Rode Lijst soorten

Gestart door Corryabbink, december 16, 2005, 11:41:34 AM

Vorige topic - Volgende topic

Corryabbink

Hallo allemaal,

Daar ik niet weet waar dit onder hoort te staan meld ik het maar in dit item.

Graag zou ik een koppeling zien van de RL aan de bijzondere soorten.

Wanneer ik een RLsoort gevonden heb zie ik dat niet terug bij de bijzondere vondsten. De meeste RLsoorten van planten weet ik wel uit mijn hoofd maar op andere gebieden zoals b.v. Paddestoelen niet. Het zou mij er opmerkzaam kunnen maken dat ik wel heel iets bijzonders gevonden had terwijl ze nu gewoon in de database staat. De RLsoorten horen allemaal rood te worden.
Bovendien zouden ze bij informatie van een bepaald kmhok er direkt uitspringen.

Misschien is dat nog te verbeteren.

Groetjes,
Corry.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

matthijsbroere

Hallo Corry,

Alle RL-soorten rood maken is ondoenlijk. Dit zou betekenen dat ook bijv. elke huismus (staat immers ook op de RL) de status zeldzaam moet krijgen.
Matthijs Broere

Gerrit Kteu

CiteerHallo Corry,

Alle RL-soorten rood maken is ondoenlijk. Dit zou betekenen dat ook bijv. elke huismus (staat immers ook op de RL) de status zeldzaam moet krijgen.
Mee eens, zeldzame soorten worden met rood aangegeven maar staan dan niet per se op de rode lijst (meestal niet zelfs)

Gerrit

marcel123

Precies, voor planten is een ander systeem gekozen, nl de kmhokfrequenteklasse. Het gaat om het voorkomen van de soort, niet om de trend.

Dit is de stelregel:
CiteerIk wilde de KFK (kilometerhokfrequentieklasse) gebruiken als maat voor het algemeen zijn van planten.
[...]

KFK
0,1,2: zeer zeldzaam (voorkomen=4) -
3,4,5,6: zeldzaam (voorkomen=3) -
7: vrij algemeen (voorkomen=2) +
8,9: algemeen (voorkomen=1) +

Dat betekent dus dat er geen rekening gehouden wordt met rodelijst soorten.

Corryabbink

Hallo Matthijs,

Ze staat toch niet voor niets op de RL. Misschien werkt het bij vogels anders maar bij de planten, mossen en paddestoelen vind ik het een must. Ook al zijn er nog veel Huismussen het attendeert er iedereen op dat ze om de een of andere reden bijzonder aan het worden is.

Ondoenlijk is het niet en m.i. noodzakelijk wel. Alles draait bij inventarisatie alleen maar om de RLsoorten immers.

Groet, Corry.
met groet, Corry

marcel123

Ben het helemaal met Matthijs eens..

Corryabbink

Hallo Marcel,

Jullie hebben dus voor een frequetiesysteem gekozen. Dat wist ik niet en er is ook wel wat voor te zeggen. Maar voor mij is het alleen maar belangrijk de RLsoorten in beeld te krijgen. Zou er niet een andere mogelijkheid zijn deze b.v. in de database met een andere kleur aan te geven? Ze hoeft van mij ook niet bij de zeldzaamheden maar ik zou haar graag zo makkelijk mogelijk in de database terug willen zien. Zodat wanneer ik mijn gegevens of Km-hok inzie de RLsoorten er uitspringen.

Groet,
Corry.
met groet, Corry

han.endt

Ik voel meer voor een toevoeging, bv.
Spaanse Zuring (RL)
Rumex scutatus

Corryabbink

Hoi Han,

Het maakt me niet uit groen, geel, vetgedrukt met of zonder RL als er maar verschil is. Iets in de lijsten dat me een overzicht geeft van de RLsoorten. Ik weet niet wat mogelijk is in de database-administratie. Maar zoals het nu is zie ik b.v. wel een Panicum rood staan en dat is wel leuk maar dit soort vondsten heeft maar een betrekkelijke waarde voor mij en ik denk ook voor de instanties die ermee zouden kunnen werken.

Bedankt,
Corry.
met groet, Corry