Wat voor meeuw staat hier te kluiven?

Gestart door ZDR, augustus 07, 2017, 15:42:29 PM

Vorige topic - Volgende topic

ZDR

Had al eerder een meeuw met donkere kop aan de overkant op de daknok en schoorsteen gezien maar deze zag ik 's morgens vanuit het keukenraam 2 hoog bezig dus vlug mijn camera (Panasonic FZ200) gepakt. Opvallend was dat er geen andere meeuw bijkwam. Er zat er wel één vanaf de dakgoot te loeren.

Z de Ridder

ZDR

Z de Ridder

ZDR

Weet niet of onderstaande dezelfde is maar het is dit jaar voor het eerst dat een meeuw met donkere kop mij opvalt.

Let pas sinds een jaar of 4 op de meeuwen op dat dak (Rotterdam, Charlois) en ben enigszins gefascineerd geraakt. Tot vorig jaar waren het voornamelijk zilvermeeuwen (denk ik).Maar sinds vorig jaar vooral kleine mantelmeeuwen (denk ik weer) met sporadisch een andere ertussen. Toen ik die voor het eerst zag keek ik nog bevreemd en dacht huh? krijgen sommigen op een gegeven moment donkere vleugels?
Ben nog lerend maar ik zag 2 weken geleden ook een zwartkop meeuw (zie het verschil wel met een kokmeeuw) bij de singel erachter.
Vroeger kende ik alleen kokmeeuwen en "zeemeeuwen", zo noemde ik alle niet kokmeeuwen.:)
Z de Ridder

Roy Schroor

Een kleine mantelmeeuw met een inderdaad nogal vreemd gekleurde kop. Mij lijkt het vuil: de poten hebben immers hetzelfde. Laat je niet afleiden door die kop: dat is onnatuurlijk. Als je goed kijkt zie je dat de poten eigenlijk geel zijn en de combinatie met de donkere bovenrug maken er een kleine mantelmeeuw van.
Met vriendelijke groet,
Roy

ZDR

Roy, bedankt voor je reactie. Denk ook wel een kleine mantelmeeuw en de poten zijn inderdaad erg vuil.
Maar of het donkere op hals en kop allemaal vuil is heb ik mijn twijfels over.
Onderstaande foto zie je ook weer één met een wat grijzige kop. Terwijl die met het jong weer spierwit is.


Z de Ridder

migratorius

Die zwarte koppen lopen ze blijkbaar op door (in Rijnmond) op hopen steenkool te fourageren. Ik heb er wel vaker foto's van gezien.

JanHein

ZDR

Citaat van: migratorius op augustus 17, 2017, 14:00:48 PM
Die zwarte koppen lopen ze blijkbaar op door (in Rijnmond) op hopen steenkool te fourageren. Ik heb er wel vaker foto's van gezien.

JanHein

Dat lijkt een goede verklaring. Dus dan toch vuil zoals Roy al zei.
Z de Ridder