...Maar wat Jeroen verteld klopt op wel.
De vlinderkleuren hoeven er niet altijd onder te lijden.
Alleen heeft Jeroen wel een andere camera dan de koekjetrommel die ik heb.
Tegenwoordig kun je bij veel goedkope (rond de 200 euro) digitale camera's de belichting instellen.
Bij vlinders in een donkere ruimte moet je deze wat lager zetten dan de standaard (0).
Ik weet niet of het bij elke camera verschillend is, maar ik zet de belichting altijd op -0,7 of -1,0. Dan wordt de flits wat "afgezwakt" en kun je alsnog prima foto's nemen.
Scherpstellen is in het donker heel vaak een probleem, je kan altijd een zaklamp nemen om bij de lichten. Eenmaal scherpgesteld doe je de lamp weer uit en kun je prima opnames maken (met zaklamp aan krijg je een hele gelige tot oranje gloed..).
Om de flits inderdaad wat zachter te maken kun je verschillende materialen voor gebruiken, zélfs een stukje blank papier zou nog kunnen.
Hieronder volgen wat foto's van mij.

Laconobia oleracea (groente uil), prima te zien, maar hout werkt soms erg reflecterend (voorn. gelakt hout). 's Nachts genomen op onze schuur.

Wijfje Saturnia pavonia (nachtpauwoog), belichting -0,7, op het doek met lamp 500 watt.

Anaplectoides prasina, binnenshuis genomen belichting -1,0. Flitsen bij groenige vlinders is soms extra mooi, omdat dan de groene tinten meer naar voren komen.

Ectropis crepuscularia (gew. spikkelspanner), belichting -1,0. Garage, weinig licht.

Autographa jota (jota uil) idem als A.prasina, zelfde belichting.
Kleuren komen soms wat beter tot hun recht met flits, ik flits heel vaak (gebruik verder geen dempende middelen). Probleem is dat ze soms wat gaan glanzen.
Soms heb ik het idee dat als je een beetje scheef fotografeerd, de flits weggeketst wordt en zo de vlinder er veel beter op komt te staan dan als je er loodrecht op mikt..