Zieke of uitgeputte Jan van Gent

Gestart door Marijn de Weijer, augustus 22, 2017, 13:05:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

Marijn de Weijer

Hallo allen,


Op een groot recreatieterrein in de provincie gelderland ligt sinds vanmorgen vroeg een Jan van Gent in het gras.
Adulte vogel, houd zelf zijn kop omhoog, ogen vaak dichT, soms open.
Ik ben door mijn zoon, die daar beheerder is, gebeld.
Ik kan de vogel veel te dicht naderen, naar mijn zin, heb zelfs even zijn vleugel opgetild met mijn voet, enige reactie was een draai van zijn kop.

Ik zie geen verwondingen , vogel ligt in de zon, kan vandaag nog afgeschermd worden van het publiek, maar morgen niet meer i.vm. de verwachtte drukte doir het mooie weer.

Mijn vragen,
Is dit normaal "rustgedrag", en laten we hem met rust?
Is dit inderdaat een zieke of uitgeputte vogel, moet deze oogehaald worden , zo ja door wie?
Is de zon niet te warm?

Groet,
Marijn

PS fotos vogen, ingevoerd onder embargo



Met vriendelijke groet,

Marijn de Weijer

Maarten Hotting

Klinkt als een verzwakte vogel...
Je kan de vogel het beste verplaatsen en in een ruime doos stoppen. In de zon laten liggen zal niet al te goed zijn voor de vogel.
Dan kun je het beste contact opnemen met een dierenambulance of een lokale vogelopvang in de buurt die de vogel verder kunnen verzorgen.
Groet,
Maarten

Oenanthe

Een Jan van Gent kan niet opstijgen van de grond. Hij moet zich vanaf een rots in de lucht storten om weg te kunnen vliegen. Hij moet dus weg van waar hij nu ligt anders sterft hij. Bel de dierenambulance en kom zelf niet aan de vogel. Ziek of niet, hij kan venijnig uithalen met zijn snavel en als hij daarbij je oog raakt ben je het kwijt.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

migratorius

Inderdaad, een Jan-van-gent helpen kan je je oog kosten!!!

JanHein

snwja3

Toch niet toevallig een hele bruine?  ;)
Wietze Janse

Maarten Hotting

Citaat van: snwja3 op augustus 22, 2017, 14:14:56 PM
Toch niet toevallig een hele bruine?  ;)
Hij lag in elk geval wel precies langs de route van de Bruine Gent...
Groet,
Maarten

Marijn de Weijer

Ik heb samen met de vogelopvang de vogel opgehaald, is nu in de opvang.

Gewicht 1660 gr, mager masr niet graatmager, volgens de opvang, en onder de luis.
Ze gingen contact leggen met een zeevogelopvang, mogelijk word de vogel nog overgeplaatst
Met vriendelijke groet,

Marijn de Weijer

oceanodroma

Ik ben, met die Bruine Gent in mijn achterhoofd, toch wel erg benieuwd naar de foto's Marijn!
Dimitri Mulder
oceanodroma

Guus Peterse

Die bruine is toch minstens naar Bremen gevlogen? En als er een tweede in het spel is, is het natuurlijk niet meer precies op de route. Trouwens, adulte vogel, schrijft Marijn.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Oenanthe

Er wordt hier een prijzenswaardige poging gedaan een hulpbehoevende vogel te redden. Begin dan niet direct over de mogelijkheid dat het een zeldzame vogel is? Dat zien we wel als de vogel gered is.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Guus Peterse

Hoezo niet? Oké, omdat het onzin is. Op het welzijn van de vogel heeft het in elk geval geen enkele invloed.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

HPM

Citaat van: Guus Peterse op augustus 22, 2017, 15:26:27 PM

Die bruine is toch minstens naar Bremen gevlogen? ...

Daar heeft hij luizen opgelopen, is toen heel hard teruggevlogen en is heel bleekjes ergens in Gelderland in het gras gaan zitten.
Herman van der Meer

migratorius

Benieuwd naar de foto's mogen we toch zijn?

Ik kan overigens op basis van de waarnemingen van Jan-van-genten in Gelderland wel stellen dat het hier al een zeldzame vogel betreft!
https://waarneming.nl/soort/view/267?waardplant=0&poly=1&from=1900-08-22&to=2017-08-22&method=0&maand=0&prov=7&rows=20&os=0&hide_hidden=0&hide_hidden=1&show_zero=0&global_tag=0

JanHein

Rob Koelman

#13
Nog los van de zeldzaamheidsstatus van de beide soorten is het zeer opvallend dat er binnen enkele dagen tijd twee binnenlandwaarnemingen van genten zijn. Volgens mij geen andere 'typische kust- dan wel zeevogels' in het binnenland in deze periode...
Met vriendelijke groet, Rob

HPM

Citaat van: Rob Koelman op augustus 22, 2017, 17:30:25 PM

Nog los van de zeldzaamheidsstatus van de beide soorten is het zeer opvallend dat er binnen enkele dagen tijd twee binnenlandwaarnemingen van genten zijn. ...

terwijl er geen storm is geweest.
Herman van der Meer

Marijn de Weijer

Hierbij de waarneming met fotos,

Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/143117091
Jan-van-gent - Morus bassanus gezien op 2017-08-22 Maurik - Het Eiland van Maurik
Foto's:










Met vriendelijke groet,

Marijn de Weijer

frankneijts

Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Rob Koelman

Met vriendelijke groet, Rob

HPM

Citaat van: frankneijts op augustus 22, 2017, 19:22:38 PM

Ja hoor, een leucistische Bruine!

Er schijnt een Schots eilandje te zijn waar zo'n 150000 exemplaren allemaal die afwijking hebben, dus erg zeldzaam kan het niet zijn.
Herman van der Meer

Marijn de Weijer

Citaat van: frankneijts op augustus 22, 2017, 19:22:38 PM
Ja hoor, een leucistische Bruine!

OKE  :duim:, ga ik de waarneming aanpassen,

Dank Frank,
Dat had ik niet gezien.  B)
Met vriendelijke groet,

Marijn de Weijer

Guus Peterse

Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Marijn de Weijer

#21
 :rolleye: @ Guus

Heb met de opvang afgesproken, dat ik vrijdag een update krijg, ik hou jullie op de hoogte,

Groet,
Marijn
Met vriendelijke groet,

Marijn de Weijer

Marijn de Weijer

De Jan van Gent is dezelfde avond in de opvang overleden, helaas
Met vriendelijke groet,

Marijn de Weijer

Rob Koelman

Citaat van: Dunedain64 op augustus 25, 2017, 14:55:01 PMDe Jan van Gent is dezelfde avond in de opvang overleden, helaas

Helaas. Hopelijk gaat ie nu naar de collectie van een natuurhistorisch museum...
Met vriendelijke groet, Rob

RWester

Citaat van: Rob Koelman op augustus 25, 2017, 15:12:00 PM
Citaat van: Dunedain64 op augustus 25, 2017, 14:55:01 PMDe Jan van Gent is dezelfde avond in de opvang overleden, helaas

Helaas. Hopelijk gaat ie nu naar de collectie van een natuurhistorisch museum...

Voor de Avifauna van Gelderland (https://avifaunavangelderland.wordpress.com/) ben ik ook benieuwd of de gent nog in een museum terecht is gekomen?
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


Marijn de Weijer

Hallo allen,

Voor zover ik heb begrepen, is de dode ogel naar Ecomare gegaan, waarmee de opvang  al contact had bij de opname, voor sectie, wat er daarna mee gebeurt is, weet ik niet,

Met vriendelijke groet,

Marijn de Weijer