Hoofdmenu

Mooie Bladroller.

Gestart door ria.versteeg, december 04, 2007, 02:13:46 AM

Vorige topic - Volgende topic

ria.versteeg

Geacht Forum,
Wie kan mij helpen met de naam van deze bladroller?
Groetjes ria.

Elachista

Kun je misschien meer informatie geven?
Een naam heb ik nog niet voor je kunnen vinden, misschien dat je het beestje wel
bewaard hebt zoals in de forumhandleiding staat beschreven.  
Groet,
Tymo

ria.versteeg

CiteerKun je misschien meer informatie geven?
Een naam heb ik nog niet voor je kunnen vinden, misschien dat je het beestje wel
bewaard hebt zoals in de forumhandleiding staat beschreven.
Beste Avondrood,
Foto gemaakt warme dag op open veld de 7-8-2007 om 20 uur 36.
Niet gevangen  dat is alles. Jammer.
Gr.Ria.

derks

Een waarschijnlijk domme gok: prochoreutis myllerana ???
MVG Han Derks

Elachista

#4
Nee, die is het niet. De kleur van de kop is anders en dit beestje heeft echt een aparte
vleugelvorm. Beetje Pammene tot Olethreutes-achtig, en ik zie ook amper van die
voorvleugelhaakjes (witte vlekjes tegen de voorvleugelrand aan).
Helemaal zwart met enkele doffe grijsblauwiige banden, en dat is vreemd.

Ik zal nog even mijn zoektocht voortzetten, er zijn wel vrij gelijkene soorten zoals
onderstaande (uit Midden-Amerika, allé...).

Alleen ben ik nog benieuwd naar de vindplaats, eventueel biotoop.

Tymo
Groet,
Tymo

Elachista

Ik ben er denk ik al uit, maar onder voorbehoud: Pammene germmana.
Vleugelvorm valt hier wat slanker uit lijkt het, maar de bleke kop komt overeen, ook de
zwarte vlek tegen de apex (vleugeluiteinde/punt) en de blauwe weerschijn kan germmana
ook hebben.

Meer is er denk ik niet van te maken.
Groet,
Tymo

ria.versteeg

CiteerIk ben er denk ik al uit, maar onder voorbehoud: Pammene germmana.
Vleugelvorm valt hier wat slanker uit lijkt het, maar de bleke kop komt overeen, ook de
zwarte vlek tegen de apex (vleugeluiteinde/punt) en de blauwe weerschijn kan germmana
ook hebben.

Meer is er denk ik niet van te maken.
Bedankt Avondrood en Han,
D foto is gemaakt op de 7-8-2007.
De vlinder zat op de Kievit in Harmelen. Ik weet nog niet wat Biotoop inhoud ben nog een leek.
Groetje Ria.

ria.versteeg

Citeer
CiteerIk ben er denk ik al uit, maar onder voorbehoud: Pammene germmana.
Vleugelvorm valt hier wat slanker uit lijkt het, maar de bleke kop komt overeen, ook de
zwarte vlek tegen de apex (vleugeluiteinde/punt) en de blauwe weerschijn kan germmana
ook hebben.

Meer is er denk ik niet van te maken.
Bedankt Avondrood en Han,
D foto is gemaakt op de 7-8-2007.
De vlinder zat op de Kievit in Harmelen. Ik weet nog niet wat Biotoop inhoud ben nog een leek.
Groetje Ria.
Beste Tymo,
Je heb mij op de naam de naam van Pammene germmana gegeven. Daarna ben ik verder gaan zoeken en heeft op UKMoths de naam van Pammene gallicana gevonden vindt dat hij erg op hem lijkt.  Graag je mening over mijn idee.
Groetjes Ria.http://ukmoths.org.uk/show.php?bf=1271

ria.versteeg

Citeer
Citeer
CiteerIk ben er denk ik al uit, maar onder voorbehoud: Pammene germmana.
Vleugelvorm valt hier wat slanker uit lijkt het, maar de bleke kop komt overeen, ook de
zwarte vlek tegen de apex (vleugeluiteinde/punt) en de blauwe weerschijn kan germmana
ook hebben.

Meer is er denk ik niet van te maken.
Bedankt Avondrood en Han,
D foto is gemaakt op de 7-8-2007.
De vlinder zat op de Kievit in Harmelen. Ik weet nog niet wat Biotoop inhoud ben nog een leek.
Groetje Ria.
Beste Tymo,
Je heb mij op de naam de naam van Pammene germmana gegeven. Daarna ben ik verder gaan zoeken en heeft op UKMoths de naam van Pammene gallicana gevonden vindt dat hij erg op hem lijkt.  Graag je mening over mijn idee.
Groetjes Ria.http://ukmoths.org.uk/show.php?bf=1271
Plaatje van de  Pammene gallicana.

Elachista

Geen slechte optie, ook deze heeft die blauwe kleur. Wat mij dan weer opvalt is dat jouw gallicana rechtere vleugels heeft en ook contrastrijker is. Jouw exemplaar is duidelijk egaal met hele lichte bandjes. Dat herken ik bij geen enkele terug.
Daarom ook vaak de vraag om beesten tijdelijk te bewaren nadat er een eerste reactie op een forum is, want voor het zelfde geld is het iets leuks. Nu blijft het twijfelachtig, en ook een 'echte' germmana kan ik er niet in herkennen, al heeft het er veel van weg. Die witte franje met zwarte delen zie ik bij beide soorten niet.

Tymo
Groet,
Tymo

zakdrager

#10
Volgens mij is het Prochoreutis myllerana, Tymo, zoals Han Derks al voorstelde. Typerend voor sommige Prochoreutis soorten is nou juist die witte franje, die je bij de soorten die verder zijn genoemd niet hebt. Verder oogt hij ook 'platter' dan veel Tortriciden als je begrijpt wat ik bedoel (ook typisch voor Choreutidae).

Henk

Elachista

#11
Henk, ben je er zeker van? Want de witte kop herken ik hier niet in terug en eveneens de witte bestuiving op de eerste helft van de vv is hier heel mooi egaal.
Zie bijvoorbeeld:
http://www.lepiforum.de/cgi-bin/2_forum.pl...ames;read=12457

Tymo

PS anders zal ik Frans Groenen even benaderen, die is natuurlijk erg bekend in de bladrollermaterie.
Groet,
Tymo

zakdrager

Ik zie geen witte kop. Volgens mij is de kop beige/bruinig of zoiets. Je hebt wel gelijk wat betreft de witte bestuiving, die zie ik ook niet, maar ik weet niet hoe variabel myllerana is. 100% zeker ben ik natuurlijk niet. Misschien is het wel sehedestiana maar daar kan ik geen afbeeldingen van vinden. In ieder geval zegt mijn gevoel 'Choreutidae'. Vraag dus maar aan Frans wat hij ervan denkt en doe hem de groeten van mij.

Henk

ria.versteeg

CiteerIk zie geen witte kop. Volgens mij is de kop beige/bruinig of zoiets. Je hebt wel gelijk wat betreft de witte bestuiving, die zie ik ook niet, maar ik weet niet hoe variabel myllerana is. 100% zeker ben ik natuurlijk niet. Misschien is het wel sehedestiana maar daar kan ik geen afbeeldingen van vinden. In ieder geval zegt mijn gevoel 'Choreutidae'. Vraag dus maar aan Frans wat hij ervan denkt en doe hem de groeten van mij.

Henk
Beste avondrood,Timo,Henk en Han,
Jullie allemaal bedankt.Groetjes Ria.

Elachista

Het blijft een raadseltje voor mij.

Ik moet nog contact opnemen met de genoemde persoon, door de drukte en de feestdagen is dit er nog niet van gekomen.
Groet,
Tymo

ria.versteeg

CiteerHet blijft een raadseltje voor mij.

Ik moet nog contact opnemen met de genoemde persoon, door de drukte en de feestdagen is dit er nog niet van gekomen.
Beste Tymo,
Leuk en gezellig gehad hoop ik. Het was voor mij ook een raadsl, daarom jullie advies.
Groetjes Ria

Elachista

Op een Belgisch forum kwam dezelfde vraag van een soortgelijke bladroller.
Toch verbazingwekkend dat ik ook nergens deze soort kan vinden, maar waarschijnlijk zou dit een donkere variant van iets kunnen zijn (zoals bijv. bij Cydia splendana met regelmaat wel voorkomt).

De beide foto's heb ik doorgezonden naar Frans Groenen en Jozef Razowski, hopelijk brengt dit wat licht in de zaak  :duim:

Groetjes,
Tymo
Groet,
Tymo