Een mosje (weer met afbeeldingen!)

Gestart door acherontia, december 12, 2005, 14:13:10 PM

Vorige topic - Volgende topic

acherontia

Hallo allemaal,

Op een nat stuk muur van mijn schuur groeien altijd allemaal mossen. Opvallend is dat de laatste jaren ook een rups van een micro op deze mossen aan te treffen is. Nog leuker is dat de rups een schuilplaats bouwt van stukjes steen (muur) en zich daar overdag in verschuilt. Het is mij tot op heden niet gelukt om de rups op naam te brengen, opkweken van de rups mislukt steevast en op de muur zelf lukt het mij niet om poppen te vinden.

Nu heb ik echter een stuk steen gevonden met dezelfde mossen erop die ik dus komend jaar in een kooi wil plaatsen met wat rupsen erbij (als ze er dit jaar weer zitten) en dan op die manier proberen om te achterhalen om welke soort vlinder het hier gaat.

Nu ben ik toch ook nieuwsgierig geworden naar de naam van het mos ik denk dat het Pogonatum aloides betreft maar ben een absolute leek op mossengebied.

Groeten,

Jeroen

acherontia

#1
en hier de afbeelding van de schuilplaats van een rups:


acherontia

Ik zal vanavond de foto's opnieuw uploaden, er is kennelijk iets mis gegaan met de database van het forum ik had de afbeeldingen als attachment bijgevoegd... Ben nu niet op een lokatie waar ik ook over de afbeeldingen kan beschikken.

Jeroen

Corryabbink

Hallo Jeroen,

Het mos is er een uit de Sterretjes familie (Tortula). Daar zijn er heel veel van. Zo op het oog lijkt het Gewoon muursterretje te zijn. Werd ook wel Gewoon muurmos genoemd.

Leuk om zo een rups te volgen. Ik heb ook geen idee om welke soort het zou kunnen gaan.

Groetjes,

Corry.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

elmar prins

Muurmos/sterretje denk ik ook.
Heb nog even gekeken naar de door jouw genoemde Pogonatum, maar die heeft volgens mij helemaal geen glasharen aan de bladtop (zie foto) dus dat lijkt me al helemaal geen optie.

Dus Corry heeft het volgens mij helemaal goed.
Bovendien kent ze de mossen beter dan ik dus....




Elmar

acherontia

#6
En iedereen kent zijn mossen beter dan ik..... de sporofyt vind ik alleen niet zo lijken, maar die op de foto is natuurlijk ook al oud...

Jeroen

Corryabbink

#7
Hallo Jeroen,

Het kapsel klopt maar is wel aangetast door iets.

Een viltmuts ziet er toch heel anders uit en heeft bovendien een andere standplaats.

Succes met de rupsen :D
Corry.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Corryabbink

Hoi Elmar,

Leuk dat je me af en toe te hulp schiet. 2 weten meer dan 1 en ik weet ook niet alles. Bovendien is het vanaf een foto soms heel moeilijk te zien.

:rolleyes: Corry.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Corryabbink

Hallo Jeroen,

Schoot me ineens te binnen. Die aantasting van het kapsel net op de overgang naar de steel kan dat iets met die rups te maken hebben? Mogelijk verpoppen ze zich daar.

Corry.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

acherontia

Nee helaas Corry daar zijn de rupsen duidelijk te groot voor. Misschien verpoppen ze zich wel gewoon onder de grond of maken ze een cocon met een perfecte schutkleur. Ik zal eens wat foto's van de rupsen opzoeken het betreft in ieder geval een zogenaamde micro.

Bedankt voor alle hulp, ik ga je zeker vaker lastigvallen met mossen!

Jeroen