Aalscholvers richten ravage aan op de IJssel?

Gestart door thijs_vdkamp, december 06, 2007, 16:20:02 PM

Vorige topic - Volgende topic

thijs_vdkamp

ik kwam onderstaand filmpje tegen op Youtube. Mijn vraag is: is dit nu echt zo erg als de maker van dit filmpje beweert? Komt door de aalscholvers de visstand in gevaar? Ik ben benieuwd naar jullie reacties

Thijs


http://nl.youtube.com/watch?v=W9H9zLXXs5g
Thijs
Mattheüs 6:26a

teunvankessel

Ik denk eerder dat de stoomboot zijn motors vanacht te hard heeft laten draaien dan dat al die Aalscholvers die vissen gewoon laten liggen, maar als ik dan kijk naar de datum van het filmpje klopt er iets niet!
Groet Teun
Jizz-birder



Hoaxbirders

teunvankessel

CiteerIk denk eerder dat de stoomboot zijn motors vanacht te hard heeft laten draaien dan dat al die Aalscholvers die vissen gewoon laten liggen, maar als ik dan kijk naar de datum van het filmpje klopt er iets niet!
Er zitten daar trouwens wel grote Rietvoornen zeg!
Groet Teun
Jizz-birder



Hoaxbirders

JohanvantBosch

Citeerik kwam onderstaand filmpje tegen op Youtube. Mijn vraag is: is dit nu echt zo erg als de maker van dit filmpje beweert? Komt door de aalscholvers de visstand in gevaar? Ik ben benieuwd naar jullie reacties

Thijs


http://nl.youtube.com/watch?v=W9H9zLXXs5g
wat een onzin (ik heb het geluid overigens niet gehoord). Aalscholvers vangen alleen wat ze nodig hebben. Die laten hoogstens hun vis liggen omdat ze opgeschrikt worden door dat bootje. En als je veel aalscholvers opschrikt, blijven er dus wat meer vissen liggen.

vuurvlinder

Inderdaad, wat een onzin! Nog onzinniger zijn de reacties onder het filmpje.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

teunvankessel

CiteerInderdaad, wat een onzin! Nog onzinniger zijn de reacties onder het filmpje.
:P  
Groet Teun
Jizz-birder



Hoaxbirders

Zonnekoning

#6
De Gelderse IJssel nabij Kampen??? :wacko:
Het filmpje is zeker van een Kamper Ui...! :lol:
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

frankmeer

#7
De aalscholvers worden door dit soort berichtgeving in een kwaad daglicht gesteld, net als dat vroeger gebeurde met roofvogels, kraaien e.d. Mensen geloven inderdaad dat er iets tegen gedaan moet worden, en nemen het heft in eigen hand.
http://www.nu.nl/news/835041/122/Jeugd_Urk...olvers_toe.html
http://nederlandsnieuws.wordpress.com/2006...rs-belagen-urk/
http://www.ivnvechtplassen.org/ivn_vogels_..._Asio-otus.html
Frank van der Meer

Imperator

CiteerDe aalscholvers worden door dit soort berichtgeving in een kwaad daglicht gesteld, net als dat vroeger gebeurde met roofvogels, kraaien e.d. Mensen geloven inderdaad dat er iets tegen gedaan moet worden, en nemen het heft in eigen hand.
http://www.nu.nl/news/835041/122/Jeugd_Urk...olvers_toe.html
http://nederlandsnieuws.wordpress.com/2006...rs-belagen-urk/
http://www.ivnvechtplassen.org/ivn_vogels_..._Asio-otus.html
Wat heeft die ransuil er mee te maken, Frank?
vriendelijke groet,

Trees

vuurvlinder

CiteerWat heeft die ransuil er mee te maken, Frank?
Moet je het onderste stukje van het bericht maar eens lezen.  ;)  
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

vastenhouw

Met vriendelijke groeten,

Bart.



website: http://a82-95-208-35.adsl.xs4all.nl

Vincent Hart

onwijs treurig altijd, dit soort berichten. Moeten we de natuur stichtelijk gaan toespreken? Hoe kun je in godsnaam wilde dieren verwijten dat ze natuurlijk gedrag vertonen? Of onnatuurlijk gedrag, als wij ze daartoe dwingen?

bah...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Jan-Pieter

Volgens mij zijn Aalscholvers nog steeds beschermde vogels en mag je deze niet verontrusten. Iets wat deze "stoere"man wel degelijk doet. Ja en al sje deze vogels opjaagd met een speedboot dan vluchten ze en dan kotsen ze alles uit wat ze normaal gesproken binnen zouden houden. Ik denk dat de AID met dit filmpje reden genoeg heeft deze man een procesvebaal te doen toekomen.

Groeten Jan-Pieter

P1234

#13
CiteerVolgens mij zijn Aalscholvers nog steeds beschermde vogels en mag je deze niet verontrusten. Iets wat deze "stoere"man wel degelijk doet. Ja en al sje deze vogels opjaagd met een speedboot dan vluchten ze en dan kotsen ze alles uit wat ze normaal gesproken binnen zouden houden. Ik denk dat de AID met dit filmpje reden genoeg heeft deze man een procesvebaal te doen toekomen.

Groeten Jan-Pieter
Dat was precies mijn gedachte. Wat hier gebeurt is volgens mij inderdaad strafbaar. Ik zie overigens het hele probleem niet. Aalscholvers eten vissen; hengelaars vangen vissen. Ze vissen dus uit dezelfde vijver. Volgens mij is dàt het hele probleem ;)
Groet,

Peter van Wetter

Mijn waarnemingen;

petermeer

Peter, helemaal mee eens.  :duim:

Dat in "dezelfde vijver vissen" gebeurde in het verleden ook vaak met andere vogelsoorten, wat vaak leidde tot bijvoorbeeld vergiftiging van de soort.
Groeten van Peter van der Meer
KNNV, afdeling Stichts-Hollandse Polderland

Hoe meer ik leer, hoe meer ik tot de ontdekking kom dat ik nog niets weet! (Socrates, 470-399 v. Chr.).

dupont

Die gast spoort gewoon niet. IDD proces verbaal ivm opzettelijk verstoren van wilde vogels. Wat mij betreft ook aanklagen ivm smaad en opruiing  :D
Op de eerste plaats: er loopt geen Gelderse IJssel langs Kampen. Kampen ligt namelijk van alle kanten in...Overijssel.
Op de tweede plaats: alsof een Ali voor de fun vissen vangt en die vervolgens dood laat gaan. Tuurlijk... Ik ga er ook vanuit dat de vissterfte het gevolg is van een of andere lozing.
Met vriendelijke groeten,

David Uit de Weerd

Guus Peterse

CiteerOp de eerste plaats: er loopt geen Gelderse IJssel langs Kampen. Kampen ligt namelijk van alle kanten in...Overijssel.
En toch heet die rivier wel degelijk de Geldersche IJssel. Hij stroomt namelijk grotendeels wel door Gelderland.
Maar dit terzijde.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Bram Rijksen

Zelf kan ik niet inloggen, maar het lijkt me toch wel handig om even uit te leggen dat er er ten eerste nooit een blijvend negatief effect op een vispopulatie door vissende Aalscholvers is aangetoond, en dat de filmer (blijkbaar ene Volkmar Strikkers) behoorlijk in overtreding is...
Wel jammer voor hem natuurlijk dat hij déze vissen niet meer aan de haak kan slaan; misschien dat dat z'n objectieve visie enigzins beinvloedt..?

Zonnekoning

Citeer
CiteerOp de eerste plaats: er loopt geen Gelderse IJssel langs Kampen. Kampen ligt namelijk van alle kanten in...Overijssel.
En toch heet die rivier wel degelijk de Geldersche IJssel. Hij stroomt namelijk grotendeels wel door Gelderland.
Maar dit terzijde.
Een beetje mierenneuken: Dat ding heet gewoon IJssel omdat er maar 1 van is in Nederland, voor de Vecht ligt dat weer heel anders. ;)

Maar nu serieus...
Het filmpje kan wel interessant zijn voor de AID, omdat de boot misschien wel te herkennen is. Dat filmpje is in ieder geval gemaakt door een niet al te slim persoon!
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

Guus Peterse

#19
CiteerEen beetje mierenneuken: Dat ding heet gewoon IJssel omdat er maar 1 van is in Nederland
Neuken wij vrolijk voort: dat ding heet ook wel Geldersche IJssel omdat er wel degelijk ook een Hollandse IJssel is.
En nou weer ter zake!
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Zonnekoning

O.K.

Dit filmpje is van dezelfde persoon.
Ik vraag me af waar hij dat dode aas vandaan haalt... Waarschijnlijk uit het andere filmpje??? :wacko:
Ik ga me er niet verder in verdiepen. Dit is meer een geval voor de AID. :angry:  
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

Leon Olsthoorn

Dit lijkt me een duidelijk geval van een dubbele moraal, aalscholvers mogen geen vissen eten, maar je mag ze zelf wel doden om ze als aasvis te gebruiken
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

dupont

CiteerNeuken wij vrolijk voort: dat ding heet ook wel Geldersche IJssel omdat er wel degelijk ook een Hollandse IJssel is.
En nou weer ter zake!
Heb in deze graag het laatste woord  :D
Ik weet dat de IJssel in Gelderland zich van de Rijn afsplitst. De rivier loopt idd voor een groot deel door Gelderland, echter ook door/langs Overijssel. In elk boek dat ik ken qua geschiedenis, topografie etc. wordt gesproken over de IJSSEL. Langs Zutphen (een Gelderse stad met stadsrechten) loopt officieel: de IJSSEL.
Mijn familie komt uit Brummen (Gelderland). Dit ligt aan de IJSSEL en men spreekt daar ook van de: IJSSEL.
Ik kijk vanuit mijn woonkamer/balkon in het Zwolse (een Overijsselse hanzestad) uit op: de IJSSEL.
Ik kan nog wel even doorgaan, maar volgens mij is het zo wel duidelijk  :lol:
Wat mij betreft wordt de AID idd ingeschakeld.
Met vriendelijke groeten,

David Uit de Weerd

snwja3

CiteerWat mij betreft wordt de AID idd ingeschakeld.

eeehh????
Wat kan die nog meer zeggen over die GELDERSE IJssel dan?   :P  
Wietze Janse

Richard Houtman

Met vriendelijke groet,
Richard Houtman

teunvankessel

#25
CiteerO.K.

Dit filmpje is van dezelfde persoon.
Ik vraag me af waar hij dat dode aas vandaan haalt... Waarschijnlijk uit het andere filmpje??? :wacko:
Ik ga me er niet verder in verdiepen. Dit is meer een geval voor de AID. :angry:
Fazant op die achtergrond :grin:  1min 03
Groet Teun
Jizz-birder



Hoaxbirders

tekenaar

Probleem met aalscholvers is dat ze efficient vissen, in een gekanaliseerde rivier zonder begroeiing en andere schuilplaatsen vangen ze hun dagportie soms al in een half uur. Dat ziet er echt uit als vis na vis die in hun keelgat verdwijnt. Arme sportvissers die hun vissen in de keel van de aalscholvers zie verdwijnen. Dit geeft meteen aan waar de problemen zitten:

1 te kale gekanaliseerde rivieren waar de vissen geen enkele schuilplaats hebben

2 het idee van sommige sportvissers dat de vis hun eigendom is, zeker wanneer ze net een boel geld hebben geinvesteerd in pootvis (die niet weet hoe hij wet moet zwemmen als er een predator aankomt)

Uiteraard kunnen aalscolvers de visstand verlagen in sommige wateren. De vraag is of je dat een probleem moet vinden. Ik vindt van niet. In sommige wateren worden karperachtigen door beroepsvissers weggevangen omdat de teveel watervlooien eten. Als de vissen weg zijn, wordt het water helderder en kunnen waterplanten zich herstellen (watervlooien eten algen = groen water). Vervolgens kan ook de visstand herstellen. Aalscholvers doen hetzelfde voor niets.

Je kan het ook zien als handige vogels die gebruik maken van een volledig onnatuurlijke situatie om sneller voedsel te vinden.

Als de aantallen vissen verminderen (vaak door eutrofiering onnatuurlijk hoog!), is er voor de aalscholvers minder te vangen en zoeken ze hun heil elders. Het "probleem" lost zichzelf dus op.

Ja, in sommige gekanaliseerde wateren en in visvijvers kunnen aalscholvers de visstand decimeren. Nee, ze roeien geen enkele vissoort uit. En nee, voor de natuur zie ik geen enkel probleem.  
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Geert-Jan Kroon

Citeer
Ja, in sommige gekanaliseerde wateren en in visvijvers kunnen aalscholvers de visstand decimeren. Nee, ze roeien geen enkele vissoort uit. En nee, voor de natuur zie ik geen enkel probleem.
Maar maak 'ze' dat maar eens duidelijk.. :huh:  
Groet,

Geert-Jan Kroon

thijs_vdkamp

zo, wat een reacties! Maar hoe moet je de AID hierover inlichten en wie gaat dat doen?

gr. Thijs
Thijs
Mattheüs 6:26a

Zonnekoning

De ontdekker van het geval??? ;)
Je zou kunnen beginnen met de site van natuurverstoord.nl en daar is ook een link te vinden naar het meldformulier van de AID.
Op die site staat ook een gevalletje van mij (Kollum) dat nog niet helemaal is afgerond, maar dat is een ander verhaal (gebrek aan een verdachte <_<)...
Hier kan de AID veel meer mee omdat er bruikbaar beeldmateriaal is. :lol:  
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.