Hoofdmenu

mestkever

Gestart door Geum rivale, augustus 21, 2017, 20:21:43 PM

Vorige topic - Volgende topic

Geum rivale

Ik zou graag willen weten welke soort dit is. Het betreft deze waarneming:
https://waarneming.nl/waarneming/view/143097049
onzeker Bosmestkever - Geotrupes stercorosus gezien op 2017-08-19 Ede - Ginkelsche Heide
Foto's:


Kees van Reenen

Douwe van der Ploeg

Gladde dekschilden (of iig: ongestreept), halsschildbasisrand onderbroken naast het midden: G. vernalis.
Douwe van der Ploeg

Geum rivale

Helder, bedankt. Is dit de gewone soort die op en langs heidepaadjes te vinden is, of is daar een andere soort algemener? Van zo'n opvallend beest zou ik wel verwachten dat hij een Nederlandse naam zou hebben.
Kees van Reenen

Douwe van der Ploeg

Ja hoor, vrij algemeen en inderdaad zie ik m vaak op heidepaadjes. Er is vast iemand die één of andere Nederlandse naam voor deze heeft verzonnen, maar ik zou niet weten welke. Alleen maar verwarrend, die Nederlandse namen..
Douwe van der Ploeg

Geum rivale

Citaat van: Douwe van der Ploeg op augustus 21, 2017, 21:55:06 PM
Alleen maar verwarrend, die Nederlandse namen..
Haha, ja, er zijn er meer die er zo over denken. Maar er zijn heel wat argumenten vóór Nederlandse namen. Zelf ben ik er dan ook een groot voorstander van.
Kees van Reenen

Geum rivale

Citaat van: Douwe van der Ploeg op augustus 21, 2017, 21:55:06 PM
Er is vast iemand die één of andere Nederlandse naam voor deze heeft verzonnen, maar ik zou niet weten welke.
"Voorjaarsmestkever" kom ik tegen (een letterlijke vertaling van de wetenschappelijke naam). Anders had "Heidemestkever" misschien ook wel gekund. Wie gaat er hier over naamgeving? Want er zijn maar twee echte mestkevers die op Waarneming nog een Nederlandse naam missen.
Kees van Reenen

jan cuppen


Maar er zijn heel wat argumenten vóór Nederlandse namen.
[/quote]

Maar er zijn ook heel goede argumenten tegen het verzinnen van Nederlandse namen. Bv. Buitenlandse literatuur vindt je alleen door gebruik van wetenschappelijke namen.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

Douwe van der Ploeg

En natuurlijk zijn er véél meer "echte mestkevers" dan de Geotrupes-soorten, dus dat er maar twee een Nederlands naampje op waarneming.nl hebben gekregen is niet helemaal waar..
Douwe van der Ploeg

Geum rivale

Citaat van: Douwe van der Ploeg op augustus 22, 2017, 22:32:10 PM
En natuurlijk zijn er véél meer "echte mestkevers" dan de Geotrupes-soorten, dus dat er maar twee een Nederlands naampje op waarneming.nl hebben gekregen is niet helemaal waar..

Is dit overzicht niet compleet, dan? https://waarneming.nl/familie/view/1569
Kees van Reenen

Douwe van der Ploeg

Wel voor die familie, maar de Nederlandse naam van die familie is verwarrend en m.i. onjuist  ;D (en ik had niet bedacht dat iemand in al zijn/haar wijsheid had besloten dat dit de Nederlandse naam van die familie moest zijn..).
Douwe van der Ploeg

Ed Colijn

#10

Maar er zijn heel wat argumenten vóór Nederlandse namen.
[/quote]

Citaat van: jan cuppen op augustus 22, 2017, 22:10:05 PM
Maar er zijn ook heel goede argumenten tegen het verzinnen van Nederlandse namen. Bv. Buitenlandse literatuur vindt je alleen door gebruik van wetenschappelijke namen.

om maar niet te spreken over de enorme chaos binnen die NLse naamgeving door het ontbreken van afspraken. Voor Geotrupes vernalis worden gebruikt:

voorjaarsmestkever, bosmestkever (ook in gebruik voor Geotrupes stercorosus [die ook gewone mestkever wordt genoemd] en G. stercorarius [ook wel gewone mestkever, paardenmestkever of gedoornde mestkever]), violette mestkever, paardenmestkever (ook in gebruik voor Geotrupes mutator [ook wel veranderlijke mestkever], G. stercorarius en G. spiniger) en dit overzicht is waarschijnlijk nog niet geheel compleet....

groet,

Ed Colijn
NEV Sektie Everts

Geum rivale

Ook in de wetenschappelijke-namenwereld zijn volop synoniemen in omloop, al zal het niet zo erg zijn als met je mestkevervoorbeeld. Ideaal is een commissie die offiële Nederlandse namen vaststelt, zoals bij planten, vogels en zo nog wat soortgroepen. Er zijn weliswaar erg veel kevers, maar stukje bij beetje zou het toch moeten kunnen. Het zou helpen om belangstelling te kweken voor de beestjes bij het grote publiek, met als gevolg meer kennis van de soortgroep (om een argument te noemen).
Kees van Reenen