Baggerfoto...nog iets van te maken?

Gestart door Blauwvoet, augustus 22, 2017, 19:26:52 PM

Vorige topic - Volgende topic

Blauwvoet

Ik zou graag willen weten welke soort dit is. Vanavond over de tuin. Korte waarneming en in de haast geprobeerd een foto te maken...bewogen en slecht gelukt  :(.

Lijkt me een valk gezien de puntige vleugels. Onderzijde hals bruinig rood. Verder geen details gezien. Foto verder niet bewerkt, alleen uitgesneden.

Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/143136540
Vogel onbekend - Aves indet. gezien op 2017-08-22 Amersfoort - Soesterkwartier
Foto's:


bij voorbaat dank Johan Jordaans
Met vriendelijke groet,
Johan Jordaans

OlivierO

Boomvalk lijkt mij correct te zijn. Iets anders kan ik er niet van maken.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Blauwvoet

Met wat bewerking (oplichten, kleur versterken) kom ik tot deze foto. Lijkt zo wel wat op vrouw Roodpootvalk. Of 'bedonder' ik de boel nu met de bewerking?
Met vriendelijke groet,
Johan Jordaans

BramtK

Ja, je bedriegt jezelf op deze manier. Sorry.
Groeten,

Bram ter Keurs

OlivierO

Citaat van: BramtK op augustus 22, 2017, 19:59:55 PM
Ja, je bedriegt jezelf op deze manier. Sorry.

Dat weet ik zo nog niet hoor. Ik zie er gewoon nog altijd een Boomvalk in.

Het probleem is dat Blauwvoet gewoon ziet wat hij wil zien denk ik.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Blauwvoet

Haha, dat zou best kunnen, Olivier. Ben me bewust dat de wens waarschijnlijk de vader van de gedachte is. Geen RPV dus, maar boomvalk.

Dank voor jullie reacties.
Met vriendelijke groet,
Johan Jordaans

BramtK

Iedereen mag vinden wat 'ie wil, maar op de originele foto is niet één hard kenmerk te zien om Boomvalk, Roodpootvalk of Slechtvalk uit te sluiten. De bewerkte versie laat wat andere dingen zien, maar de vraag is of die foto de werkelijkheid representeert.
Groeten,

Bram ter Keurs

BramtK

Laat je vooral niet het hoofd op hol brengen door reeksen ongedocumenteerde Roodpootvalk-waarnemingen.
Groeten,

Bram ter Keurs

Blauwvoet

Bedankt, Bram. Dan wordt het een onzekere Boomvalk (valk spec. bestaat niet).
Met vriendelijke groet,
Johan Jordaans

OlivierO

Citaat van: BramtK op augustus 22, 2017, 20:06:24 PM
Iedereen mag vinden wat 'ie wil, maar op de originele foto is niet één hard kenmerk te zien om Boomvalk, Roodpootvalk of Slechtvalk uit te sluiten. De bewerkte versie laat wat andere dingen zien, maar de vraag is of die foto de werkelijkheid representeert.

Je moet goed kijken, maar ik ziet toch echt een Boomvalk in. Ik zou zelfs durven zeggen dat het een mannetje is. Er zit wat rood rond de poten, de onderkant van de vleugels lijken mij gelijkmatig verdeeld qua kleur (ik bedoel geen echt donkere vlakken ofzo), er is een lichter stuk tussen borst en snavel dat ook wat naar de wang gaat en dat eerder wittig aandoet, slank, lange vleugels.

Voor mij is dat dan een Boomvalk ...
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

BramtK

Wat je wil, Olivier. Ik zou op basis van die geheel donkere ondervleugel geen uitspraak durven doen over de kleur van de ondervleugel - laat staan over de kleirverdeling - want dat donkere kan wel eens niets meer zijn dan schaduw, ik zou niet durven stellen dat die kleur t.h.v. de poten rood is, ik zou niet durven beweren dat de vogel een wit wangetje heeft noch dat dat Slechtvalk zou kunnen uitsluiten en ik zou op basis van dit 3d-beeld geen uitspraak durven doen over het silhouet/de bouw van de vogel.
Groeten,

Bram ter Keurs

OlivierO

#11
Citaat van: BramtK op augustus 22, 2017, 22:31:58 PM
Wat je wil, Olivier. Ik zou op basis van die geheel donkere ondervleugel geen uitspraak durven doen over de kleur van de ondervleugel - laat staan over de kleirverdeling - want dat donkere kan wel eens niets meer zijn dan schaduw, ik zou niet durven stellen dat die kleur t.h.v. de poten rood is, ik zou niet durven beweren dat de vogel een wit wangetje heeft noch dat dat Slechtvalk zou kunnen uitsluiten en ik zou op basis van dit 3d-beeld geen uitspraak durven doen over het silhouet/de bouw van de vogel.

Edit: deel geschrapt, vergissing van mijn kant ...

Alle gekheid bij elkaar, ik zou hier dus écht een Boomvalk van maken. Anderen niet. Einde discussie. De waarnemer (of een admin) mag het eindoordeel doen. Onzekere Boomvalk lijkt mij niet verkeerd als compromis.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

HPM

- Je moet dit soort foto's niet gedetermineerd willen hebben.
- Je moet dit soort foto's niet willen determineren.
Herman van der Meer

mgieskens

Citaat van: HPM op augustus 23, 2017, 07:47:42 AM
- Je moet dit soort foto's niet gedetermineerd willen hebben.
- Je moet dit soort foto's niet willen determineren.
:duim:
Puur fototechnisch gezien zijn alle vermeende details of kenmerken foto-artifacts. Het enige enigszins bruikbare voor determinatie is een onscherp silhouet. En er zijn een aantal valkensoorten die daar op passen. De rest is speculatie op basis van 'zou kunnen' en wat we er zelf graag in zien.
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

mgieskens

Ik kon de verleiding niet weerstaan om deze foto als testobject te gebruiken voor proefversie van Focus Magic.
Het resultaat is, zoals verwacht, alles behalve bevredigend.
Toch worden er wel een aantal zaken duidelijk(er), al is het met 3 slagen om de arm en een grote korrel zout.
- De vogel is lineair bewogen in de vliegrichting, maar de vleugels zijn ook nog eens (willekeurig) van positie/hoek veranderd. Gecombineerd met de onderbelichting valt er dus niks zinnigs te zeggen of kleur of tekening van de ondervleugels.
- Wel lijkt de hals duidelijk lichter. Iets wat bij de roodpootvalk alleen bij een juv. zou kunnen, maar bij een boomvalk in vrijwel alle kleden.
- Over rood in de buurt van de onderbuik valt niks te zeggen. Die informatie is in de foto niet aanwezig. (te vaag/onderbelicht)
- De onderkant van de romp lijkt lichter en in de lengte richting gestreept. Lijkt, want er valt niet met zekerheid te zeggen of dit mogelijk is veroorzaakt door beweging of juist de correctie daarvan.

Vaag, vaag, vaag... al lijkt e.e.a. een adult roodpoot uit te sluiten. Daarentegen lijkt mij een slechtvalk niet volledig uit te sluiten. Kortom idd. een baggerfoto (al was het knutselen eraan wel interessant  B)).
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft