Hoofdmenu

welke pop is dit?

Gestart door donsvlinder, augustus 14, 2017, 21:40:47 PM

Vorige topic - Volgende topic

donsvlinder

Hallo,

We hebben nog nooit een pop gezien en wisten ook echt niet waar we moesten beginnen met zoeken. Heeft iemand enig idee of wat dit kan zijn? We zijn met iedere tip blij!

Met vriendelijke groet
Ronald

gbeersma

Door de belichting is het wat moeilijk te zien, maar het lijkt er op dat deze pop (want dat is het zeker) al uitgekomen is en nu dus een leeg omhulsel is. Mochten jullie het idee hebben dat dit geen lege huls is, dan is het leuk om hem in de gaten te houden. En ook: om er nog wat andere foto's van te maken. Er zijn hier op het forum mensen die er veel van af weten en aan de hand van een goede foto mogelijk kunnen zeggen welke soort het betreft.
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

Rayan Majoor

Het is de pop van de gehakkelde aurelia en er is geen vlinder uitgekomen... maar wel iets anders. De draadjes die aan de pop hangen kunnen twee dingen zijn:
1. een schimmel dat op levende insecten leeft en uiteindelijk zijn gastheer doodt
2. sporen die een sluipvlieglarve heeft achtergelaten wanneer hij de pop verliet
ik vermoed dat het hier de eerste optie is, aangezien je anders vaak een scheurtje in de pop ziet. Hoogst waarschijnlijk komt er dus niks meer uit.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

ewoudploeg

Ik ken deze draadjes als sporen van een sluipvlieg. Daar zou ik vanuit gaan. Het gebeurt in mijn ervaring vaker dat deze geheel geen spoor achterlaten in de vorm van een scheurtje. Hoe ze dat voor elkaar krijgen snap ik ook niet zo goed.
Ewoud
www.cbrochard.com/exuviae
http://www.flickr.com/photos/ewoudploeg/

Rayan Majoor

Over het algemeen zie ik dan toch nog wel een scheurtje. Het is dan wel weer dicht gegaan en nauwelijks te zien, eigenlijk gewoon een heel dun streepje op de pop en kan heel klein zijn, maar als je goed kijkt heb ik het altijd kunnen ontdekken tot nu toe. Maar aan de andere kant heb ik het ook weer niet zo enorm vaak meegemaakt met hangende poppen :rolleyes:
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl