Zou dit lichtroze bloeiende Bochtige klaver kunnen zijn?

Gestart door Josee, augustus 16, 2017, 15:06:21 PM

Vorige topic - Volgende topic

Josee

Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/142876362
onzeker Klaver spec. - Trifolium spec. gezien op 2017-08-14 Rotterdam - Algemeen
Foto's:

bij voorbaat dank
°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers

Willemien Troelstra

Nee, lijkt me een wittige Rode klaver.

Bochtige klaver heeft de volgende kenmerken; enkele ervan (bladvlek en vorm bloemhoofdje) kun je met deze foto controleren en daarop valt hij in ieder geval af:
Steunblaadjes van de middelste en bovenste bladen smal, naar de top geleidelijk toegespitst. Kelkbuis van buiten (althans in de vruchttijd) kaal. Blaadjes meestal langwerpig, meestal donkerder groen dan bij Trifolium pratense, vaak met een onduidelijke witte vlek. Kroonbladen licht purper, soms helderwit. Hoofdjes aan de top met afstaande bloemen, daardoor afgeplat.
groet, Willemien Troelstra

Josee

Hahaha ik lees mijn Heukels nog niet goed en aandachtig genoeg, want nu zie ik dat de Bochtige op de Rode lijst staat én dat ik keek naar de tekening van T. pratense :) De botanische termen zijn ook nog knap ingewikkeld voor me. Maar... aldoende leer ik, al is het wat traag. Dank weer voor je hulp Willemien en mooie zomeravond gewenst  :duim:

PS kan ik hier de kelkbuis zien?

josée van oers

Willemien Troelstra

Je kunt hier en daar een groen randje zien van de kelkbuisjes. Ieder bloemetje heeft een kelkbuis.
groet, Willemien Troelstra

Josee

Dat wist ik, maar om op deze foto te zien dat ze kaal zijn... Ik heb pas thuis de Heukels geraadpleegd, moet nog een gewoonte worden om hem op mijn fiets/wandeltochtjes mee te nemen. Hoe dan ook het is geen Bochtige  ;D ik heb het aangepast. Dank  :duim:

josée van oers