweelboleet. Omdat fluweelboleten een voor mij zeer moeilijke groep zijn heb ik de waarneming hier geplaatst. Inmiddels is de waarneming al goedgekeurd. Voor mij een leerzame en leuke waarneming!

Dank en groet
Ralph

e.moors

Geen blauwverkleuring, wel een wit netwerk boven aan de steel. Dit lijkt me toch echt een eekhoorntjesbrood.
mvg. Eric

rrsmits

Beste Henk en Eric
Bedankt voor jullie hulp. Ik heb nogmaals de sleutel doorlopen en de fout gevonden die ik had gemaakt. Het gaat inderdaad om gewoon eekhoorntjesbrood. Aldoende leert men ;)
Groeten,
Ralph