Een superverse ♀ Doodshoofdzweefvlieg net uit de pop?

Gestart door Josee, augustus 18, 2017, 00:27:10 AM

Vorige topic - Volgende topic

Josee

Het betreft deze waarneming
https://observation.org/waarneming/view/142962891
Zweefvlieg onbekend - Syrphidae indet. gezien op 2014-09-26 Spain - La Garriga
Foto's:


bij voorbaat dank
°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers

andre.schulten

Grappige waarneming. Supervers klopt in ieder geval en 'doodskop' denk ik ook (hoewel ik Milesia niet helemaal uitsluit ->zie ander topic op dit forum)

Josee

Hallo André, dankjewel voor reageren  :duim:

Tja ik heb Milesia crabroniformis bekeken en die heeft toch wel erg dikke rooie dijen dat je daar wel iets van zou moeten zien, lijkt mij
°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers

andre.schulten

tja.. zeg het maar..
kweetnie.. goede kans dat de poten ook nog niet op kleur zijn..

Josee

Ik weet het net zo min, maar op het oppompen van de vleugels na lijkt alles wel op gewoon formaat, dus vooal de dikte van de dijen mis ik dan.... Er zijn meerdere Milesia, maar het is moeilijk meer terug te vinden ook over welke in Noord Spanje voorkomen....
°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers

nielsyese

Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

Josee

Ja 2 experts dan word ik stil .... Het zou leuk zijn om een vergelijk te kunnen maken met net uitgeslopen zwevertjes en hoe ze nog bijkleuren, maar ik kan er vrij weinig over terugvinden...

Doe ik dit vliegje het meeste recht met Milesia spec. ?
°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers

andre.schulten

Vooral door het langwerpige achterlijf en wa t daarop aan tekening te zien is zou ik het op Milesia houden.

Josee

°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers

Jeroen van Soolingen

Ik zou dit toch wel een Doodskopzweefvlieg willen noemen eigenlijk. Ik vind hem er juist niet per se groot en langwerpig uitzien zoals Milesia. Daarnaast heb ik even de koppen van de twee vergeleken: Milesia heeft een 'korte' afgeplatte kop vanuit deze houding en Myathropa een meer ronde kop. Myathropa heeft een zwarte streep op het voorhoofd en Milesia heeft een geheel gele kop. Myathropa heeft bovendien nog beharing op de kop en Milesia lijkt een kale kop te hebben. Al met al lijkt het mij toch een Doodskop.
https://observation.org/foto/view/5475307
Groeten,
Jeroen van Soolingen

Josee

O jee  ;D Ik was al om en nu weer terug op mijn andere been... nou had ik me niet specifiek gericht op Milesia crabroniformis, maar door zowel André als Niels-Jan een Milesia spec. aanvaard. De zwarte streep op het voorhoofd vind ik wel doorslaggevend en jammer dat ik dat zelf niet zag  ;D Benieuwd of André en Niels-Jan hun kijk nog bijstellen na lezing van jouw argumenten Jeroen. Bedankt en alvast een fijn weekend!
°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers

andre.schulten

Ik hou wel van kort door de bocht
Ipv gedegen onderzoek
Dus ik doe niet anders
Dan kijk bijstellen
;D B)

Josee

...dat vind ik nou helemaal niet passen bij de maker van die mooie en duidelijke fotogidsjes  ;D
°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers


nielsyese

Doordat het een zeer vers exemplaar was met nog niet opgepompte vleugels, keek ik er een beetje raar tegenaan. Hij zag er inderdaad niet zo groot uit als een Milesia, maar dat kan van een foto recht van boven wel eens vertekenen. Vanwege het overwegend gele scutum met 2 zwarte stippen vooraan en een zwarte band erachter, dacht ik aan Milesia. Uitgekleurde Myathropa's hebben vaak een overwegend donker scutum met een geel beharingspatroon. Vandaar dacht ik dat het geen Myathropa kon zijn, maar de kenmerken die Jeroen noemt zijn duidelijk niet mogelijk voor Milesia. Een niet uitgekleurde Myathropa kan er blijkbaar dus zo uitzien!
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

Josee

 :blink: hoe vaker ik mijn best doe om zweefvliegen goed te determineren, hoe moeilijker ik het vind! Vind ze wel erg leuk en oefening baart uiteindelijk kunst. Ook voor doorgewinterde deskundigen is het dus niet altijd gesneden koek  ;D  Fijn weekend :duim:
°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers