Wat gebeurt er met deze witvlakvlinderrupsen?!

Gestart door Rayan Majoor, augustus 24, 2017, 17:42:31 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rayan Majoor

Hallo allemaal,

ik heb dit jaar een aantal witvlakvlinderrupsen opgekweekt. Nu trof ik een aantal volgroeide rupsen soms aan met een of andere groene bobbel die uit hun achterste gegroeid leek te zijn. Verder zagen ze er nog gezond uit. Ze bleven daar echter zitten (maar leefden nog wel) en na een paar dagen kleurden ze donker en uiteindelijk waren ze dood. Heeft iemand enig idee wat dit is?















Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl


Josee

Bijzonder! Zelf nooit waargenomen bij rupsjes in de vrije natuur.. De vraag van Rayan is inmiddels vier en half jaar geleden gesteld. Wellicht kent hij inmiddels het antwoord?
°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers

Elachista

Groet,
Tymo

Rayan Majoor

Daar leek het inderdaad wel op, maar kon me nauwelijks voorstellen hoe dat mogelijk zou zijn. Maar ja, rupsen zijn anatomisch gezien natuurlijk wat anders dan mensen en met de flexibele darm (tov de rest van het lichaam) gebeurt dit wellicht wat makkelijker bij rupsen.
Het blijft wel opvallend dat het hier opeens zo massaal gebeurde bij de witvlakvlinderrupsen terwijl ik het anders (bijna) nooit tegen kom (toevallig net een waarneming van een zwart weeskind tegengekomen waarbij het ook gebeurd was). Maar in ieder geval fijn om een extra mening hierover te hebben, dan blijft het niet een volledig mysterie :angel:
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Josee

Ook bij mensen kennen wij de prolaps :rolleyes: van de darm (en meer). Maar ook ik ben wel nieuwsgierig of er iets bekend is wanneer en waardoor dit bij rupsen gebeurd.
°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers

Rayan Majoor

Oh ja, ik zie het... nog nooit echt van gehoord. Heb ik ook weer wat geleerd ;D :duim:
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

OJGoreng

Als je googlet op caterpillar prolapse kom je een hoop gevallen tegen. Er wordt gespeculeerd dat het komt door blootstelling aan pesticiden, maar onduidelijk (althans, in de vijf minuten die ik erin heb gestoken) is of die speculatie ergens op gebaseerd is.
Met vriendelijke groet, Zainal

Rayan Majoor

Hmm... interessant. Zou natuurlijk kunnen, aangezien ik over het algemeen het voedsel van dezelfde plant haal. Als alle rupsen dan tegelijk hier last van hebben komt het waarschijnlijk door iets in/op de plant.
Maar in ieder geval weten we wat hier gebeurt, bedankt voor het opnieuw onder de aandacht brengen, Marcel :duim:
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

marcel234

Citaat van: Rayan Majoor op januari 20, 2022, 09:05:13 AM
Maar in ieder geval weten we wat hier gebeurt, bedankt voor het opnieuw onder de aandacht brengen, Marcel :duim:
Graag gedaan!