Ik denk Taigaboomkruiper ...

Gestart door OlivierO, augustus 10, 2017, 15:16:35 PM

Vorige topic - Volgende topic

OlivierO

... maar bevestiging zou leuk zijn.

Het betreft deze waarneming
https://france.observation.org/waarneming/view/142421498
Taigaboomkruiper - Certhia familiaris gezien op 2017-08-04 France - Lac de Kruth-Wildenstein
Foto's:






bij voorbaat dank Olivier Olyslaegers
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

frankneijts

Olivier, kijk eerst eens hier: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=268028.msg1583628#new (post 9!) maar mocht het daarmee niet lukken dan hoor ik t wel..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

OlivierO

Oke Frank.

- de nagel is lang, E lijkt groter of minstens gelijk aan D
- B lijkt mij kleiner dan A
- C lijkt mij te vaag om te zien te zijn

Verder ook witte wenkbrouw en onderkant.

Dus Taiga?
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

frankneijts

Ik denk wel dat het een Kortsnavelboomkruiper ssp macrodactyla is (gezien de locatie géén Taiga ssp familiaris) al zijn de diagnostische kenmerken lastig te beoordelen door de onscherpte. Inderdaad lijkt de achternagel langer dan de teen (E > D) en de overlapformule p8/p7/p6 conform (A> B) de soort maar of er een 'bakje' (C) wordt gevormd is niet te zien. Aangezien kleur/vorm van wenkbrauw en onderzijde niet erg betrouwbaar zijn en/of lastig te beoordelen (brachydactyla kan ook erg wit zijn!) zou ik er vooralsnog een Kortnsnavelboomkruiper met een "?" van maken.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

OlivierO

Dank je wel voor de reactie Frank.

Ik heb nog een foto bijgevoegd, misschien ben je daar iets mee? Ook vaag, maar de hoek waarin we kijken lijkt mij beter.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

frankneijts

Met wat moeite zie je (wat op foto 2 ook al zo leek) dat het buitenste 'treedje' op het 'trapje' (dat op p4 = C in mijn ID-schema) iets hoger staat dan dat ernaast (op p5 en 6) en dus een miniem soort 'bakje' vormt. In combinatie met kenmerk A en B is dat diagnostisch voor Kortsnavel/Taiga.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

OlivierO

Citaat van: frankneijts op augustus 11, 2017, 15:38:40 PM
Met wat moeite zie je (wat op foto 2 ook al zo leek) dat het buitenste 'treedje' op het 'trapje' (dat op p4 = C in mijn ID-schema) iets hoger staat dan dat ernaast (op p5 en 6) en dus een miniem soort 'bakje' vormt. In combinatie met kenmerk A en B is dat diagnostisch voor Kortsnavel/Taiga.

En dan zeg je op basis van verspreiding dat het een Kortsnavel is? Of is dat anders ook te zien op mijn foto's? De Kortsnavel zou voor mij een nieuwe zijn, dus niet onbelangrijk vind ik.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

frankneijts

Citaat van: OlivierO op augustus 11, 2017, 17:07:56 PM
Citaat van: frankneijts op augustus 11, 2017, 15:38:40 PM
Met wat moeite zie je (wat op foto 2 ook al zo leek) dat het buitenste 'treedje' op het 'trapje' (dat op p4 = C in mijn ID-schema) iets hoger staat dan dat ernaast (op p5 en 6) en dus een miniem soort 'bakje' vormt. In combinatie met kenmerk A en B is dat diagnostisch voor Kortsnavel/Taiga.

En dan zeg je op basis van verspreiding dat het een Kortsnavel is? Of is dat anders ook te zien op mijn foto's? De Kortsnavel zou voor mij een nieuwe zijn, dus niet onbelangrijk vind ik.

Taigaboomkruiper familiaris is de noordelijke/noordoostelijke ondersoort (de nominaat) die in o.a. West- en Midden-Europa wordt vervangen door de ondersoort Kortsnavel bkr macrodactyla en in Groot-Brittannië door de ondersoort britannica. In elk geval familiaris en macrodactyla zijn niet met zekerheid te onderscheiden. Familiaris is wel de witste en vermoedelijk de kortsnaveligste ondersoort maar de overgang naar in elk geval macrodactyla is geleidelijk en dus zijn solitaire vogels op basis van uiterlijk niet op ondersoortnaam te brengen. Weliswaar is familiaris (deels?) trekvogel die in het winterhalfjaar wel in West-Europa (incl de UK) opduikt (in NL vrijwel uitsluitend aan de kust) maar midden zomer mogen we toch wel aannemen dat ze allemaal zo'n beetje op hun eigen plekje zitten. Vandaar dat je met vrij grote zekerheid kunt stellen dat een 'taigaboomkruiper' 's zomers in Noordoost-Frankrijk  een Kortsnavel is.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

OlivierO

Citaat van: frankneijts op augustus 11, 2017, 19:55:07 PM
Citaat van: OlivierO op augustus 11, 2017, 17:07:56 PM
Citaat van: frankneijts op augustus 11, 2017, 15:38:40 PM
Met wat moeite zie je (wat op foto 2 ook al zo leek) dat het buitenste 'treedje' op het 'trapje' (dat op p4 = C in mijn ID-schema) iets hoger staat dan dat ernaast (op p5 en 6) en dus een miniem soort 'bakje' vormt. In combinatie met kenmerk A en B is dat diagnostisch voor Kortsnavel/Taiga.

En dan zeg je op basis van verspreiding dat het een Kortsnavel is? Of is dat anders ook te zien op mijn foto's? De Kortsnavel zou voor mij een nieuwe zijn, dus niet onbelangrijk vind ik.

Taigaboomkruiper familiaris is de noordelijke/noordoostelijke ondersoort (de nominaat) die in o.a. West- en Midden-Europa wordt vervangen door de ondersoort Kortsnavel bkr macrodactyla en in Groot-Brittannië door de ondersoort britannica. In elk geval familiaris en macrodactyla zijn niet met zekerheid te onderscheiden. Familiaris is wel de witste en vermoedelijk de kortsnaveligste ondersoort maar de overgang naar in elk geval macrodactyla is geleidelijk en dus zijn solitaire vogels op basis van uiterlijk niet op ondersoortnaam te brengen. Weliswaar is familiaris (deels?) trekvogel die in het winterhalfjaar wel in West-Europa (incl de UK) opduikt (in NL vrijwel uitsluitend aan de kust) maar midden zomer mogen we toch wel aannemen dat ze allemaal zo'n beetje op hun eigen plekje zitten. Vandaar dat je met vrij grote zekerheid kunt stellen dat een 'taigaboomkruiper' 's zomers in Noordoost-Frankrijk  een Kortsnavel is.

Oké.

Oprechte dank voor de vele moeite die je hier hebt in gestoken!
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.