Ik ben er niet zo blij mee dat de nieuwe naam Natrix helvetica al meteen in de week dat het artikel verschenen is, op Observation.org ingevoerd is. Ik vind dat overhaast.
Dit is een ingrijpende verandering, waar goed over nagedacht moet worden en die goed gecoördineerd moet worden. Dat lijkt me een taak voor RAVON. Het gaat immers om een in Nederland voorkomende soort. Als de nieuwe soort aanvaard wordt, zal hij ook een nieuwe Nederlandse naam moeten krijgen, want Natrix natrix en Natrix helvetica kunnen natuurlijk niet allebei ringslang heten...
Nu zitten we met de rare situatie dat de soort op Observation.org Natrix helvetica heet, maar op Waarneming.nl, waarneming.be, Telmee, en Ravon.nl nog gewoon Natrix natrix, en ook nog steeds onder die naam goedgekeurd wordt.
Een stuk of 11 waarnemingen in Frankrijk zijn lukraak in N.helvetica veranderd, terwijl er meer dan 600 nog op N.natrix zijn blijven staan. Wie gaat dat veranderen?
En hoe zit het met de ringslangen op Corsica, Sardinië, Sicilië en het vasteland van Italië? Is het al goed uitgezocht of dat N.helvetica of N.natrix zijn?
Er zijn nog heel veel onbeantwoorde vragen... Ik had liever gezien dat we eerst gewacht hadden tot de veranderingen op Waarneming.nl zijn doorgevoerd.