Is dit een Prachtridderwants?

Gestart door f.walraven, augustus 18, 2017, 09:25:10 AM

Vorige topic - Volgende topic

f.walraven


Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://waarnemingen.be/waarneming/view/141007054
Prachtridderwants - Lygaeus equestris gezien op 2017-06-11 Olloy-Sur-Viroin
Foto's:




bij voorbaat dank f. walraven

Arp

Hoi Francien,

equestris of simulans - bijn a niet uit elkaar te houden. De benodigde details zijn de vorm van de antennebasis (de knobbels op de kop waar de antenne in scharniert) en de beharing van het schildje. Heb je daar andere/grotere aanzichten van? 
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

f.walraven

Niet van deze, maar wel van de volgende dag, misschien dat je daar dan wel uitsluitsel over kan geven?

f.walraven

Waar had ik precies op moeten letten?
Groetjes,
francien


Arp

Die tweede serie foto's equestris wat mij betreft ...
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

f.walraven

Hoi,
Ik heb e.e.a. nagelezen nu (had ik eerder niet naar gekeken, omdat de boswachter die ons rondleidde vertelde dat het equestris was) Dank je wel voor de link.
Ik maak er voor de veiligheid bij allebei maar equestris/simulans van denk ik.
Groetjes,
Francien

Arp

De laatste foto zou ik gewoon equestris noemen. Ze kunnen gezamenlijk op één plant voorkomen, dus van de één op de ander sluiten is officieel niet goed mogelijk (maar het is wel enigszins waarschijnlijk(er) dat het toch allemaal één soort is)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

f.walraven

Dan maak ik van de laatste toch maar weer equestris, die was overigens van een volgende dag, dus ook niet dezelfde als de eerste.
Groetjes,
Francien

Arp

Ja, dat had ik begrepen, vandaar ook m'n voorbehoud. Ik kan alleen de laatste foto zonder buikpijn benoemen, maar als dat dezelfde is als de foto erboven (vermoed ik) en als het één van de twee in copula daarboven is, dan kun je ook alle drie foto's equestris noemen ;)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

f.walraven

De laatste drie foto's zijn van 1 stelletje, dus ik heb er equestris van gemaakt.
Bedankt,
Groetjes,
Francien

Arp

Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)