Hoofdmenu

Gewonde sperwer

Gestart door pinky111nl, november 26, 2007, 22:33:10 PM

Vorige topic - Volgende topic

pinky111nl

Hoi allemaal,

Vanmiddag was ik een wandelingetje aan het maken door de polders van Schouwen-Duiveland. Opeens zag ik op de weg (hier mogen geen auto's komen) een roofvogel zitten. Als beginnend vogelaar dacht ik eerst even aan een buizerd, gezien de gele poten en bruinige rug/vleugels. Maar daar was ie te klein voor. De voorkant toonde een witte borst met zwarte bandering. Even dacht ik nog aan een slechtvalk, maar het dier leek een lichte wenkbrauwstreep te hebben. Vervolgens passeerde de boomvalk in mijn gedachten. Maar als het goed is zitten die in Afrika nu (of iig ergens waar het warm is). En ineens viel alles op zijn plek: sperwer.

Ik liep verder over de weg en de sperwer (vrouwtje in dit geval) hipte de berm in. Ik naderde tot ca. 2 meter en het dier vloog niet weg. Het hipte steeds een paar meter verder, onder het prikkeldraad door, langs een talud. Ze hield haar rechtervleugel een beetje raar en het werd me duidelijk dat ze gewond was of zo. Dus heb ik mijn jas en trui uitgetrokken, jas weer aan en trui klaar om over haar heen te gooien. Ik wilde haar vangen en naar een roofvogelopvang brengen. Haar partner moet ook ergens in de buurt zijn geweest, want ik hoorde heel duidelijk een roofvogel flink foeteren.

Ik liep verder over de weg, min of meer gelijk op met haar. Op een gegeven moment zat ze achter 2 koeiendrinkbakken. Ze keek me aan met haar felle gele ogen en ik keek haar aan. Nog steeds was ze net te ver weg om mijn trui over haar heen te gooien. Voorzichtig, om haar niet te veel te laten schrikken of op te jagen, klom ik over het prikkeldraad. Maar zij ging er weer onderdoor, de weg op naar de andere berm. Ik ben tot op een meter van haar gekomen, maar toen ging ze aan de andere kant van de weg onder het draad door en vloog ze met wat moeite van het talud af, onbereikbaar voor mij...

Zelf denk ik dat haar vleugel niet gebroken is. Ik heb wel eerder vogels gezien en gevangen met een gebroken vleugel (blauwe reiger en zilvermeeuw) en die konden echt niet meer vliegen. Die konden hun vleugel helemaal niet meer gebruiken.

Ik vraag me af of het idd haar partner kan zijn die ik heb gehoord en ik vraag me ook af of een partner in zo'n geval zijn prooien deelt met een gewond vrouwtje. M.a.w. gaat het mannetje extra jagen om zijn vrouwtje van voedsel te voorzien?

Ik hoop echt dat het goed afloopt met deze sperwerdame. Het was hoe dan ook een unieke ervaring om op 1 meter afstand oog in oog met een sperwer te staan.

groetjes Judith
Hoe meer ik weet, hoe meer ik besef hoe weinig ik weet

ArjenDrost †

CiteerIk vraag me af of het idd haar partner kan zijn die ik heb gehoord en ik vraag me ook af of een partner in zo'n geval zijn prooien deelt met een gewond vrouwtje. M.a.w. gaat het mannetje extra jagen om zijn vrouwtje van voedsel te voorzien?
Ik vraag het me af. Ik weet niet zeker of Sperwers hun leven lang dezelfde partner houden, maar in de winter zijn ze volgens mij niet bij elkaar. Dan is er ook geen reden voor hun om bij elkaar te blijven en kunnen ze beter alleen gaan jagen.

Ik weet dus niet wat voor roofvogel je gehoord hebt, maar ik vraag me sterk af of het de partner van deze vogel is.

Groetjes, Arjen

pinky111nl

Het verhaal krijgt nog een vervolg. Het zat me toch niet helemaal lekker, die sperwer en vandaag besloot ik om er met de brommer nog eens langs te gaan, dit keer gewapend met kijker, camera en telefoon. In eerste instantie zag ik de vogel niet meer, maar toen ik wilde verderrijden, zag ik de sperwer zitten, onder aan het talud in het gras. Ik heb toen gelijk de dierenambulance gebeld en die zouden komen. Na een minuut of 20 kwamen ze aanrijden en zijn we met zijn drieën met een schepnet het talud afgegaan. De sperwer was intussen richting de sloot gegaan en verborg zich in het riet. De man van de dierenambulance heeft een paar keer geschept met zijn net, maar steeds mis. Op een gegeven moment zag ik de sperwer heel goed zitten, dus ik heb het net gepakt en over de vogel heen gelegd. De man van de dierenambulance heeft toen de vogel gepakt en die naar de auto gebracht. De sperwer wordt vanavond naar het dierenasiel in Middelburg gebracht en hopelijk gaat hij of zij het halen.

Gisteren dacht ik echt dat het een vrouwtje was, maar toen die man de vogel in handen had, vond ik hem toch wel vrij klein, dus ik twijfel nog. Hieronder een aantal foto's.

groetjes, Judith







Hoe meer ik weet, hoe meer ik besef hoe weinig ik weet

Dorine

Hoi Judith,

Ik wist het wel dat je vandaag terug zou gaan,
niets voor jou om dat gewonde beestje daar zomaar achter te laten.
Ben benieuwd wat er mis is met de sperwer.
Jou kennende zul je het vogelopvangcentrum nog wel bellen.
Ik hoor het graag van je.
Dorine van Asten
peregrines.nl

pinky111nl

#4
Hee Dorine,

Oei... je kent me te goed... Hing net al aan de telefoon bij de Mikke... om te vragen of ik regelmatig ff mag bellen hoe het gaat...

Nee, ik kan zo'n beest niet daar laten zitten en gewoon niks doen. Nu heeft ie in elk geval nog een kans. Anders zou hij ws. uiteindelijk gestorven zijn aan ondervoeding omdat hij met die vleugel niet kan jagen. En het feit dat hij nog min of meer op dezelfde plek zat, voorspelt niet veel goeds...

Enfin, ik hoop gewoon dat hij het gaat halen!

groetjes, Judith

ps Ik heb de Gensbol gids er nog eens op nageslagen en ws. is het een juveniel vrouwtje , gezien de roestbruine randjes van de rug- en vleugeldekveren en de onregelmatig gevormde dwarsstrepen op de borst. Ook had de vogel een zeer opvallende wenkbrauwstreep, wat dan weer meer wijst op een vrouwtje.
Hoe meer ik weet, hoe meer ik besef hoe weinig ik weet

Geert-Jan Kroon

Zie ik daar nu een staartpen in aanbouw? die lichte schacht op de 3e foto.
Groet,

Geert-Jan Kroon

frankmeer

#6
De vogel heeft veel witte veren op de rug, wat wijst op een onvolwassen vogel.
En gele poten hebben zowel Buizerd, Boom-, Slecht- en Torenvalk, Sperwer als Havik.
CiteerAls beginnend vogelaar dacht ik eerst even aan een buizerd, gezien de gele poten en bruinige rug/vleugels.
Frank van der Meer

pinky111nl

Nou, vanmorgen heb ik het vogelasiel gebeld. Ws. heeft de sperwer een breuk in of vlak bij zijn polsgewricht. Ze had ook al een wat oudere wond daar zitten. Ze heeft vanmorgen vocht toegediend gekregen met glucose en zouten erin om wat aan te sterken. En nu is het afwachten. Ze kunnen de breuk niet spalken of zo omdat het zo dicht bij het gewricht zit. Spalken zou ervoor zorgen dat het gewricht ook aan elkaar vastgroeit en dan kan ze haar vleugel helemaal niet goed meer gebruiken.

Ze kijken het iig een week aan om te zien of er enige vooruitgang is. Zo ja, dan krijgt ze alle tijd en kans om te herstellen. Zo niet, krijgt ze ws. een spuitje omdat er dan geen redden aan is.

Gisteren had ze bij de mensen van de dierenambulance nog een eendagskuiken gekregen  maar dat wilde ze niet eten, ws omdat ze dat niet kent. Bij het vogelasiel krijgt ze dode merels en mussen (raamslachtoffers) en hopelijk gaat ze daar wel lekker van eten.

groetjes, Judith
Hoe meer ik weet, hoe meer ik besef hoe weinig ik weet

Dutchbird

Judith, goede actie :duim:! Hopelijk loopt het goed af met deze mooie sperwerdame.
Caroline Walta
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl
STORK - www.ooievaars.eu

pinky111nl

Vandaag heb ik nog even gebeld met het vogelasiel in Middelburg, waar de gewonde sperwer heengebracht was. Helaas is ze 2 dagen na aankomst overleden. Ze lag 's morgens dood in haar hok/kooi/whatever...

groetjes, Judith
Hoe meer ik weet, hoe meer ik besef hoe weinig ik weet

BramtK

Jammer Judith. Toch je best gedaan.

Bram  
Groeten,

Bram ter Keurs