Sporen in Portugal

Gestart door Rick van der Weijde, augustus 19, 2017, 20:11:39 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rick van der Weijde

Vond onderstaande foto tussen de kliekjes van onze voorjaarsvakantie naar Portugal.
Iemand die hier het bijbehorende dier bij weet...?

I would like to know which species this is
It concerns this observation
https://observation.org/waarneming/view/143018218
Mammal unknown - Mammalia spec. observed at 2017-03-08 Portugal - Santiago do Cacém
Photos:


thanks in advance Rick van der Weijde
Rick van der Weijde
Corotauria Nature Photography

frankneijts

Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Rob Koelman

Bij foto's van sporen een standaardvraag: wat zijn de afmetingen van deze prenten?...
Met vriendelijke groet, Rob

Rick van der Weijde

Ik weet de relevantie daarvan Rob, maar helaas heb ik geen foto's in de reeks gevonden op basis waarvan je de afmetingen van de prenten van zou kunnen inschatten.

Rick van der Weijde
Corotauria Nature Photography

Rick van der Weijde

Citaat van: frankneijts op augustus 19, 2017, 21:28:42 PM
Pardel Lynx een optie? Vergelijk bijv.: https://www.flickr.com/photos/mihakrofel/3482234667 ..

Heb nog even gezocht op deze optie. Gaat in Portugal om veelal uitgezette populaties en deze sporen lagen ver buiten gebied waarvan bekend is dat Pardellynx voorkomt. Lijkt dus (helaas... ;-p) niet zo'n waarschijnlijke optie.

Alhoewel afmetingen moeilijk zijn in te schatten vanaf foto's zonder enige referentie, komen deze prenten me ook niet echt groot over.
Met veldgids Diersporen en google nog even aan het zoeken geweest. In hoeverre zou Genetkat passend zijn?
Rick van der Weijde
Corotauria Nature Photography

ronris

Citaat van: Rick van der Weijde op augustus 21, 2017, 18:16:06 PM
Citaat van: frankneijts op augustus 19, 2017, 21:28:42 PM
Pardel Lynx een optie? Vergelijk bijv.: https://www.flickr.com/photos/mihakrofel/3482234667 ..

Heb nog even gezocht op deze optie. Gaat in Portugal om veelal uitgezette populaties en deze sporen lagen ver buiten gebied waarvan bekend is dat Pardellynx voorkomt. Lijkt dus (helaas... ;-p) niet zo'n waarschijnlijke optie.

Alhoewel afmetingen moeilijk zijn in te schatten vanaf foto's zonder enige referentie, komen deze prenten me ook niet echt groot over.
Met veldgids Diersporen en google nog even aan het zoeken geweest. In hoeverre zou Genetkat passend zijn?
Inderdaad moeilijk te beoordelen qua grootte zonder referentie, prenten van pardellinx hebben wel het kenmerk dat tenen wat wijd uit elkaar staan in tegenstelling tot bijvoorbeeld genetkat.
Dichtstbijzijnde plek waar, zij het sporadisch nog pardellinx voorkomt is volgens mij de Serra do Monchique.
Ongeveer 80,90 kilometer van Santiago do Cacem.   

Rick van der Weijde

Citaat van: ronris op augustus 22, 2017, 14:12:10 PM
Inderdaad moeilijk te beoordelen qua grootte zonder referentie, prenten van pardellinx hebben wel het kenmerk dat tenen wat wijd uit elkaar staan in tegenstelling tot bijvoorbeeld genetkat.
Bedoel je daarmee ook te zeggen dat de prenten qua vorm meer weg hebben van Pardellynx dan van Genetkat en het daarmee waarschijnlijk geen Genetkat zal zijn geweest?

Citaat van: ronris op augustus 22, 2017, 14:12:10 PM
Dichtstbijzijnde plek waar, zij het sporadisch nog pardellinx voorkomt is volgens mij de Serra do Monchique.
Ongeveer 80,90 kilometer van Santiago do Cacem.
Dat is nog aanzienlijk dichterbij dan ik op basis van de kaartjes die ik had gevonden, inschatte.

Zonder zuivere beoordelingsmogelijkheid van formaat van de afdruk, zal het kennelijk ook vooral giswerk blijven, proef ik in de reacties.
In ieder geval bedankt voor het meedenken, allen.
Rick van der Weijde
Corotauria Nature Photography

ronris

Citaat van: Rick van der Weijde op augustus 24, 2017, 21:07:47 PM
Citaat van: ronris op augustus 22, 2017, 14:12:10 PM
Inderdaad moeilijk te beoordelen qua grootte zonder referentie, prenten van pardellinx hebben wel het kenmerk dat tenen wat wijd uit elkaar staan in tegenstelling tot bijvoorbeeld genetkat.
Bedoel je daarmee ook te zeggen dat de prenten qua vorm meer weg hebben van Pardellynx dan van Genetkat en het daarmee waarschijnlijk geen Genetkat zal zijn geweest?

Citaat van: ronris op augustus 22, 2017, 14:12:10 PM
Dichtstbijzijnde plek waar, zij het sporadisch nog pardellinx voorkomt is volgens mij de Serra do Monchique.
Ongeveer 80,90 kilometer van Santiago do Cacem.
Dat is nog aanzienlijk dichterbij dan ik op basis van de kaartjes die ik had gevonden, inschatte.

Zonder zuivere beoordelingsmogelijkheid van formaat van de afdruk, zal het kennelijk ook vooral giswerk blijven, proef ik in de reacties.
In ieder geval bedankt voor het meedenken, allen.
Andere optie zou kunnen zijn de Europese wild kat of in ieder geval de Iberische ondersoort hiervan die zeker in dit gebied voorkomt en algemener dan de Genetkat of Pardellynx.