Hoofdmenu

vreemde vogel

Gestart door p.wouters, december 05, 2007, 21:22:05 PM

Vorige topic - Volgende topic

p.wouters

tijdens onze vakantie op fuerteventura(spanje) hebben we een prachtig exemplaar gezien.Weet iemand misschien wat dit voor vogel dit is ?
en of het hier wel thuis hoort.

vuurvlinder

Dit is volgens mij een kraanvogel, maar het onderwerp hoort eigenlijk in het vogelforum thuis.  ;)  
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Hannie Luijten

Kroonkraanvogel volgens mij  ;)  
Groet, Hannie

Zonnekoning

En is ook een beetje verdwaald.
Kaart.
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

meike

Mooie foto, maar nee, volgens mij hoort ie er niet. Op Lanzarote, wat er in de buurt ligt heb ik wel Hop, Trap, Blauwe vink en een endemische duivensoort gezien, maar deze zal wel een zijstraat hebben genomen van de kust van de westelijke sahara of de spaanse sahara. De Canarische Eilanden liggen toch daar voor de kust?  

Christian

Valt nog best mee hoe erg die verdwaald is, van Mauritanië naar Fuerteventura is niet zo gek ver. Dwaalgast?  ;)  
Christian Brinkman

JohanvantBosch

CiteerValt nog best mee hoe erg die verdwaald is, van Mauritanië naar Fuerteventura is niet zo gek ver. Dwaalgast?  ;)
ff in hbw gekeken, maar het is wel de foute soort kroonkraanvogel (grey crowned-crane), namelijk die uit zuidelijk en oostelijk afrika en niet degene die in de buurt broedt (black crowned-crane).
Zal dus wel ontsnapt zijn... maar dat maakt de vogel niet minder mooi.  ;)  

Vincent Hart

#7
tja, hij is ongeringd zo te zien; stel (valt niet uit het avibase-kaartje op te maken) dat de grijskroontjes trekken dan komen we met wat argumenten uit de Kokaza-discussie best een endje richting wilde herkomst volgens mij  :whistle:

EDIT: Mijn oude A Field Guide to the Birds of East Africa noemt kroonkraanvogel 'resident'. Maar om nou te zeggen dat dat boek zich bewezen heeft als erg betrouwbaar...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

grunsven

Inderdaad de oostelijke soort en dat is een eind vliegen. Bovendien worden deze heel veel gehouden. Lijkt me een gevalletje omgekeerde bewijslast ;).
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

carel

De dierentuin op Fuertaventura heeft er ook een aantal in hun bezit
(tenminste een enkele jaren terug)
ik had daar het iedee dat de kooien waarin ze gehouden werden ook niet geheel waterdicht (vogeldicht) waren

het zou heel goed mogelijk een exemplaar van de dierentuin kunnen zijn

aan welke zijde van het eiland is de foto genomen ?

Carel van der Sanden

http://www.natuurlijk-erp.nl/

Zonnekoning

Aha, het is één van de Canarische Eilanden... Vandaar dat die niet in mijn vogelboeken staat. :rolleyes:  
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

ruud_altenburg

Op Fuerteventura wemelt het van de escapes. Ik kan me Schildraven en Toerako's herinneren en stond er een paar jaar terug ook geen foto van een Nimmerzat in DB?
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

Jan Harteman

Klopt, er moet daar ergens een dierenparkje zitten die niet zo heel zorgvuldig met hun beestjes om gaat. Toen wij op Fuerteventura waren heb ik er hordes Muisparieten (= Monniksparkieten) gezien en Heilige ibissen. Van de Zwarte ibissen vermoedde ik dat het wel wilde waren, maar weet het niet zeker. Deze

Op de foto is overigens de Zuidelijke Grijze Kroonkraan (Balearica regulorum regulorum) te zien uit o.a. Zimbabwe en Zuid-Afrika.
De Oostelijke Grijze Kroonkraan (Balearica regulorum gibbericeps) leeft met name in Oeganda, Kenya, Zimbabwe, Botswana en Namibië.
Wat niet wegneemt dat het hoogstwaarschijnlijk een escape is vanuit dat ene parkje die niet goed met zijn collectie omgaat. 't Is nogal makkelijk om te denken "ach, zover komen ze toch niet op dit eiland"...  

HJDT

CiteerMooie foto, maar nee, volgens mij hoort ie er niet. Op Lanzarote, wat er in de buurt ligt heb ik wel Hop, Trap, Blauwe vink en een endemische duivensoort gezien, maar deze zal wel een zijstraat hebben genomen van de kust van de westelijke sahara of de spaanse sahara. De Canarische Eilanden liggen toch daar voor de kust?
Maar u, nog ff een kritische noot: Blauwe Vinken zitten toch helemaal niet op Lanzarote ?? Geen boom te bekennen daar. . . . En die duivensoort zit er om dezelfde reden ook niet !! Ben je in de war met een ander eiland misschien ??
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

BWoets

Citeer
CiteerMooie foto, maar nee, volgens mij hoort ie er niet. Op Lanzarote, wat er in de buurt ligt heb ik wel Hop, Trap, Blauwe vink en een endemische duivensoort gezien, maar deze zal wel een zijstraat hebben genomen van de kust van de westelijke sahara of de spaanse sahara. De Canarische Eilanden liggen toch daar voor de kust?
Maar u, nog ff een kritische noot: Blauwe Vinken zitten toch helemaal niet op Lanzarote ?? Geen boom te bekennen daar. . . . En die duivensoort zit er om dezelfde reden ook niet !! Ben je in de war met een ander eiland misschien ??
Volgens de ANWBgids zit de Blauwe Vink op Tenerife en op Gran Canaria. Ik heb ze zelf ook gezien op La Palma (ook één van die eilanden) dus helemaal waterdicht is die info niet..  
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

meike

Inderdaad die blauwe vink is onzin, die is geloof ik zelfs endemisch voor Tenerife, daar ben ik nooit geweest, behalve heel even met het vliegtuig. Ik bedoel de woestijnvink, die is allesbehalve blauw, ik heb het voor de zekerheid maar even opgezocht.... Die duif, nou, ik meen me toch een soort tortel te herinneren, maar okee, het is bijna 20 jaar geleden, I stand corrected! Nu hebben heel wat hotels volieres, dus ongetwijfeld wordt men gefopt. Overigens is er (was er?) op Lanzarote de Vallei van de 1000 Palmen en hoewel het er vast geen 1000 waren, zijn er voldoende bomen voor de birds.