De soortstatistiek kan beter (algemeen: kwaliteit van getoonde gegevens)

Gestart door Arp, augustus 11, 2017, 21:51:04 PM

Vorige topic - Volgende topic

HPM

Citaat van: Arp op augustus 28, 2017, 11:28:14 AM
Okay nog één keer  :rolleyes:

Citaat van: HPM op augustus 28, 2017, 07:03:37 AM
Er is voortdurend uitgelegd waarom en waarom het andersom niet wenselijk wordt gevonden.
Nee, er is verteld dat jullie er behoefte aan hebben om standaard meer/alles te zien en het vreselijk vinden als dat niet zo is.
...

En jij hebt verteld dat jij er er behoefte aan hebt om geen ongevalideerde waarnemingen te zien en het vreselijk zou vinden als je alles zou zien.
Als je negeert wat wij zeggen en zelfs ontkent dat we iets zeggen, kan je beter tegen jezelf gaan praten. In een echoput of zo.
Herman van der Meer

HPM

Voorbeeld van een verspreidingskaart waarop uurhokken met alleen ongevalideerde waarnemingen apart zijn weergegeven.

Telmee

Voorbeeld van een verspreidingskaart waarop drie categorieën zijn weergegeven

FLORON
Herman van der Meer

KoenVerhoogt

Ik ga niet in discussie (heb wel wat beters te doen) maar ik sta volledig achter Arp, Ed en Douwe! Statistieken weergeven gebaseerd op alle waarnemingen is voor de meeste soortgroepen gewoon foutief, kun je het haast beter niet doen. Gevalideerde waarnemingen geven tenminste ècht informatie
Met vriendelijke groet, Koen Verhoogt
Favoriete soortgroepen: Korstmossen en Kevers
6237 soorten tot nu toe

https://waarneming.nl/user/photos/102250[/url

HPM

Citaat van: Marleen op augustus 28, 2017, 14:42:31 PM
...
Er is nu optie om alleen gevalideerde waarnemingen in statistieken te tonen.
...

Als je grafieken en kaartje toont waarop beide te zien zijn is die optie niet nodig.
Maar nu kunnen we zien dat van de 56.946 of 50.053 waarnemingen van de Kraanvogel er 37.241 of 33.692 niet zijn gevalideerd. En als je de tabellen verkeerd leest dat dat om meer dan 2.7 of 2.5 miljoen exemplaren gaat.
Komen die verschillen doordat in het ene geval alle jaren worden geteld en in het andere geval van 2005-heden?

De jaar- en maandgrafieken zijn gebaseerd op het aantal exemplaren in de jaartabel. Dat is dus inclusief de talloze dubbeltellingen.

Al deze onzekerheden zijn niet op te lossen door alleen naar goedgekeurde waarnemingen te kijken.
Herman van der Meer

Marco de Haas

Citaat van: Marleen op augustus 28, 2017, 14:42:31 PM
Er is nu optie om alleen gevalideerde waarnemingen in statistieken te tonen.

Ik heb de discussie niet gevolgd, maar zag de optie zojuist voorbij komen. Wat mij betreft een mooie stap om snel op betrouwbare data te filteren, top! Nu nog inbouwen dat op de pagina met de verspreidingskaartkaart (vb. Zwartknieblindwants) in één keer alle gegevens worden getoont i.p.v. enkel de gegevens van het afgelopen jaar, over het algemeen is het totaalbeeld nuttiger. Zou handig zijn als bij de 'begindatum' automatisch de datum van de eerste waarneming wordt gepakt o.i.d.
Met vriendelijke groet, Marco de Haas
Validator cicaden

Oproepje cicade-waarnemingen: zie hier.
Waardplanten cicaden: zie [url=http

hiskodevries

CiteerZou handig zijn als bij de 'begindatum' automatisch de datum van de eerste waarneming wordt gepakt o.i.d.
uh nee. het laden van veel ingevoerde soorten kost zoveel tijd. Buizerd afgelopen jaar : [33.256ms] Total time used for queries
als iemand behoefte heeft om alles te zien dan moet hij/zij zelf een begindatum selecteren.
Bij een aantal schermen gebeurt dat wel, bijvoorbeeld bij je eigen levenslijst
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

gertjanvannoord

Citaat van: Arp op augustus 28, 2017, 11:28:14 AM
Ik heb geen argumenten gezien waarom het o-zoveel beter is om iemand een verzameling foto's te tonen van 22.170 Roodborstfoto's met altijd op de eerste pagina kans op een paar fouten ertussen tegenover 22.150 Roodborstfoto's zonder die kans op fouten.

Ik heb je toch een argument gegeven: op deze manier worden die fouten eerder opgespoord omdat ze veel meer opvallen.
Gertjan van Noord

hiskodevries

ja dat is wel een goede.

nog even in het algemeen over bovenstaande. Bij de aanstaande vernieuwing van de site zal hier beter rekening mee kunnen worden gehouden.
Daar gaan verschillende 'user stories' ontwikkeld worden
- nog te werven gebruikers
- net begonnen gebruikers
- door de wol geverfde gebruikers

best kans dat dit nog nieuwe inzichten gaat geven wat en hoe e.e.a. gepresenteerd gaat worden.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Tom Damm

 :duim: Eindelijk! Een elegante oplossing daar waar die hoort, bij de soortinformatie (ook als je niet ingelogd bent, neem ik aan). Geen default voor het ene of het andere kamp, maar wel een duidelijke keuze op het moment dat je iets opvraagt.

Ik ga vrijwel alleen nog maar die nieuwe groene vinkjes gebruiken, behalve als ik een keer zin heb om (admins te helpen) foute determinaties van een soort op te sporen. Veel dank aan Arp die onvermoeibaar leek in zijn strijd voor (weergave van) kwaliteit, maar aan het eind van de discussie bijna het bijltje erbij neergooide. Vanaf het begin was ik het met hem eens.

Groet, Tom
Groet, Tom