Nog wat zwammen

Gestart door han.endt, december 12, 2005, 21:29:10 PM

Vorige topic - Volgende topic

han.endt

Vandaag nog wat zwammen gevonden, waar ik niet uit kwam. Alles op of bij beuk.

Als eerste een kleine mycena op beukenblad groeiend:

han.endt

Dezelfde:

han.endt

Van onderen:

han.endt

Bij een Oranje Druppelzwam zag ik op foto nog wat groene schijfjes:

han.endt

Een ander gedeelte van dezelfde foto:

han.endt

Op een andere tak, zelfde kleur:

han.endt

En op dezelfde tak als de laatste groene deze witte, maar die zal wel heel moeilijk zijn:

han.endt

Een ander gedeelte van dezelfde witte zwam:

Elachista

#8
1 mycena cinerella?
2 jonge tremella? misschien mesenterica? zou wel iets heel anders zijn, ik zie ze ook veel - maar heeft haast meer weg van een soort alg..
3 cerocorticium confluens?
Groet,
Tymo

Corryabbink

#9
Hallo Han,

No 2. Kan wel Klontjestrilzwam te zijn. Die verslijmen erg.
Hebben binnenin kernen zitten.
Corry.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Corryabbink

#10
Was ik nog vergeten. Ik bedoel op alle foto's van no. 2 de grote glibberige exemplaren. De ondergrond lijkt mij wat anders te zijn maar kan ook wel met de verslijming te maken hebben.

Corry.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Elachista

#11
Die zwam begon ineens groen te zien toen hij de fotograaf zag  :lol:  :lol:  :lol:
Groet,
Tymo

Corryabbink

#12
Hoi Tymo,

Ik snap niet waar dat op slaat. Als de zwam ouder wordt verbleekt ze bovendien heeft de vorst invloed. Hierbij een foto van mijn Klontjestrilzwam.

Corry.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

han.endt

#13
Inderdaad bij het fotograferen vond ik ze al sterk op M. cinerella lijken, maar die heeft van die aparte lamellen die naar de steel terug buigen. Misschien dat het hem even goed is? Van de Ziekenhuisboomkorst, Cerocorticium confluens waren daar vlak bij een heleboel takken begroeid. Ik vond deze anders, maar dat wil niet zeggen dat het niet zou kunnen. Die Klontjestrilzwam moet ik even opzoeken.

Elachista

#14
Ik dacht wel cinerella, qua plaatjes en die grijze gloed.
Natuurlijk zijn er wel meer Mycena's die er op kunnen lijken. Morgen zal ik even voor je verder zoeken. Hij is toch wel iétsjes anders dan de afbeeldingen die ik op Google zie.
Groet,
Tymo

han.endt

Mycena cinerella had ik al eerder, de plaatjes:

han.endt

Inderdaad naar de Klontjestrilzwam, Myxarium nucleatum had ik inderdaad al zitten kijken, maar die kleur hè. De bealgde/verslijmde ondergrond kan natuurlijk ook van invloed zijn. Hij in ieder geval behoorlijk variabel van kleur.

han.endt

De mycena voer ik in als Mycena cinerella. De rest laat ik maar voor wat het is. Bedankt!

Corryabbink

Hoi Han,

Geef je het op ? Of een beetje paddestoelenmoe. M.i. heb je ze alle drie goed.
de Mycena, Ziekenhuiskorst en Klontjestrilzwam.

Groet,
Corry.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

han.endt

#19
Nou paddestoelenmoe niet, maar wel een beetje schorszwammenmoe. Ik wil graag weten wat het zijn, maar wat zijn ze moeilijk en wat zijn het er veel. Gelukkig had ik vandaag ook twee leuke mycena's, maar eerst zelf zoeken natuurlijk.
Over die Klontjestrilzwam. Ik vind de kleur zo raar. Ik kan er niets over vinden dat ze groen kunnen zijn. Ik had ze vandaag denk ik ook weer, maar nu waren ze weer geler, maar toch weer heel anders dan de Gele Trilzwam.

Corryabbink

#20
Hallo Han,

Dit is geen Klontjestrilzwam. Ik zie geen kernen bovendien is de aanhechting anders. Kan wel een voorstadium zijn van Gele trilzwam. Heb ik ook al allerlei varianten in gevonden.

De Klontjestrilzwam heb ik vanmiddag nog gezien en ook de Stijfseltrilzwam.
Klontjestrilzwam is heel verschillend van kleur. Het groenige kan ook met de lichtval en ondergrond te maken hebben. Ik meen toch duidelijk kernen in de jouwe te zien en dan doel ik op de derde foto met de grote klont.

Groet,
Corry.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

han.endt

#21
Nu zie ik het en behalve de kleur lijkt hij verder wel heel erg. Ik voer de laatste foto (van de oude groene) in als Klontjestrilzwam.
Nogmaals bedankt.

han.endt

De 'nieuwe' gele ben ik uit. Dat is de Gesteelde Druppelzwam, Dacrymyces capitatus.

Corryabbink

Hallo Han,

Mooi, de soort staat bij mij in geen enkel boek. Maar zo zijn er zovele waarvan in ieder geval ik het bestaan nog niet weet. Als je toch bezig bent geweest met dit soort zwammen onderstaand een foto van een zwam die ik niet kan plaatsen misschien ben jij haar tegengekomen.

Mag ook iemand anders die weet wat het is.

Groet,
Corry.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Arno van Stipdonk

Op 22 oktober heb ik ook enkele exemplaren gevonden welke daar sterk op lijken.
Zie waarneming:

http://www.waarneming.nl/wn_details.php?id=399013

Deze werden destijds door John gedetermineerd als jonge exemplaren van de gele trilzwam.
Ik heb ze echter altijd een beetje anders gevonden. Een dag of 4 later ben ik nog teruggeweest en ze waren ook niet meer gegroeid!
Ze waren veel kleiner dan de gele trilzwammen welke ik recent heb waargenomen ook ook heel anders van vorm. Deze waren veel meer een dikke massa terwijl de gele trilzwam veel smaller en golvender is met tussenin lege ruimtes.


Corryabbink

Hallo Arno,

Had ik ook al bij de vondsten zien staan. Het probleem is dat wanneer ze in de database staan en ik zelf iets dergelijks vind er al snel vanuit gaat dat het wel goed zal zijn en kijk ik soms niet verder dan mijn neus lang is.

We zullen nog wel veel meer vreemde dingen tegenkomen.

Corry.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

han.endt

Volgens mij allemaal Dacrymyces. Bij die van Arno denk in aan dezelfde als van mij, maar bij die van Corry eerder aan Dacrymyces lacrymalis of chrysospermus.
Deze laatste staat wel in de paddo-lijst, daar staan er 10, maar in 'onze' invoerlijst staan er maar vier.

Arno van Stipdonk

CiteerWe zullen nog wel veel meer vreemde dingen tegenkomen.

Hebben we nog iets leuks te doen in de winter, Corry :)

Han,

Misschien is het dan ook beter om de foto bij informatie van de Gele Trilzwam van mijn waarneming weg te halen:

http://www.waarneming.nl/soort.php?id=16528

Bedankt voor jullie reacties!

Arno van Stipdonk

O, nu ik de waarneming heb aangepast is deze foto meteen meeverhuist! Sorry Han, ik wist niet dat deze automatisch meeging.

han.endt

Welke informatie? Mooi gebied trouwens, De Krang. Ik heb daar ooit eens een zweefvliegenexcursie gehad.  En wat een rust vergeleken met de bij de Randstad liggende Veluwe!