Macrolens + flitser

Gestart door markmeijrink, december 06, 2007, 11:17:18 AM

Vorige topic - Volgende topic

markmeijrink

Heeft iemand advies voor een goede macro lens? Ik gebruik een nikon d50 body. Ik ben op zoek naar een macrolens om planten te fotograferen en om vlinder / libellen / wespen / bijen / zweefvliegen te fotograferen. Is dit wensen pakket samen te vatten in 1 lens of zijn 2 macrolenzen beter b.v. een 90mm en een 150 / 180 mm?

Teven heb ik een vraag over het gebruik van het macro flits systeem van nikon. Heeft iemand hier ervaring mee. Het gaat om het systeem waarbij er twee kleine filtsers aan weerszijden van de lens gemonteerd zitten.



M.v.gr. Mark

frankw

nikon heeft zelf een 105mm 2.8 vr objectief dit is een leuk objectief kost tussen de 1000 en 1100 euro. Alleen ik geloof dat men voor levende beesten meestal meer mms gebruiken zodat je verder van je onderwerp af bent en dus het onderwerp minder/niet verstoord.

De flitser die je bedoelt ken ik zo niet, ik weet wel dat veel 'macrofotografen' een ringflitser gebruiken. Sigma heeft er bijv. 1 die zo'n 4-500 eurotjes kost en die zorgt voor een prima spreiding van het licht.

markmeijrink

Heb je zelf ervaring met een ringflitser va sigsma? Ik heb zelf meningen hierover gehoord en foto's gezien maar ik was niet echt overtuigd! De kleuren waren erg flets. Ik gebruik nu een telezoom lens van sigma die in de 200-300 mm bereik een macro functie heeft maar deze is 1:2.


Mark

Antonie Blom

Sinds enkele dagen heb ik de 'ringflitser' (is infeite een tweetal flitsbuizen, één aan elke kant) van Sigma en ik moet eerlijk zijn dat ik er wel tevreden mee ben. Het geeft een mooi resultaat, maar dan moet ik er wel bij zeggen dat ik de flits vaak 1/3 of 2/3 stop minder laat flitsen (kan gemakkelijk ingesteld worden). Het menu van de flitser is redelijkeenvoudig, maar toch compleet. Nu moet ik nog wel twee kanttekeningen bij mijn verhaal maken. Ten eerste fotografeer ik met Canon en niet met Nikon (ik weet niet in hoeverre dit invloed heeft). Ten tweede fotografeer ik het RAW-formaat waardoor ik heel gemakkelijk de kleur van de foto makkelijk iets bij kan stellen (dat kan met elke spiegelreflex, meestal levert de fabrikant hiervoor software mee).  
Met vriendelijke groeten, Antonie Blom

Op https://sandra-antonie.smugmug.com/ is een selectie van mijn foto's te vinden.

markmeijrink

Heb je ook foto's op je website staan waarbij je gebruik hebt gemaakt van je ringflits?

Mark

Antonie Blom

Nee nog niet, ik zal er straks even een aantal opzetten (laat het wel even weten).
Met vriendelijke groeten, Antonie Blom

Op https://sandra-antonie.smugmug.com/ is een selectie van mijn foto's te vinden.

Antonie Blom

Ik heb even wat foto's geplaatst op mijn site, dit is de directe linknaar de desbetreffende foto's. Ze zullen over een paar dagen weer worden verwijderd, maar alle nieuwe macrofoto's op mijn site (vanaf 4 december) waarbij flits is gebruikt, zal ik gebruik hebben gemaakt van deze flits.  
Met vriendelijke groeten, Antonie Blom

Op https://sandra-antonie.smugmug.com/ is een selectie van mijn foto's te vinden.