ObsMapp werkt even niet zo lekker

Gestart door Marleen, augustus 18, 2017, 09:10:38 AM

Vorige topic - Volgende topic

Marleen

Hallo allemaal,

Ik ben in Noorwegen en ObsMapp werkt even niet zo lekker. Misschien heb ik het verkeerd ingesteld of misschien kan ik dingen beter anders doen/instellen.
Kunnen jullie alsjeblieft meekijken/meedenken?

Ik heb een ratjetoe van soortenlijsten. Europese lijsten (zoogdieren, reptielen/amfibiën, dagvlinders, libellen, nacht/microvlinders, sprinkhanen, mossen/korstmossen), wereldlijsten (wantsen, cicaden, kevers, bijen-wespen), Scandinavische vogellijst en Noorse plantenlijst. Want er is geen Noorwegen lijst. En ik heb alle soortgroepen nodig. Ik zie nu dat ik geen paddenstoelen-lijst heb.

Als ik ObsMapp aan zet is het "pas soortnamen aan... dit kan enkele minuten duren, schakel uw toestel niet uit..." en "Opbouwen soortenlijst" wat lang duurt. Ik had obsmapp net even aangezet en er stond "Opbouwen soortenlijst... 750 van 47271... en dat is volgens mij maar één van de groepen... En als het niet voltooid is, dan begint het gewoon weer opnieuw als je ObsMapp weer aan zet. In het veld staan en 'even een waarneming invoeren' is er niet bij want zeker de eerste waarneming duurt gewoon 5 minuten.

Ik gebruik alle soortgroepen de hele tijd kriskras door elkaar. Dus elke keer wisselen tussen groepen is geen doen.

Als ik een waarneming wil invoeren en ik klik op "selecteer soort" dan duurt het zeker 8-10 seconden voor de soorten getoond worden en soms nog langer voor het toetsenbord er is.
Als ik een paar letters intoets duurt het weer minstens zo lang voor de passende soorten getoond worden. En dat gaat niet sneller naarmate ik verder op mijn route ben en ik het vaker gebruik.

En verder mis ik allerlei 'nachtvlinder onbekend', microvlinder onbekend,  enz. Maar dat zal misschien ergens een instelling zijn?

Ik voer dus nu geregeld maar alles in onder plant onbekend, en schrijf bij het schrijf-veldje om welke waarneming het gaat. En thuis op de pc alles aanpassen. Foto's maak ik met mijn camera, niet met mijn mobiel, dus dat moet ik toch thuis bijvoegen. En ik gebruik ObsMapp alleen als ik echt het bos in ga of op plekken waar ik niet precies weet waar ik ben. Dat is natuurlijk niet handig en niet de bedoeling.

Kan iemand alsjeblieft helpen dat ik ObsMapp weer fijn kan gebruiken?

Groetjes, Marleen

Alex Kwak

Hallo Marleen,

Als ik dat zo lees is er maar 1 goed oplossing:
* verwijder alle soortgroepen via de optie "Soortendatabase leegmaken" in de geavanceerde instellingen
* download de gewenste soortgroepen opnieuw, kies als land Noorwegen, er zijn wél veel Noorwegen-soortgroepen, voor de andere soortgroepen kies je de Europa-lijst.

Zorg er wel voor dat je een goede internetverbinding hebt. Mag in Noorwegen toch geen probleem zijn.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Ja, dat opbouwen van de soortenlijst gebeurt eenmalig. als je heel veel soorten hebt duurt dat een minuutje.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: Marleen op augustus 18, 2017, 09:35:12 AM
Citaat van: Alex Kwak op augustus 18, 2017, 09:33:44 AM
Ja, dat opbouwen van de soortenlijst gebeurt eenmalig. als je heel veel soorten hebt duurt dat een minuutje.

Maar het gebeurt elke dag dat ik obsmapp gebruik. Ik vind het heel storend. En veel te lang duren.
Ik heb ook geen zicht op hoe lang het duurt.

Het is eenmalig. Bij jou vaker, daarom hebben we de database 'gereset'.
En als je heel erg veel soorten gebruikt duurt het ook wat langer. Logisch toch?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: Marleen op augustus 18, 2017, 09:38:52 AM
Als je veel soorten gebruikt, duurt het langer, ja. Maar Noorwegen heeft geen 26.000 bijen/wespen/mieren, gok ik zo.

Daarvoor is geen Noorwegenlijst zoals je zelf ook al had gezien.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

hiskodevries

Marleen, dan moet je even zo'n lijst compileren, deze vallen niet uit de lucht.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Laurens Hogeweg

Ik heb ook contact met iemand die aan de Noorse soortenlijst kan komen, hij werkt namelijk bij het overheidsinstituut dat dat verzorgt. Zal ik eens met hem overleggen?

David Tempelman

Ik wil graag helpen met het maken van een Noorwegen lijst, of is wellicht een Scandinavië lijst praktischer ? Ik kan een excel file aanleveren met de libellen, waterwantsen, en schietmotten van zowel Noorwegen. Als Scandinavië .
met vriendelijke groet,
David