help: eitjes op raam gevonden, er komen rupsen uit

Gestart door Jadranka, augustus 25, 2017, 13:26:23 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jadranka

Op een raam werd deze nest met 60-70 eitjes gevonden, in totaal ± 1 cm lang. Nu komen minuscule rupsjes eruit. Ik heb ze verschillende bladeren aangeboden, maar ze eten niet. Op verschillende forums heb ik al zo'n geval gezien - altijd op een raam! - maar nog geen antwoord gevonden.
Kan iemand helpen? Ik zou ze zo graag willen uitkweken.
Alvast bedankt voor alle suggesties.
Groeten,
Jadranka

Jadranka

Dank je Marleen! Ik probeer dan met bladeren van aardbeien! Die heb ik hier gelukkig wel.
Groetjes, Jadranka

Jadranka

Dank je nogmaals Marleen, ook dat je ging zoeken. Jammer van die laptop, wie weet wat voor andere foto's heb je zo kwijt geraakt.

Wat ik niet begrijp is dat de eieren gelegd werden op het glas en niet op een waardplant. En op internet heb ik meerdere van dit soort meldingen gevonden, allemaal met de zelfde soort eieren, daarom dacht ik eerst dat ze geparasiteerd waren of dat de moeder gek geworden is (ook misschien door een parazit). Maar de rupsen zien er tenminste gezond uit.
Als iemand iets weet over dat fenomeen dat een vlinder/anjermot 'eieren op het glas' legt, hoor ik dat heel graag.
Groetjes,
Jadranka

Marion5

Hallo Jadranka,

Ik vraag me ook af of dit vaker voorkomt, een plakkaat eitjes op het glas, of was het een noodgreep
van moeders?
Zo had ik laatst een vlinder gevangen in de garage. In het potje begon ze binnen 15 minuten een heleboel
eitjes te leggen. Ze moest er kennelijk toch vanaf  :blink: Helaas is de uitkweek toen mislukt...omdat ze
niet begonnen te eten van de waardplant. Het kwam waarschijnlijk heel precies.
Bij de eitjes van een Tweestreepvoorjaarsuil lukte het juist heel goed want die rupsjes aten lekker in de beukenblaadjes.

Lukt het nu bij jou wel met de aardbeienbladeren?

Groetjes,
Marion

gbeersma

Ik kom wel vaker legsels tegen die duidelijk niet op de waardplant zitten. Afgelopen week vond ik nog een legsel van de plakker op het aluminium frame van een informatiebord. Misschien van een vlinder die 'in de war' is, maar het kan natuurlijk ook zijn dat de rupsjes in staat zijn zelf op zoek te gaan naar de geschikte waardplant?
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

Michiel en Milka

Ook op glas. Deze zijn waarschijnlijk van Huismoeder. En een dag later opgegeten door een Schorpioenvlieg.
Groet, Michiel

Jadranka

Dank allemaal voor jullie reacties!
Marion, helaas, ik zie ze niet meer! In ieder geval niet op de aardbeiplant. Er liggen nog bladeren rond -van alles- in hoop dat ze wel iets daarvan kunnen eten. Ik zie een lijkje op de mos (dus die werd niet gegeten) op de laurierblad ook een dood rupsje...
Ik hoop dat ze nog ergens onder die bladeren een paar van hen schuilt en overleeft.
Groetjes,
Jadranka