Controle determinatie 2

Gestart door kroonp, december 08, 2007, 22:52:30 PM

Vorige topic - Volgende topic

kroonp

1. Kopjes-bekermos?




2. Gewoon pluisjesmos




3. Gewoon schildmos?

Groet

Peter Kroon

kroonp

4. Misschien een Cladonia?




5a. ...... klauwtjesmos?




5b. ...... klauwtjesmos?

Groet

Peter Kroon

Windekind

M.i.

1 Kopjesbekermos
2 Pluisjesmos
3 Gewoon schildmos
4 Jonge Evernia prunastri, of is het nu toch een Physcia ? Cladonia in ieder geval niet. Kan verder de grootte moeilijk inschatten en de details niet zien.
5 Hypnum spec. (Klauwtjesmos)

Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

kroonp

Bedankt Elmar.

Wat betreft 4: ik heb het takje nog thuis liggen. Komend weekend zal ik er nog eens naar kijken en proberen om een goede foto te maken. Zo'n vingermos lijkt mij ook een goede mogelijkheid.

5 is een moeilijk geval. Ik zelf zat stiekum te denken aan Bosklauwtjesmos, omdat de blaadjes ook aan de kleine takken sikkelvormig zijn.
Maar echt zeker weten doe ik het niet want ik mis nog steeds een goede (stereo)microscoop om de boel echt goed uit te sleutelen.  :(

Ook mis ik de nodige ervaring, maar daar ga ik komende maanden wat aan doen. ;)
Vorige week een korte excursie van de mossenman himself gehad en straks 12 weken lang stage op mossengebied.
Ik heb er zin in!!! :duim:  
Groet

Peter Kroon

Corryabbink

Hallo Peter,
Mijn eerste gedachte bij 4 is ook een Vingermos.
Dat klauwtjesmos zul je toch echt met een mic. moeten bekijken wil je zekerheid hebben.

Veel succes met de mossen!
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

kroonp

Ik heb nog wat nieuwe foto's van het vingermos.




Kapjesvingermos?

van het bladmos linksboven ben ik ook nog aan het uitzoeken wat het is (wordt vervolgd...).
Groet

Peter Kroon

kroonp

#6
Citeer(wordt vervolgd...).




Misschien een Haarmuts?
Groet

Peter Kroon

Corryabbink

#7
Haarmuts lijkt me goed.

Het vingermos(3e foto van onderen) is voor zover ik het kan zien niet gemarmerd maar dat kan bij Kapjesvingermos die is meest gemarmerd. Sorediën zijn niet te zien. Het kan evengoed Heksenvingermos(ongemarmerd) zijn. Rechts naast de Haarmuts zit m.i. Heksenvingermos daar zie ik wel sorediën. De twee soorten komen vaak door elkaar voor. Ik durf er verder niets van te zeggen.

Edit:
Kapjesvingermos is meest meer opgericht dan Heksenvingermos.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

kroonp

CiteerHaarmuts lijkt me goed.

Het vingermos(3e foto van onderen) is voor zover ik het kan zien niet gemarmerd maar dat kan bij Kapjesvingermos die is meest gemarmerd. Sorediën zijn niet te zien. Het kan evengoed Heksenvingermos(ongemarmerd) zijn. Rechts naast de Haarmuts zit m.i. Heksenvingermos daar zie ik wel sorediën. De twee soorten komen vaak door elkaar voor. Ik durf er verder niets van te zeggen.

Edit:
Kapjesvingermos is meest meer opgericht dan Heksenvingermos.
Bedankt.

Ik kan uit de veldgids niet goed opmaken wat ik onder gemarmerd moet verstaan. Kan iemand mij uitleggen hoe dat er uit ziet en waar dat dan te zien is?
Groet

Peter Kroon

Corryabbink

#9
Peter,
Dat zijn wittige vlekjes die een patroon vormen op bovenkant van de bladen.

http://www.eman-rese.ca/eman/ecotools/prot...es/image033.jpg
http://waarneming.nl/fotonew/2/29492.jpg
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Corryabbink

#10
Hallo Peter,
Volgens mij is hier toch ook marmering in te zien. Een bril doet wonderen ;)  
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

kroonp

#11
CiteerDaarbij kun je letten op haren langs de randen(onderkant) niet in beeld te zien maar uitgaande van de aanwezigheid:
Gemarmerd(Kapjesvingermos) of ongemarmerd(Heksenvingermos)
Ik las in een ander topic het bovenstaande; klopt dat dan niet?

Maar ik weet nu in ieder geval hoe het er uit moet zien. Mijn korstmos ziet er hetzelfde uit als op die ene foto(http://waarneming.nl/fotonew/2/29492.jpg) en is dus inderdaad gemarmerd.

Kapjesvingermos dus :duim:
Groet

Peter Kroon

Corryabbink

#12
CiteerIk las in een ander topic het bovenstaande; klopt dat dan niet?
Dat klopt wel maar Kapjesvingermos kan ook een enkele keer ongemarmerd zijn. Dan wordt het dus weer moeilijker.............In de determinatiewerken staat dat Kapjesvingermos meest gemarmerd is.

In ieder geval is het je nu duidelijk. S :D ucces
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

kroonp

#13
CiteerSorediën zijn niet te zien. Het kan evengoed Heksenvingermos(ongemarmerd) zijn. Rechts naast de Haarmuts zit m.i. Heksenvingermos daar zie ik wel sorediën.
Ik heb daar ook nog eens goed naar gekeken en er zitten daar volgens mij inderdaad sorediën. Maar dat zegt toch nog niets over de soort? Of zit de soralen/sorediën op verschillende plekken bij deze twee soorten?

Groet

Peter Kroon

Corryabbink

Citeer
CiteerSorediën zijn niet te zien. Het kan evengoed Heksenvingermos(ongemarmerd) zijn. Rechts naast de Haarmuts zit m.i. Heksenvingermos daar zie ik wel sorediën.
Ik heb daar ook nog eens goed naar gekeken en er zitten daar volgens mij inderdaad sorediën. Maar dat zegt toch nog niets over de soort? Of zit de soralen/sorediën op verschillende plekken bij deze twee soorten?
Juist :duim:

Bij Kapjesvingermos aan de binnenkant van kapvormige soralen.

Bij Heksenvingermos aan de buitenkant van groengrijze lipvormige soralen
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

kroonp

#15
Had ik al weer geedit in een voorgaand bericht.
Om niet alles door elkaar te halen zit ik het hier nog maar eens neer:
Volgens de veldgids is er een verschil in de vorm van de soralen, maar dat is zeker niet te zien met 10x vergroting?

Misschien toch allebei de soorten aanwezig op dat takje...
Groet

Peter Kroon

Corryabbink

#16
Peter,
Soralen zijn met een loep zichtbaar en zijn in wezen delen van het bladoppervlak(thallusoppervlak) waar poederige/korrelige deeltjes worden afgesnoerd: de sorediën.
Lipvormige soralen noemt men de lipvormige naar boven gekrulde onderkant van het thallus en zijn dus goed zichtbaar omdat op dat punt de sorediën te zien zijn.
Kapvormige soralen zijn van boven niet zichbaar omdat het blad(thallus) zich daar als een kapje overheen gebogen heeft. die bevinden zich dus aan de binnenkant van de thallus.
Moeilijk, moeilijk......je moet het gezien hebben.

Edit:

Kapjesvingermos verstopt de sorediën aan de binnenkant en Heksenvingermos laat het blad naar boventoe omrollen om ze te laten zien  :D  Verschil moet er zijn......
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

kroonp

CiteerPeter,
De marmering zit boven op het blad. De haren zitten al dan niet langs de randen bij een vingermos en dat heeft niets met de marmering te doen.

Soralen zijn met een loep zichtbaar en zijn in wezen delen van het bladoppervlak(thallusoppervlak) waar poederige/korrelige deeltjes worden afgesnoerd: de sorediën.
Lipvormige soralen zitten op de lipvormige naar boven gekrulde onderkant van het thallus en zijn dus goed zichtbaar omdat op dat punt de sorediën te zien zijn.
Kapvormige soralen zitten aan de binnenkant van het thallus en zijn dus van boven niet zichbaar omdat het blad(thallus) zich daar als het waren overheen gebogen heeft.

Moeilijk, moeilijk......je moet het gezien hebben.
:sorry: niet goed gelezen van die marmering.

Ennuh, je moet het inderdaad een keertje gezien hebben en die ervaring heb ik nu nog niet.
Die ben ik nu aan het opbouwen.  ;)
De meeste kennis van flora en fauna heb ik mezelf aangeleerd, maar bij mossen en korstmossen heb ik al wel gemerkt dat dat erg lastig is.
Maar met wat toewijding, doorzettingsvermogen en goed kijken kom je een heel eind. En natuurlijk met behulp van het forum  :duim:

Over een maandje begint mijn stage en dan zal ik mijn stagebegeleider er naar laten kijken. Tijdens mijn stage zal ik de bouw van mossen en korstmossen ook wel goed kunnen leren.


Nog één vraagje dan voordat ik ga slapen.
Is deze physcia nu ook gemarmerd?
Groet

Peter Kroon

Corryabbink

met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

kroonp

#19
OK

Dan is deze waarneming niet correct:
http://waarneming.nl/wn_details.php?id=385982

Ik begon al weer te twijfelen aan mijn zojuist opgedane ervaring, maar dat blijkt dus toch niet nodig. Ik heb gelukkig toch een goed beeld van die marmering, want ik vermoede al dat hier iets niet klopte.  ^_^
Groet

Peter Kroon

Corryabbink

#20
Hoi Peter,
Daar ben ik het mee eens. Lijkt me ook Kapjesvingermos! Nog even en dan kun je de zaak hier overnemen :D
Bedankt.

Deze kun je ook nog bekijken:

http://www.stridvall.se/la/index_lichens.php
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"